شرکتهای خلاق محصولات خاصی تولید میکنند که صادرات آنها نیز نیازمند تبحر و تخصص خاصی است.
مدیران شرکتهای خلاق صادراتی میتوانند در این دورههای آموزشی از مشاوره صادرکنندگان خبره استفاده کنند.
اعزام هیاتهای تجاری
ارتباطات بینالمللی یکی از الزمات اولیه در فرآیند بینالمللی شدن شرکتها و صادرات محصولات و خدمات میباشد. بر این اساس، ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، نیز شرکتهای خلاق را در کنار شرکتهای دانشبنیان به برخی مقاصد صادراتی اعزام کرده است. این سفرها، عموماً با هدف توسعه بازار و تجاریسازی محصولات خلاق، صورت میگیرد. اعزام هیات تخصصی گیاهان دارویی و معطر به کشورهای فرانسه و ترکیه نیز در این راستا برنامهریزی شد.
توسعه بازار بین المللی
آشنایی با روشهای بازاریابی بینالمللی و ایجاد زیرساختهای لازم در بخش صادرات، از مهمترین نیازها برای ورود به بازار جهانی محصولات خلاق محسوب میشود. بر همین اساس شبکهای از مشاوران و کارگزاران مجرب در این حوزه سعی کردهاند تا بخشی از نیازهای شرکتهای خلاق صادراتی را رفع کنند.
تبلیغات و اطلاع رسانی
فضای کسب و کار در دنیای امروز به شدت تغییر یافته است و تبلیغات به عنوان بازوی اصلی فروش و توسعه بازار شناخته میشود. در راستای معرفی توانمندیهای شرکتهای خلاق و حمایت از توسعه بازار و بازاریابی محصولات آنها، بخشی از هزینههای طراحی و تهیه ابزارهای تبلیغاتی مانند سایت و کاتالوگ به زبان خارجی، به صورت حمایت بلاعوض به شرکتها تعلق میگیرد.
بر اساس اعلام دوشنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همچنین حضور مستقل در نمایشگاه، مالکیت معنوی (اختراع و نشان تجاری)، کمک هزینه پذیرش هیات تجاری، پیشخوان مشاوره صادرات و واردات، ارزیابی آمادگی صادرات (ERA)، تامین مالی و طرح تجاری، تحقیقات بازار، حضور در پاویون ملی ایران در نمایشگاههای خارجی، نمایشگاه دائمی و ارسال نمونه محصول، پیشخوان مشاوره تجارت با کشورهای منتخب و خدمات حقوقی بینالمللی، از جمله دیگر خدماتی هستند که شرکتهای صادراتی خلاق دریافت میکنند تا بازارهای صادراتی خود را ایجاد و توسعه دهند.
شرکتهای علاقهمند برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه میتوانند به برنامه توسعه زیستبوم شرکتهای خلاق مراجعه کنند.
نظر شما