۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۷:۱۳
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 84141495
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

جامعه مدرسین: آیت الله یزدی فقیهی بیدار و بصیر بود

قم – ایرنا - جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درپیامی ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله محمد یزدی رئیس فقید این نهاد انقلابی و حوزوی تاکید کرده است: او فقیهی بیدار، بصیر و پرتحرک بود که در طول عمر بابرکت خود با اخلاص، یکپارچگی، صداقت و صراحت از ولایت‌فقیه، هویت دینی و آرمان‌های انقلاب اسلامی صیانت و پاسداری کرد.

در این پیام که عصر چهارشنبه نسخه ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت، آمده است: فقیه عالیقدر و مجاهد خستگی‌ناپذیر حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد یزدی (رضوان‌الله ‌تعالی‌علیه) رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از پیشگامان انقلاب اسلامی و از مؤسسان این جامعه در جوار رحمت حق آرام گرفت. ارتحال این فقیه مجاهد، موجب تأسف و تأثر فراوان گردید. این عالم پرهیزگار مصداق عباد الله المخلصین بود که در دوره حاکمیت طاغوت و اختناق در میدان‌های گوناگون مبارزه حضور داشت و سال‌ها رنج تبعید را به جان خرید. سخنرانی‌های پرشور و افشاگرانه ایشان در مناطقی که تبعید بودند منجر به حضور مردم در مبارزه با طاغوت و همراهی با نهضت امام خمینی می‌شد و در ذهن مردم و مبارزین نهضت اسلامی به‌عنوان نقطه‌ای درخشان ثبت‌شده است.

پیام ادامه یافته است: ایشان از شاگردان حضرات آیات عظام بروجردی، اراکی، هاشم آملی و ... و علامه طباطبایی (صاحب تفسیر گرانقدر المیزان) و از ملازمین و یاران حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (ره) و یاری معتمد و صَدیق برای رهبری معظم انقلاب بود. از دیگر ویژگی‌های بارز علمی ایشان تألیف کتاب‌های گوناگون فقهی ازجمله کتاب وزین «فقه‌القرآن» و همچنین تربیت شاگردان در حوزه علمیه قم است.

در ادامه این پیام آمده است: آیت‌الله یزدی ازجمله امنای امام و رهبری و امت اسلامی بود که سال‌ها با صبر و مجاهدتی کم‌نظیر در مسیر تحقق اهداف اسلام و انقلاب اسلامی حرکت کرد. او فقیهی بیدار، بصیر و پرتحرک بود که در طول عمر بابرکت خود با اخلاص، یکپارچگی، صداقت و صراحت از ولایت‌فقیه، هویت دینی و آرمان‌های انقلاب اسلامی صیانت و پاسداری کرد. ازجمله مصادیق بارز بصیرت و بینش انقلابی ایشان ایستادگی در مقابل تئوری «جدایی دین از سیاست بود» که تا پایان عمر بابرکت خود بر آن پافشاری نمود.

پیام حاکیست: ریاست قوه قضائیه، ریاست مجلس خبرگان، عضویت در شورای نگهبان و ریاست شورای عالی حوزه‌های علمیه در زمره مسئولیت‌های بارز وی است که او با نیک‌نامی و کوششی کم‌نظیر به ایفای نقش در آن پرداخت.

این نهاد حوزوی در ادامه پیام خود آورده است: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این فقیه مجاهد و پرهیزگار را به محضر حضرت بقیة‌الله‌الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، امت اسلامی به‌ویژه مردم عزیز و انقلابی قم، آقازادگان محترم، بیت مکرم و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌نماید. همچنین از خداوند متعال برای آن مرحوم علوّ درجات، غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارد.

آیت‌الله یزدی که از چندی پیش به دلیل کهولت سن و بیماری دستگاه گوارشی در بستر بیماری بود صبح امروز چهارشنبه ۱۹ آذر ماه در سن ۸۹ سالگی به دیدار حق شتافت.

وی از شاگردان برجسته امام خمینی(ره) و آیت الله بروجردی(ره) بود که در درس‌های فقه و اصول امام خمینی (ره) شرکت داشت. این استاد برجسته حوزه از همراهان استوار و ثابت قدم مبارزات انقلابی امام خمینی(ره) علیه ظلم و فساد و کفر و استکبار بود.

از این استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکنون، کتابها و مقالات بسیاری از جمله بیش از ۴۰ عنوان کتاب به زبان فارسی و عربی  به چاپ رسیده است.

آیت الله یزدی پس از انقلاب مسئولیت‌های فراوانی در عرصه‌های مختلف بر عهده داشته است که می‌توان به نمایندگی مجلس شورای اسلامی، عضویت در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه و نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و دبیری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اشاره کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha