۲۱ آذر ۱۳۹۹، ۷:۳۱
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 84142124
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

زنجان رتبه ۱۱ کشور را از نظر رشد اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه دارد

زنجان – ایرنا – رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با بیان اینکه مجموع اعتبارات عمرانی این استان در لایحه بودجه، ۶۷۲ میلیارد تومان منظور شده است، گفت: از نظر رشد اعتبارات عمرانی پیوست قانون، زنجان رتبه ۱۱ را در بین استان‌های کشور دارد.

به گزارش ایرنا، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با سقف ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان ۱۲ آذر جاری جهت طی فرآیند بررسی و تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.  
 رامین میرزایی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با حضور در ایرنای مرکز زنجان در خصوص تشریح ارقام مربوط به این استان در لایحه بودجه با خبرنگار ایرنا به گفت و گو نشست که متن آن در ادامه می آید: 


ایرنا: وضعیت اعتبارات جاری استان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ چگونه است؟  
میرزایی: اعتبارات هزینه ای استان زنجان در لایحه بودجه ۱۴۰۰، رقم ۴۳۹ و نیم میلیارد تومان است که شامل ۲۴ دستگاه اجرایی تابع نظام بودجه هزینه‌ای استانی است، به این عدد، ۱۴.۳میلیارد تومان هم درآمد اختصاصی مربوط به اداره کل آموزش و پرورش را باید اضافه کنیم که جمع این ۲عدد، ۴۵۴ میلیارد تومان می شود، یعنی برای استان، ۴۵۴ میلیارد تومان اعتبارات هزینه ای در لایحه بودجه لحاظ شده است.  
در کنار دستگاه‌های اجرایی استانی، دستگاه‌هایی هم داریم که از سطح ملی اعتبارات جاری خود را می گیرند، سهم استان زنجان در این بخش نیز چهار هزار و ۷۳ میلیارد تومان در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است.  
اگر عدد اعتبارات جاری دستگاه‌های اجرایی استانی و ملی استان را جمع بزنیم، کل اعتبارات هزینه ای استان زنجان اعم از ملی و استانی، چهار هزار و ۵۲۶ میلیارد تومان است.  
استان زنجان بر اساس رشد اعتبارات هزینه ای مشمول نظام بودجه ریزی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۰، رتبه ۱۷ را در بین استان ها دارد و بر اساس میزان سهم از اعتبارت نیز در رتبه ۲۶ قرار دارد. میزان اعتبارات هزینه ای استانی هم در لایحه سال آینده، ۵۵.۶ درصد رشد کرده است.  

                              اعتبارات سرمایه ای استان زنجان در لایحه بودجه 1400 به میزان 38.7 درصد رشد دارد                                          

ایرنا: در حوزه اعتبارات عمرانی چه رقمی برای استان در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است؟
میرزایی: اعتبارات عمرانی استان از چند بخش تشکیل می شود، برای سال ۱۴۰۰ از محل پیوست قانون بودجه ۱۲۳ میلیارد تومان، از محل سه درصد فروش نفت ۱۲۴ میلیارد تومان و از محل ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز ۲۹.۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که جمع این رقمها ۲۷۷میلیارد تومان می شود.
در زمینه اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استانی، ۳۸.۷ درصد رشد دارد.
به این اعتبار، رقم حاصل از قانون استفاده متوازن از امکانات کشور هم اضافه می شود که سهم استان در این منبع اعتباری ۳۹۵.۲ میلیارد تومان است که برای ۵۰ درصد این رقم در استان تصمیم گیری و مابقی آن نیز در سطح ملی با هماهنگی استان برای طرح های استان پیشنهاد اعتبار می‌شود.
در اعتبارات این بخش نیز شاهد رشد ۹۳ درصدی در لایحه بودجه هستیم.  
با این توصیفات، مجموع اعتبارات تملک دارایی های استان زنجان ۶۷۲ میلیارد تومان در لایحه ۱۴۰۰ منظور شده است که استان از نظر رشد اعتبارات عمرانی پیوست قانون در لایحه بودجه رتبه ۱۱ و در کل رتبه ۱۵ را در بین استان های کشور دارد 
طرح های تملک دارایی های سرمایه ای مربوط به شورای برنامه ریزی و توسعه استان و اختیار آن به استان داده می شود، در کنار این مورد، یک تعداد پروژه های استانی را داریم که در پیوست قانون بودجه قید می شود که عنوان پروژه های ملی استان را دارند.  

                          اعتبار پروژه های عمرانی شاخص استان زنجان در لایحه بودجه 27 درصد رشد دارد

در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای  پروژه های عمرانی ملی بنام در استان، ۱۴۳ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که در مقایسه با سال ۹۹، حدود ۲۷ درصد رشد دارد.  
 برای پروژه های مشترک با استان ها دیگر  که استان زنجان هشت مورد از این طرح ها دارد که رقم ۹۸ میلیارد تومان برای آن ها منظور شده است.  
یک سری پروژه هم داریم که در پیوست قانون بودجه می آید، که اگر چه اختیار آن به استان واگذار شده ولی اعتبار آن با عنوان پروژه ملی مشخص است که طرح آبرسانی به شهر زنجان از این دست طرح ها است. در این بخش اعتبارت پیش بینی شده ۶۵ و نیم میلیارد تومان است.  

ایرنا: درآمد استان در لایحه بودجه چه تغییری کرده است؟  
میرزایی: درآمد مصوب برای استان در سال ۱۳۹۹، رقم ۲ هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان است. برای سال ۱۴۰۰ میزان درآمدهای استان ۲هزار و ۹۶۶ میلیارد تومان پیشنهاد شده است که ۳۶.۳ درصد رشد لحاظ شده است.‌ 
اتفاقی که امسال برای اولین بار در لایحه بودجه افتاده است، این است که جدولی به اسم مصارف و منابع کلان نیز به جداول لایحه بودجه اضافه شده است. در اطلاعات مربوط به بخش منابع و مصارف استان زنجان در لایحه بودجه، ۲ هزار و ۹۸۸ میلیارد تومان، میزان منابع لحاظ شده و رقم مربوط به مصارف نیز ۵ هزار و ۴۸۱ میلیارد تومان قید شده است. از حاصل تقسیم این ۲ عدد به عدد  ۱.۸۳ صدم می رسیم، که گویای آن است که  به منابع استان ۸۳ درصد از منابع مالی کمک می شود تا نسبت به پوشش نیازهای استان اقدام گردد.

ایرنا : ارزیابی شما از ارقام منابع و مصارف و سهم استان از اعتبارات چیست؟
میرزایی: از نظر کارشناسی وقتی جدول منابع و مصارف استان را مورد توجه قرار می دهیم، وضعیت اعتبارات استان منطقی است. موضوع تخصیص بودجه هم امر مهمی است، استان زنجان به معمول تخصیص های خوبی را در خصوص اعتبارت جاری و عمرانی گرفته است و با لحاظ این موضوع رتبه بهره مندی از اعتبارات ممکن است بالاتر برود.  
در واقع رتبه استان در اعتبارات را باید در انتهای سال مالی در بیاوریم. چون بخشی از جذب اعتبارات در طی سال در نتیجه سفر مقامات هم محقق میشود، برای همین محاسبه انتهای سال مالی، به واقعیت نزدیک تر خواهد بود.  
برای مثال امسال در سفر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور آقای نوبخت به استان زنجان، به اندازه بودجه عمرانی استان معادل رقم ۴۰۰ میلیارد تومان به استان کمک شد.  

                              تمرکز بر تکمیل پروژه های نیمه تمام و جهش تولید نقطه قوت لایحه بودجه است

ایرنا: به نظر شما ویژگی های بارز لایحه بودجه ۱۴۰۰ چیست؟
میرزایی: تمرکز بر تکمیل پروژه های نیمه تمام نکته قابل توجه در لایحه است و ما هم در استان دنبال این هستیم که طرح های نیمه تمام هر چه زودتر به سرانجام برسد. چرا که ماندن پروژه و طولانی شدن آن ها، هزینه بر است.  
اصلاح ساختار بودجه، کاهش تبعات تحریم، تعدیل ردیف ها و درآمدهای اختصاصی و توجه به رونق و جهش تولید از دیگر جنبه های مهم لایحه بودجه ۱۴۰۰ تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha