استاندار: منابع بانکی خراسان رضوی باید صرف آبادانی استان شود

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی به افزون بر ۱۲۰ هزار میلیارد ریال منابع بانکی این استان اشاره و بیان کرد: سپرده‌های مردم در بانکهای خراسان رضوی می‌بایست صرف عمران و آبادانی همین استان شود.

استانداری خراسان رضوی روز شنبه به نقل از محمدصادق معتمدیان در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی گزارش داد: با تاکید بر تامین منابع مالی طرحهای عمرانی، باید برای تحقق این مهم از ظرفیت‌های قانونی به صورت اجرای طرح‌های مشارکتی با بانکها بهره گرفت.
وی نسبت مصارف به منابع بانکی را در خراسان رضوی ۷۶ درصد ذکر و بیان کرد: در تلاش هستیم جدا از اعتبارات استانی طی نشستی با مدیران عامل بانکها زمینه استفاده از منابع مالی آنها را برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اقتصادی و اتمام طرح‌های اقتصادی نیمه تمام که در کوتاه مدت قابلیت تکمیل دارند، فراهم کنیم. 
استاندار خراسان رضوی افزود: منابع بانکی در قالب پرداخت تسهیلات باید در اختیار کسانی قرار گیرد که ظرفیت سرمایه‌گذاری، انگیزه و آورده مناسب در اختیار دارند تا بتوان با حمایت از سرمایه‌گذاران و تامین منابع مالی مناسب، سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصادی را رونق داد. 
وی ادامه داد: تحرک بخشی به فعالیت‌های عمرانی، اتمام طرح‌های نیمه تمام و تامین منابع مالی برای آنها با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های قانونی، اولویت استان است. 
معتمدیان گفت: هرقدر طرح‌های عمرانی در خراسان رضوی گسترده‌تر و رونق بیشتری داشته باشند بر اشتغالزایی، فعال کردن سایر بخش‌های اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده برای استان و جلب رضایت مردم تاثیر بیشتری دارد. 
وی تکمیل ساخت راههای روستایی را از دیگر اولویت‌های خراسان رضوی در طرح‌های عمرانی ذکر و بیان کرد: بر اساس مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه برای طرح "تامین قیر طرحهای عمرانی" منابع مالی آن تامین می‌شود.
استاندار خراسان رضوی بر شتاب در اجرای طرح‌های راه‌سازی استان تاکید و بیان کرد: نمونه‌های بارز آن طرح مشارکتی دولت در خصوص ساخت آزادراه مشهد- چناران- قوچان یا آزادراه مشهد- سرخس است که باید برای شتاب در اجرای آن تدابیر لازم اتخاذ شود.
وی به نشست اخیر خود با وزیر راه و شهرسازی نیز اشاره و بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی در این نشست نسبت به همکاری مستمر برای به سرانجام رساندن طرح‌های عمرانی و اجرای برنامه‌های کوتاه مدت و فوری بویژه در حوزه راه و شهرسازی به عنوان موتور محرکه عمران خراسان رضوی اعلام آمادگی کرد.

واحدهای صنعتی نیازمند حمایت

معتمدیان در ادامه به ظرفیتهای صنعتی و معدنی خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: تثبیت وضعبت موجود، اولویت استان در حوزه صنعتی است زیرا حدود شش هزار واحد صنعتی در خراسان رضوی نیازمند حمایت بیشتر و تامین نقدینگی در قالب سرمایه ثابت و سرمایه در گردش‌ هستند لذا باید منابع مالی مورد نیازشان تامین شود.
وی افزود: خراسان رضوی ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه معادن دارد و بررسی وضعیت معادن و چاره جویی برای حل معضلات آنها در شورای معادن استان مطرح و به صورت مستمر پیگیری می‌شود.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: تا پایان دی ‌ماه امسال نیمی از صاحبان معادن راکد خراسان رضوی که به هر دلیلی اعم از "فقدان دانش فنی یا منابع مالی مناسب و برخوردار نبودن از صلاحیت انجام کار" غیرفعال شده‌اند سلب صلاحیت شده و معادنشان به مزایده گذاشته می‌شود تا شرکتهای دولتی توسعه گرا، نهادهای عمومی، بخش خصوصی و افراد دارای صلاحیت مسوولیت فعال‌سازی آنها را بر عهده گیرند. 
وی گفت: افزون بر هفت هزار پهنه و محدوده معدنی در خراسان رضوی وجود دارد که بلوکه شده‌اند و پس از آزادسازی آنها، سرمایه‌گذاران در صورت تمایل به فعالیت در این پهنه‌ها باید برنامه‌های خود را در بخش فرآوری مواد معدنی و تولید صنایع معدنی ارایه کنند.
معتمدیان تحرک بخشیدن به فعالیت‌های عمرانی، اتمام طرح‌های نیمه تمام و تامین منابع مالی برای آنها با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های قانونی را اولویت استان ذکر و بیان کرد: هرقدر طرح‌های عمرانی در خراسان رضوی گسترده‌تر و رونق بیشتری داشته باشند بر اشتغالزایی، فعال کردن سایر بخش‌های اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده برای استان و جلب رضایت مردم تاثیر بیشتری دارد. 

وی افزود: افزون بر ۲۰ هزار پلاک زمین و بناهای مازاد نیز در خراسان رضوی وجود دارند که قانون‌گذار دست ما را برای نحوه مصرف آنها باز گذاشته لذا باید مدیران دیدگاههای صنفی خود را کنار گذاشته و اولویتشان را بر اتمام طرح‌های نیمه تمام قرار دهند. 
استاندار خراسان رضوی همچنین بر لزوم رفع مشکلات مردم در حوزه مسکن و تامین زمین برای اجرای "طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن" تاکید و بیان کرد: پرونده‌هایی را که حل آنها در کمیسیون ماده ۵ شهرداری معطل مانده باید هرچه سریعتر حل و فصل کرد تا بتوان با اتخاذ تصمیمات لازم گره فعالیت‌های عمرانی را در حوزه مسکن گشود. 
وی به تلاشها برای توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی در خراسان رضوی نیز اشاره و بیان کرد: بر اساس نتایج حاصل از نشست‌های هفته پیش با رییس کمیته امداد امام خمینی‌(ره)، رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و وزیر راه و شهرسازی، از ظرفیت این نهادها برای تمرکز بر فعالیت‌ها در سه بخش احداث مسکن، توسعه زیرساختها و اقدامات روبنایی استفاده خواهد شد.
معتمدیان اظهار امیدواری کرد که در راستای اجرای دیگر طرح‌های درمانی، بهداشتی، آموزشی، ورزشی در خراسان رضوی که ماموریت نهادهایی مانند بنیاد علوی، بنیاد برکت و قرارگاه سازندگی است، بتوان طرح‌های نیمه تمام در مناطق محروم این استان را به اتمام رساند. 
وی به مشکل دیرینه کم‌آبی در خراسان رضوی هم اشاره و بیان کرد: این موضوع یکی از معضلات جدی و همیشگی استان است که اگر از حالا چاره‌اندیشی نشود در آینده با چالشهای جدی در این حوزه مواجه می‌شویم. 
استاندار خراسان رضوی گفت: برای صرفه‌جویی در مصرف آب به ‌ویژه در حوزه کشاورزی این استان علاوه بر اجرای "طرح نهضت گلخانه‌سازی" برای ایجاد ۵۰۰ هکتار گلخانه در سطح خراسان رضوی همزمان با توجه بیشتر نسبت به آبخیزداری و آبخوانداری همچنین کار احیا قناتها، بهینه‌سازی مصرف آب، استفاده درست از ظرفیت‌ها و منابع موجود در قالب عمل به "سند سازگاری با آب" در این استان دنبال می‌شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha