۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۲
کد خبر: 84143424
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش بی رویه قیمت مواد غذایی در روسیه و توبیخ چند وزیر

مسکو - ایرنا - رشد قیمت های برخی اقلام مواد غذایی در فروشگاه های روسیه در یک ماه اخیر به قدری افزایش یافته است که حیرت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را برانگیخت و به دنبال آن چند وزیر و معاون وزیر توبیخ شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مسکو ، ولادیمیر پوتین در جلسه ویژه بررسی مسائل اقتصادی روسیه با شرکت شماری از اعضای کابینه دولت این کشور که دست اندر کار این امور هستند از وضع رشد برخی مواد غذایی در فروشگاه ها به شدت انتقاد کرد.

این سخنان پوتین روز چهارشنبه بیان شد و پس از آن میخاییل میشوستین نخست وزیر روسیه چند وزیر این کشور ازجمله وزیر کشاورزی و وزیر تجارت و صنایع و چند معاون خود را که مسئول امور اقتصادی و صنایع هستند بخاطر افزایش قیمت مواد غذایی توبیخ کرد.

پوتین با انتقاد شدید از افزایش قیمت ها گفت: با اینکه درآمدهای مردم متاسفانه در سال جاری کاهش و نرخ بیکاری  بالا رفته اما قیمت کالاها بخصوص مواد غذایی افزایش زیادی یافته است.

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد اگر چه در دو شاخص  افزایش نرخ بیکاری و کاهش درآمدها مردم این وضع را درک می کنند که مشکلات واقعی وجود دارد و فقط مختص روسیه نیست، اما رشد قیمت مواد غذایی را نمی توان با شیوع همه گیر ویروس کرونا توجیه کرد. این مساله چه ربطی به شیوع کرونا دارد. 

پوتین با اشاره به افزایش ۷۰ درصدی قیمت شکر در روسیه در یک ماه اخیر گفت: این در حالی است که وزیر کشاورزی به من گزارش داد که تولید شکر در کشور به اندازه کافی انجام می گیرد که بتواند همه نیازهای داخلی را برآورده کند. 

قیمت یک بسته یک کیلوگرمی شکر در فروشگاه ها در روسیه هم اکنون ۴۷ روبل ( حدود ۱۶ هزارتومان) عرضه می شود در حالی که تا دو ماه پیش قیمت آن ۲۶ روبل ( حدود ۹ هزار تومان) بود.

رئیس جمهوری روسیه از افزایش شدید قیمت روغن آفتابگردان در فروشگاه های روسیه که از ۷۰ روبل (حدود ۲۳ هزار تومان) برای هر لیتر یکباره تا ۱۲۰ روبل ( حدود ۴۰ هزار تومان) رشد داشته است انتقاد کرد و گفت: قیمت خرده فروشی آرد هم در فروشگاهها ۱۲.۹ درصد، قیمت ماکارون ۱۰.۵ درصد و نان ۶.۳ درصد رشد داشته است.

رئیس جمهوری روسیه خطاب به اعضای کابینه گفت که ما می دانیم در این وضعیت چکار باید بکنیم و همه ابزارها را برای حفظ قیمت ها در بازار دراختیار داریم و فقط کافی است که بموقع وارد عمل شده و واکنش نشان دهیم.

توبیخ چند مقام اقتصادی

این سخنان پوتین روز چهارشنبه بیان شد و پس از آن میخاییل میشوستین نخست وزیر روسیه چند وزیر این کشور ازجمله وزیر کشاورزی و وزیر تجارت و صنایع و چند معاون خود را که مسئول امور اقتصادی و صنایع هستند بخاطر افزایش قیمت مواد غذایی توبیخ کرد.

نخست وزیر روسیه گفت که با غفلت صورت گرفته وضعیتی بروز کرده است که قیمت کالاها در بازار بشدت افزایش یافته است و نباید اجازه داد که برخی با سودجویی با ایجاد مشکلات برای مردم روسیه، ثروتمندتر شوند. 


 

 میشوستین دستور داد وزارت توسعه اقتصادی روسیه به همراه نهادهای مربوطه دیگر تا روز ۲۱ ماه دسامبر (اول دی ماه) پیشنهاد برای ایجاد سیستم نظارت بر قیمت ها در فروشگاه ها  را ارائه کند.   

 نخست وزیر همچنین در دستور دیگری وزارت کشاورزی و وزارت توسعه اقتصادی روسیه را موظف کرد تا روز ۱۴ ماه دسامبر (۲۴ آذر ماه) طرح های قانونی برای مهار قیمت مواد غذایی به دولت ارائه کنند.

 میشوستین دیروز هم به سازمان مبارزه با انحصارگری روسیه دستور داد تا در طول یک شبانه روز شاخص های موافقت نامه ای را برای توقف رشد قیمت مواد غذایی به وزارت کشاورزی روسیه ارائه کند.

این موافقت نامه را تولیدکنندگان محصولات غذایی، صاحبان فروشگاه های زنجیره ای و سازمان های دولتی تنظیم کننده واضع بازار باتوجه به قوانین مبارزه با انحصارگرایی و قوانین مربوط به فعالیت های تجاری امضا می کنند.

نخست وزیر روسیه همچنین دستور داد که بر کالاهایی که برای جامعه بسیار مهم است نظارت مستمر صورت گیرد و نتایج این نظارت هر هفته در قالب گزارش به وی ارائه شود.

دادستانی کل روسیه هم وارد عمل شد

روابط عمومی دادستانی کل روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که به دادستانان در مناطق مختلف روسیه دستور داده شده است که در مورد افزایش قیمت مواد غذایی در مناطق روسیه بازرسی کنند.

در این بیانیه به افزایش شدید قیمت برخی اقلام مواذ غذایی در فروشگاهها اشاره و گفته شده است که دادستان ها در مناطق روسیه با همکاری سازمان مبارزه با انحصارگرایی کار نظارت بر اجرای قوانین در عرصه قیمت گذاری کالاهای مهم برای جامعه را افزایش داده اند.

دادستانی کل روسیه هشدار داده است که به دادستانان دستور داده شده در هر مورد کشف نقض قانون باید با قاطعیت و با پیروی از اصول رفتار کنند و از هر گونه خلاف کاری و زد و بند برای افزایش قیمت ها جلوگیری کنند.

 انتظار می رود در روزهای آینده نتیجه انتقادات رئیس جمهوری روسیه از وضع قیمت کالاها و مواد غذایی در فروشگاه ها مشخص شود و فروشگاه های زنجیره ای برای اجتناب از تدابیر سخت دولت به کاهش قیمت برخی کالاها بویژه کالاهایی که بیشتر مورد استفاده مردم قرار می گیرند، روی آورند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha