خودخواهی کشورهای پیشرفته در احتکار واکسن کرونا زیر تیغ انتقاد

تهران- ایرنا- دبیرکل سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نسبت به تلاش خودخواهانه کشورهای پیشرفته برای خرید مقادیر زیادی از واکسن کرونا و بی‌توجهی آنان به زندگی میلیاردها نفر در کشورهای کمتر توسعه یافته هشدار داد.

به گزارش ایرنا، انتقادها به تلاش کشورهای غربی برای خرید تمام تولیدات شرکت های داروسازی که واکسن کرونا را به تایید مراجع بهداشتی رسانده اند، افزایش یافته است.

در همین رابطه سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) استراتژی تامین واکسن کرونا از سوی کشورهای صنعتی و ثروتمند را مورد انتقاد قرار داد. «خوزه آنخل گوریا» دبیرکل این سازمان، امروز (دوشنبه) در مصاحبه با نشریه دی ولت آلمان گفت: «بعضی از کشورها بیش از حد واکسن دارند ، برخی دیگر چیزی ندارند. چرا ما به پنج میلیارد نفر در کشورهای فقیرتر فکر نمی کنیم؟»

وزیر امور خارجه و دارایی پیشین مکزیک خواستار توزیع عادلانه واکسن در بین کشورهای جهان شد و افزود: «این اقدامی عاقلانه خواهد بود، چرا که این ویروس تا زمانی که در همه جای جهان از بین نرود ، شکست نخواهد خورد.»

گوریا گفت ایالات متحده ۸۰۰ میلیون دوز واکسن برای جمعیتی بیش از ۳۰۰ میلیون نفر خریداری کرده است. کانادا ۳۰۰ میلیون دوز واکسن را برای ۴۰ میلیون نفر تأمین کرده است. آلمان نیز در تلاش است دوزهای واکسن بیشتری نسبت به ساکنین خود بدست آورد.

دبیرکل سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تاکید کرد: «همه گیری کرونا به وضوح بزرگترین مشکلی است که بشر با آن روبرو بوده است. با این وجود ، نمونه های چشمگیری از مبارزه با بحران در یک سطح کاملاً ملی وجود داشته است.»

به گفته گوریا با واکسیناسیون های آینده، بشر فرصتی دیگری برای اندیشیدن در مورد تصویر بزرگتر و سخاوتمندتر از خود دارد. گوریا قرار است پس از ۱۴ سال کرسی ریاست سازمان OECD را در ماه می (اردیبهشت) ترک کند. سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی سازمانی بین‌المللی با ۳۵ عضو است که اعضای آن متعهد به اصول دموکراسی و اقتصاد آزاد هستند. این سازمان به تعبیری عمده‌ترین سازمان بین‌المللی تصمیم‌گیرندهٔ اقتصادی بوده و مقر اصلی آن در شهر پاریس قرار دارد.

تلاش محققان برای دستیابی به دارو و واکسن موثر و مورد اعتماد برای جمعیت هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفری جهان و تکاپوی دولت ها برای تامین نیاز شهروندان خود از مسیر امضای توافق های بین‌المللی همزمان با اتخاذ تدابیر مقابله با شیوع گسترده بیماری همه‌گیر در شرایطی است که تا کنون بیش از ۶۰ میلیون و ۱۸۶ هزار نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و همچنین افزون بر یک میلیون و ۴۱۶ هزار نفر جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha