۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۴۴
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 84148014
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کرونا مانع پاکسازی پارک ملی گلستان از زباله شد

۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۴۴
کد خبر: 84148014
کرونا مانع پاکسازی پارک ملی گلستان از زباله شد

گنبدکاووس - ایرنا - رییس پارک ملی گلستان گفت: شیوع ویروس کرونا اگرچه سبب کاهش تردد و سفر به این پهنه حفاظت شده و کاهش تولید زباله شد اما توقف برنامه‌های پاکسازی زباله طی ۱۰ ماه گذشته را نیز در این ذخیره‌گاه طبیعی به همراه داشت.

مهدی تیموری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون باقی مانده زباله سال‌های قبل و زباله های ریخته شده توسط مسافران عبوری چهره پارک ملی گلستان بویژه در حاشیه جاده‌ بین المللی عبوری از میان آن را زشت کرده است.

وی یادآور شد: هر سال طرح پاکسازی پارک ملی گلستان از زباله در فصول مختلف با پرداخت هزینه به نیروهای محلی و یا با همکاری برخی گروه‌های دوستدار طبیعت و سازمان‌های مردم نهاد انجام می‌شد.

تیموری اضافه کرد: از ۱۰ ماه پیش که ویروس کرونا در کشور و استان گلستان شیوع پیدا کرد، اگرچه سبب کاهش تردد به پارک ملی و بازگرداندن آرامش منطقه شد اما برنامه‌های پاکسازی پارک از زباله را نیز متوقف کرد.

وی تصریح کرد: برای پاکسازی منسجم پارک ملی گلستان از زباله‌های تولیدی توسط مردم بومی و گردشگران و مسافران عبوری به حداقل ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار در سال نیاز داریم که باید از محل منابع استانی یا سازمان حفاظت محیط زیست تامین شود.

به گفته وی، پیش بینی اعتبار سالانه برای اجرای برنامه منسجم پاکسازی این پارک ملی، در کنار همکاری وزارت راه‌ و شهرسازی برای نصب گاردریل در حاشیه جاده بین المللی، نقش مهمی در ساماندهی و جمع‌آوری زباله در این ذخیره‌گاه طبیعی دارد.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha