درگیری، کووید – ۱۹ و تغییرات اقلیمی گلوی جهان را در سال ۲۰۲۱ می‌فشارد

تهران – ایرنا – آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۱ به‌واسطه درگیری‌ها، کووید – ۱۹ و تغییرات اقلیمی از لطمات فزاینده‌ای برخوردار می‌شوند.

به گزارش امروز (پنجشنبه) ایرنا به نقل از سی ان ان، اگرچه خوش بینی در مورد سال ۲۰۲۱ در گوشه و کنار ثروتمندترین نقاط جهان در حال ظهور است، به طوری که آمریکا و انگلیس واکسیناسیون کووید – ۱۹ را آغاز کرده اند، اما برای بسیاری از کشورهای دیگر، این همه گیری می تواند سال آینده را حتی ویرانگر از سال ۲۰۲۰ کند.

گزارش جدید یک گروه بزرگ بشردوستانه آمریکا با عنوان «کمیته نجات بین المللی» حاکی است که کرونا توام با تغییرات آب و هوایی و درگیری ها می تواند سال آینده بحران دیرینه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه را شدیدتر کند.

به گفته «دیوید میلیبند» مدیرعامل این سازمان، تاثیرات جانبی کووید - ۱۹ فاجعه بارتر بوده که شامل اختلال در زنجیره های تامین، ایجاد ناامنی غذایی در برخی کشورها و محرومیت مردم از بیمارستان ها شده که در نتیجه درمان های ضعیف تری را برای بیماری های دیگری چون مالاریا به همراه داشته است.

در این میان، فقر شدید ناشی از قرنطینه و تعطیلی های گسترده می تواند باعث قحطی در سودان جنوبی، بورکینافاسو و یمن شود.

یمن در صدر فهرست سال جاری این سازمان قرار دارد و به عنوان کشوری که سال ها درگیر جنگ بوده، نگرانی خاصی را ایجاد می کند.

افغانستان، سوریه، جمهوری دموکراتیک کنگو و اتیوپی نیز چهار کشور دیگر اول فهرست کمیته نجات بین المللی را تشکیل می دهند.

در مجموع، ۲۰ کشور گنجانده شده در این فهرست تنها معرف ۱۰ درصد جمعیت جهانی هستند، اما ۸۵ درصد از افراد نیازمند به کمک های بشردوستانه را شامل می شوند.

اگرچه میلیبند تولید واکسن کرونا را رویدادی مثبت به دلیل همکاری شرکت های خصوصی و نهادهای دولتی در زمینه تحقیق و تولید ارزیابی کرد، اما سختی ایمن سازی و توزیع دُزهای واکسن برای کشورهایی با محدودیت زیرساخت های مالی و سلامتی را مورد توجه قرار داد.

رئیس این سازمان در مورد انتقال واکسن به کشورهای در حال توسعه در سال آینده، ابراز خوش بینی نکرد و گفت: کمبود عرضه واکسن کووید – ۱۹ به منزله آن است که اکثریت مردم در کشورهایی با زمینه های شکننده و در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط امکان دسترسی به واکسن را در سال ۲۰۲۱ و احتمالا چند سال بعد نخواهند داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha