۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۵۷
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 84152029
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵ سرای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان راه‌اندازی شد

اصفهان - ایرنا - رییس شورای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان از راه‌اندازی پنج سرای نوآوری در واحدها و مراکز این دانشگاه در سال جاری خبر داد و گفت: اصفهان در زمینه تعداد سراهای نوآوری، رُتبه نخست را در میان استان‌ها دارد.

مجید طغیانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سراهای نوآوری شامل گیاهان دارویی و فناوری اطلاعات و ارتباطات مستقر در واحد اصفهان، فرش در واحد کاشان، "بذر، تجهیزات گلخانه‌ای و نهاده‌های کشاورزی" در واحد مجلسی و سرای نوآوری مشترک دانشگاه آزاد اسلامی و اتاق بازرگانی استان اصفهان است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با بیان اینکه سرای نوآوری، مجموعه‌ای از بخش‌های مختلف مرتبط با فناوری مانند مرکز رشد، شتاب‌دهنده، مدرسه خلاقیت، تجاری‌سازی و پارک علم و فناوری است، اظهار داشت: سرای نوآوری صنایع فلزی و ماشین سازی در واحد خمینی شهر نیز مجوز مربوطه را اخذ کرده است.

سراهای نوآوری در حوزه‌های تخصصی مختلف با حضور دانشجویان و دانش‌آموختگان، فعالیت‌های خود را در حوزه‌های علم و فناوری، پژوهشی و همچنین تبدیل ایده به ثروت انجام می‌دهند.

طغیانی با اشاره به فعالیت ۱۲ مرکز رشد با استقرار حدود ۲۰۰ شرکت دانش بنیان و هسته فناور در دانشگاه‌های آزاد استان اصفهان اضافه کرد: حدود ۱۰ شرکت از میان آنها تاکنون موفق به اخذ مجوز دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده‌اند.

وی با بیان‌اینکه از میان مراکز رشد دانشگاه‌های آزاد استان، مراکز رشد گیاهان دارویی واحد اصفهان(خوراسگان) و تجهیزات پزشکی واحد نجف‌آباد موفق به دریافت موافقت قطعی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شدند، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مراکز رشد استان نیز موافقت اصولی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را اخذ کرده است و اصفهان قویتن مراکز رشد را در بین دانشگاه‌های آزاد استانی دارد.

طغیانی از جمله برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برای ارتقای بخش پژوهش و فناوری را افزایش کمیت و کیفیت مقاله‌های علمی داخلی و بین‌المللی خواند و گفت: تعریف و اجرای طرح‌های برون دانشگاهی با صنایع بزرگ و کوچک و سازمان‌های مختلف نیز از دیگر برنامه‌های بخش پژوهش و فناوری این دانشگاه در سال جاریست بطوریکه قراردادهای خوبی با برخی صنایع مانند فولاد مبارکه و ذوب‌آهن و تعدادی از شرکت‌ها منعقد شد.

رییس شورای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، ساخت برخی تجهیزات مورد نیاز برای پیشگیری و مقابله با بیماری کووید ۱۹ مانند کیت تشخیص ویروس کرونا و تولید دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده را از دیگر دستاوردهای پژوهشی و فناوری این دانشگاه در سال جاری خواند و افزود: حرکت‌های خوبی در این مجموعه برای رسیدن به نسل‌های سوم و چهارم دانشگاه‌ها یعنی کارآفرین و جامعه محور آغاز شده است اما هنوز راه طولانی در پیش‌رو داریم.

طغیانی، جهت‌دهی پایان‌نامه های دانشجویی به سمت کاربردی بودن و حل مسائل کشور را یکی از اقدام‌های دانشگاه آزاد اسلامی اعلام و اضافه کرد: دانشجویان این دانشگاه می‌توانند با مراجعه به سامانه پایش در جریان چالش‌های شناسایی شده در صنعت و جامعه قرار بگیرند و موضوع پایان‌نامه خود را متناسب با آن و در جهت رفع این مسائل انتخاب کنند.

به گفته وی، امسال استفاده از سامانه پایش برای انتخاب موضوع پایان‌نامه در دانشگاه آزاد حالت توصیه‌ای داشت اما بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده از سال بعد، الزامی خواهد بود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اصفهان، یکی از اقدام‌های قابل توجه در این دانشگاه در سال جاری را جذب دانشجویان بین‌المللی عنوان و خاطرنشان کرد: امسال حدود ۸۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف مانند ترکیه، عراق و سوریه در این دانشگاه جذب شدند.

طغیانی به طرح پویش نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در این طرح که اصفهان نخستین بار در کشور آن را اجرا کرد دانشجویان همزمان با دوران تحصیل در رشته مرتبط با خود اشتغال خواهند داشت که برای تحقق آن با برخی صنایع و سازمان‌های استان، هماهنگی لازم صورت گرفته است.

وی با بیان‌اینکه در طرح پویش دانشجویان در حین تحصیل، درآمد نیز دارند و با محیط کار مرتبط با رشته تحصیلی خود آشنا می‌شوند، افزود: تاکنون حدود ۵۰۰ دانشجو در اصفهان در این طرح شرکت کرده‌اند.

طغیانی همچنین گفت: در هفته پژوهش امسال برنامه‌های مختلف مانند کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی در دانشکده‌های واحدها و مراکز دانشگاه آزاد استان اصفهان اجرا شد و پنجمین جشنواره پژوهش و فناوری این دانشگاه نیز روز یکم دی برگزار می‌شود.

دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان دارای ۲۸ واحد و مرکز با حدود ۷۵ هزار دانشجو، ۲ هزار عضو هیات علمی تمام وقت و چهار هزار استاد نیمه‌وقت است که حدود ۳۵ درصد از دانشجویان آن در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.

بیست و پنجم آذر، روز ملی پژوهش و چهارمین هفته آذرماه به نام "هفته پژوهش و فناوری" نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha