محمد سهیلی روز دوشنبه در حاشیه اولین جلسه از سلسله جلسات مسئله محوری و روش تحقیق مسائل استان خراسان رضوی افزود: اگر از هر مدیری در هر رده پرسیده شود که سه مسئله اصلی که با آن مواجه است چیست و چه کاری برای پاسخ دادن به آن انجام داده است، ۹۰ درصد آنها پاسخ مناسبی برای آن ندارند.
وی ادامه داد: حتی اگر بتوانند سه مسئله اساسی را هم ذکر کنند افراد زیرمجموعه آنها هر کدام دیدگاه متفاوتی دارند و هیچ مسئله مدون شدهای در دستور کار آن مجموعه قرار ندارد.
این مدرس دانشگاه گفت: اگر تفکر مسئله محوری به عنوان شاخص مناسبی برای نقد عملکرد مدیران در نظر گرفته شود، عملکرد مناسبی نخواهیم یافت و بین عملکردها با مسائل آن مجموعه ارتباطی پیدا نخواهیم کرد.
وی افزود: مهم ترین دستاورد پرداخته شدن به مسائل را میتوان در تاثیر بر نگرش تصمیم گیرندگان و مدیران دانست، بسیاری از مدیران و تصمیم گیرندگان خودشان را درگیر یافتن مسائل نمیکنند زیرا از دید آنها کارهای مهم دیگری وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود.
سهیلی ادامه داد: در حال حاضر برخی مدیران آگاهانه یا حتی ناخودآگاه اقداماتی را برای پاسخگویی به مسائل انجام دادهاند که شمار آنها اندک است.
وی با اشاره به اقداماتی که در مجموعه آستان قدس رضوی با این موضوع انجام شده است گفت: نگاه مسئله محوری در آستان قدس رضوی بسیار جدی گرفته شده که در سیاستها و همچنین ساختارهای این مجموعه به خوبی نمایان است.
این مدرس دانشگاه افزود: آستان قدس رضوی، در گذشته نیز برخی کارهای موفق با این نگاه انجام داده است که به عنوان مثال میتوان به فعالیتهای سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی اشاره کرد.
وی ادامه داد: بر اساس این دیدگاه، آستان قدس رضوی مسئله اصلی را که مد نظر خود قرار داده این است که بتواند الگوهای مناسبی به سایر مراکز و نهادها ارائه دهد.
سهیلی با اشاره به فعالیتهای آستان قدس رضوی در حوزههایی مانند آموزش عالی و آموزش و پروش گفت: گرچه میزان این نقش بسیار اندک و در حدود یک درصد به شمار میآید اما علت آن ایجاد مدل و الگوسازی بوده است.
وی افزود: لازم است مجموعههایی مانند آستان قدس رضوی، تجارب، دستاوردها و نتایج عملی مجموعه خود را عرضه کنند تا مورد نقد قرار گیرد.
نظر شما