محمد اسلامی روز سه شنبه در بازدید از ایستگاه شهرک خاوران خط آهن ۲۰۳ کیلومتری میانه – تبریز افزود: خط آهن میانه – تبریز، خط آهن اروپایی ماست و از اهمیت ویژه ای برای ترانزیت کالا برخوردار است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه خط ریلی قفقاز نیز باز شده است، عبور دو خط ریلی از تبریز برای ما حیاتی است.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: باید راهی برای تامین مالی تکمیل این طرح پیدا کنیم.
ایستگاه مسافری خط آهن میانه – تبریز در زمینی به وسعت بیش از ۳ هزار متر مربع احداث می شود که سایبان پایانه مسافری آن ۱۴۰۰ متر مربع و سکوی مسافری نیز ۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع در نظر گرفته شده است.
هزینه ساخت این ایستگاه حدود ۶۵ میلیارد تومان برآورد شده است.
طرح راه آهن میانه - تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر است که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه - بستان آباد و ۷۰ کیلومتر باقیمانده در مسیر بستان آباد تا تبریز است؛ با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگنهای باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگنهای مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می دهد.
با بهره برداری از پروژه راه آهن میانه - بستانآباد - تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راهآهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بینالمللی و صادرات کالا به جمهوریهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.
برای اجرای این طرح تاکنون نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
نظر شما