به گزارش ایرنا، «سعید ربوشه» روز سهشنبه در نشست خبری درباره نحوه آموزش و ارزشیابی دانشآموزان ابتدایی در شرایط شیوع کرونا اظهارداشت: حضور دانشآموزان در مدرسه و ارتباط عاطفی آنان با یکدیگر و معلمانشان برای ما مهم است، شاید در پساکرونا به این نتیجه برسیم که کتابهای درسی مجازی تدریس شود و وقت دانشآموزان در مدرسه برای خواندن، روخوانی و پاسخ به سوالات گرفته نشود و فقط آنان در مدرسه حل مساله و مهارتهایی همچون ارتباط با یکدیگر، گفت و گو، شنیدن، سخن گفتن، گوش دادن فعال و آموزههای اخلاقی را بیاموزند.
وی گفت: هر زمان که ستاد ملی کرونا اجازه داده است از حضور دانشآموزان در مدرسه استقبال کردیم که این روند تا اواسط مهرماه ادامه داشت و بعد اعلام شد با توجه به اپیدمی کرونا امکان حضور نیست، هر زمان که ابلاغ کنند حضور دانشآموزان در مدرسه امکانپذیر است، ما آمادگی داریم و پذیرای دانشآموزان در مدرسه هستیم.
«ربوشه» با اشاره به اینکه سنجش و ارزشیابی دانشآموزان ابتدایی فرایندی است و طی دوره و به صورت کیفی توصیفی انجام میشود، افزود: اینکه دانشآموزان فقط بابت آزمون به مدرسه بیایند مدنظر نیست، بیش از یک دهه است که تلاش میکنیم دانشآموزان ابتدایی به دلیل برگزاری آزمون، استرس و اضطرابی نداشته باشند و ارزشیابی آنان در گذر زمان و فرایندی انجام شود.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران خاطرنشان کرد: این نهاد آمادگی حضور دانشآموزان در کلاس درس را دارد که شامل همه موارد تدریس، آموزش، ارزیابی و... میشود، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش نیز درباره حضور دانشآموزان پایههای اول و دوم ابتدایی(در راستای آموزش بهتر این دانشآموزان)، مکاتباتی با ستاد ملی کرونا داشته است و زمانی که پاسخ و مجوز در این زمینه داده شود، ما در شهر تهران نیز آمادگی لازم برای حضور این دانشآموزان در مدارس را داریم.
آموزش مجازی
«ربوشه» درباره چگونگی کسب اطمینان از کیفیت آموزش دانشآموزان در شرایط شیوع کرونا گفت: آموزش دانشآموزان ابتدایی در تمامی پایههای تحصیلی مجازی است و معلم طی دوره آموزشی با فعالیتهایی که به آنان میدهد از جمله انجام پروژه، کند و کاو و تاکید بر کار گروهی امتیاز میدهد و فعالیتهایشان را ارزیابی میکند، معلمان تکالیف مهارتمحور را مبتنی بر زندگی دنیای واقعی ارائه میدهند، در این روش تاکید بر این است که دانشآموز نقش فعالی داشته باشد.
وی افزود: شهر تهران مجری برنامههای تلویزیونی شبکه آموزش است و از ۱۰ اسفندماه ۱۳۹۸، از شنبه تا جمعه به مدت ۱۰ ماه است که با کمک ۷۰ مدرسه بخش آموزش ابتدایی هر روز از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۳ بدون وقفه در تمام ایام حتی عید نوروز تا تابستان برنامه آموزشی اجرا کرده است، با توجه به اینکه برای تمام دانشآموزان ابتدایی در تمام پایهها روزی نیم ساعت آموزش تلویزیونی پیشبینی شده است، به معلمان نیز اعلام کردیم که این آموزشها را ببینند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: در سامانه شبکه آموزش دانشآموزی(شاد) نیز به تفکیک آموزشهایی برای دانشآموزان در نظر گرفته شده است، آموزش دورههای متوسطه در صبح و آموزش دوره ابتدایی در بعد از ظهر است که دوره دوم ابتدایی(چهارم تا ششم) از ساعت ۱۳ تا ۱۵:۳۰ و دوره اول ابتدایی(اول تا سوم) از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۱۵ کلاس درس زنده دارند و هر ساعت کلاس درسی ۲۵ دقیقه است و این شبکه آموزشی برای ما رسمیت دارد.
«ربوشه» با اشاره به تحصیل ۶۰۰ هزار دانشآموز ابتدایی در شهر تهران اظهارداشت: دانشآموزان از لحاظ دسترسی به امکانات و گوشی هوشمند یا تبلت برای استفاده از شبکه شاد و آموزش مجازی شناسایی شدند، دانشآموزان که به این امکانات دسترسی ندارند، از برنامههای تلویزیونی استفاده میکنند و یا مناطق درسنامهای را تهیه کردند که ماهانه و هفتگی در اختیار این دانشآموزان قرار میدهند.
وی افزود: در مناطق روستایی یک(لواسان)، پنج (کن) و ۱۹(شهرآفتاب) با توجه به جمعیت محدود دانشآموزان کلاسهای درس در صورت نیاز به صورت حضوری برگزار میشود، همچنین امکان دسترسی دانشآموزان اتباع به شبکه «شاد» فراهم است و اگر این دانشآموزان به دلیل نداشتن امکانات نتوانند از این شبکه استفاده کنند، درسنامه در اختیارشان قرار داده میشود.
«ربوشه» گفت: در آموزش و پرورش تهران حدود یک درصد بازماندگی از تحصیل داریم که دلایل آن مختلف است و تنها مربوطه به مدرسه نیست، در این راستا مجمع خیرینی فعالیت میکنند تا این دانشآموزان بازمانده از تحصیل را تحت پوشش قرار دهند.
فعالیت ۲۰ هزار آموزگار در تهران
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران درباره کمبود آموزگار در این نهاد اظهارداشت:۲۰ هزار آموزگار؛ ۱۳ هزار آموزگار در مدارس دولتی و ۷ هزار آموزگار در مدارس غیردولتی شهر تهران فعالیت میکنند، از سال ۹۱ به دلیل اجرای نظام آموزشی ۳-۳-۶ دوره ابتدایی که پنج پایه بود، ۶ پایه شد و در این دوره با کمبود معلم مواجه شدیم.
وی گفت: در این سالها با افزایش ورودی ماده ۲۸، دانشگاه فرهنگیان، اضافه کردن به سن بازنشستگی، ماندگاری معلمان بازنشسته و کسب اجازه برای ورود معلمان از سایر شهرها به تهران، کمبود نیرو در این نهاد کنترل شد، با این وجود جبران کمبود نیروی انسانی، نوسازی و بهینهسازی آن نیازمند عزمی فراتر از شهر تهران است.
بسته تحولی «مدرسه خوانا»
«ربوشه» در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بسته تحولی «مدرسه خوانا» افزود: در این طرح بحث زبانآموزی دانشآموزان دوره ابتدایی مورد توجه است، اگرچه از قبل هم این موضوع را در بستر تمام دروس به خصوص فارسی دنبال کردیم اما به دلیل اهمیت زبان فارسی در هویتپذیری دانشآموزان، امسال بسته تحولی ویژه در آموزش و پرورش مطرح شده که در دوره ابتدایی هم به آن بیشتر پرداخته میشود، برای تمرکز آموزش در این حوزه کانال «خوانا» در شبکه آموزش دانشآموزی(شاد) راهاندازی شده است.
وی با اشاره به تولید محتوا و کتاب الکترونیک برای آموزش بهتر دانشآموزان اظهارداشت: در شهر تهران تلاش شده تا آموزش با تکنولوژی و فناوری آمیخته شود به خصوص در شرایط کرونایی، تلاش کردیم که نسبت به گذشته بیشتر از فناوری استفاده کنیم، فناوری نوین جذابیت بیشتری برای دانشآموزان دارند و معلمان برای آموختن بهتر دروس علوم، ریاضی و فارسی میتوانند از این فناوری بهره ببرند، دورههای آموزشی نیز در این زمینه برای معلمان برگزار شده است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران درباره تولید کتاب فارسی الکترونیک گفت: در راستای «طرح خوانا» و بهرهمندی از تکنولوژی و نرمافزارهای موجود سعی شد که دانشآموزان زبان فارسی را در قالبهایی همچون شعر، انیمیشن، شبیهسازها، معما و چیستان بیاموزند که تولید کتاب فارسی الکترونیک در ۶پایه به تفکیک آغاز شده و تاکنون حدود ۸۰۰ قطعه نرمافزار آماده شده که کل عناصر سازهای کتابهای فارسی، به موشن، کمیک و نرمافزارهای جذاب در قالب بسته آموزشی ۶تایی از پایه اول تا ششم تولید شده و هفته آینده منتشر خواهد شد و در اختیار آموزگاران قرار میگیرد.
به گزارش ایرنا، بیش از یک میلیون دانشآموز در بیش از چهار هزار مدرسه تهران تحصیل میکنند.
با توجه به ایپدمی کرونا در استان تهران، براساس ابلاغی معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی کرونا، آموزش دانشآموزان در مدارس این استان و شهر تهران از ۱۲ مهرماه تاکنون تعطیل است و از طریق فضای مجازی پیگیری میشود.
نظر شما