به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا محمود امانی طهرانی روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در این خصوص توضیح داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه جذب معلمان و واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش را تصویب کرده است که بر این اساس شورای عالی آموزش و پرورش با ساماندهی امور تربیت کودکان به طور کامل موافق است چراکه باید نهادی مسوولیت تربیت کودکان تا شش سالگی را برعهده گیرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر برای این مرکز یا سازمان یک اساسنامه تهیه شده است و معاونتهای مرتبط در حال بررسی و اظهارنظر در این باره هستند. همچنین با وزیر آموزش و پرورش صحبت شده که روند امور به گونه ای باشد که منفعت مردم در نظر گرفته شود و تنها به دنبال توسعه اداری و ساختاری نبودیم.
امانی طهرانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جلسات فشردهای برای ساماندهی این موضوع برگزار میشود و امید است که بتوان به یک جمع بندی مناسب در این زمینه دست یافت. چراکه نگرانیها در این زمینه است که موضوع در حد توسعه تشکیلاتی باقی نماند و کودکان و مدارس از منفعت آن دور باشند.
رشد و تاب آوری دانش آموزان در مدارس شکل می گیرد
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان در مدارس و با کارکردهای مختلف این مدارس رشد میکنند و تاب آور میشوند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: هنگام صحبت از کارکرد یک مدرسه مردم و مسوولان تنها به آموزش کتب درسی و اخذ آزمون از دانشآموزان فکر میکنند، در واقع کارکردی که در ذهن مردم تصور می شود، تدریس و امتحان به شیوه سنتی است.
امانی طهرانی با بیان اینکه کتابهای درسی را با شیوههای گوناگون میتوان آموخت، گفت: مدرسه کارکردهای بسیاری دارد که امروزه معاونتهای مختلف آموزش و پرورش در حال تلاش برای تغذیه مدارس با آنها هستند. در واقع با این کارکردها دانشآموزان باید در مدارس رشد کنند و تاب آور شوند.
وی یادآور شد: همه آحاد جامعه باید برای مدرسه کارکرد جدیدی تعیین کنند تا انتظارات از آن نیز مشخص شود؛ چرا که نهضت آگاهی بخشی یک امر ضروری است که باید به افکار عمومی متصل شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: جایگاه مدرسه باید به خوبی شناخته شود، در موضوعاتی مانند زمان بندی، شیوه آموزش و این چنین مسائل باید دقت شود تا بتوان جایگاه مناسبی را برای مدرسه در نظر گرفت.
امانی طهرانی همچنین گفت: خانوادهها باید در همه ابعاد به مدارس اعتماد کنند، محور کار بر پررنگ کردن نقش مدارس تا هر جا که ممکن است، قرار دادهایم.
وی افزود: آیین نامه مدارس به استانها ارسال شده و قرار است نظرات آنها نیز مد نظر قرار گیرد. در تغییرات آیین نامه مدرسه محوری مورد تاکید است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین درباره نظارت شورا بر مصوبه بازگشایی مدارس اظهار داشت: سیاست گذاری، تصویب قوانین و نظارت بر اجرای قوانین از وظایف شورای عالی است، همچنین ترکیبی بودن آموزشها، واگذاری اختیاراتی به مدارس و نحوه ارزشیابی دروس که در مصوبه بازگشایی ذکر شده است، رعایت میشود.
امانی طهرانی با بیان اینکه احتیاط در باب پیشگیری از ابتلا به کرونا برای ستاد ملی مقابله با کرونا یک اصل مهم است، ادامه داد: موضوع بازگشایی مدارس با توجه به این موضوع تصمیم گیری میشود. وزیر آموزش و پرورش پیرامون اهمیت آموزش حضوری پایه اول و دوم ابتدایی و فنی و حرفه ای نامهای نوشته و رئیس جمهوری آن را تایید کرده، اما تصمیم گیری در ستاد به گونهای دیگر است.
وی گفت: به هرحال اطلاعات ستاد مقابله با کرونا و خطرهایی که پیش بینی میکنند، منجر به چنین تصمیمی میشود که ارزشیابیهای دانش آموزان حضوری نباشد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین درباره ارزشیابی های مجازی دانشآموزان گفت: نگرانیها درباره ارزشیابی مجازی دانشآموزان بسیار است. فرمول های معجزه آسایی برای این موضوع وجود ندارد اما راهکارهای خوبی است که ارزشیابی به ارتقای این دوره کمک می کند. البته که در این حوزه شاهد نوآوری های مناسبی نیز بودهایم.
کنکور همچنان پابرجاست
امانی طهرانی درباره حذف کنکور برای ورود به دانشگاه اظهار داشت: کنکور همچنان پابرجاست و دیدگاه های فراوانی نسبت به آن مطرح شده است.
وی گفت: با وجود اینکه در دوران کرونا همه چیز تغییر کرده اما فضای کنکور عوض نشده است، عنوان کرد: تصور می کنم یک حساسیت، آگاهی و هوشیاری ملی در باب کنکور در حال شکل گیری است که تغییراتی را در پی دارد. معاونت متوسطه رایزنی هایی را در زمینه افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در دست انجام دارد.
به گفته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، مساله کنکور از دید ما رها نشده اما مشکلاتش همچنان پابرجاست تا با پیگیری های جدی به وضعیت مطلوب دست یافت.
اهمیت هدایت تحصیلی
وی همچنین درباره موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان گفت: یکی از مهم ترین مشکلات هدایت تحصیلی دانشآموزان فرهنگ سازی است. وزارتخانه در موقعیتی هم عملکرد مناسبی داشت اما هنگام مواجهه با خواست عمومی برای ورود به رشته خاص فرصت از آموزش و پرورش گرفته میشود جریانی اجتماعی ایجاد میشود که امکان برخورد سلبی را میگیرد.
امانی طهرانی همچنین یادآور شد: مقاومتهای اجتماعی و برچسبهایی که جامعه ناخودآگاه بر افراد و رشتههای تحصیلی مختلف میزند، نقش اساسی در روند هدایت تحصیلی دانشآموزان دارد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه درباره علت معطل ماندن چندساله برخی طرح ها و برنامه ها جهت طرح در صحن علنی شورای عالی اظهار داشت: متنهای وارد شده به صحن اصلی باید کامل و دقیق باشد.
امانی طهرانی افزود: گاهی در کمیسیون نقص هایی به یک متن وارد می شود که بازگشت داده میشود تا این متنها اصلاح شود، از این رو این موضوع زمان بر است. بطور مثال برنامه نظام جامع مشاوره نمونهای از آن است.
وی خاطرنشان کرد: در واقع جریان امور در شورای عالی آموزش و پرورش کند نیست، بلکه روند برنامه های سالانه، اطمینان بخشی است و برای پیشبردن عینی و عملیاتی تر موضوع، از مدتی قبل ملاقات های مستقیمی با معاونت ها تدارک دیده میشود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در باره روند تاخیر در نظامنامه مشاوره و راهنمایی گفت: نظامنامه مربوط به مشاوره و راهنمایی هم از همین دست امور بود که نسخه نهایی آن هفته گذشته به شورای عالی تحویل داده شد و به زودی در صحن علنی مطرح و تصویب میشود.
امانی طهرانی همچنین در پایان درخصوص شیوه نظارت شورای عالی آموزش و پرورش بر کتب درسی اظهار داشت: قرار است که با دستور وزیر آموزش و پرورش تغییرات ۲ سال گذشته کتابهای درسی دانش آموزان بازنگری شود، از این رو نباید به این اشتباهات دامن زد و وارد حاشیه شد.
نظر شما