توسعه کتابخانه‌های مجازی چهارمحال و بختیاری ضروری است

شرکرد- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع ویروس کرونا و لزوم ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، بر ضرورت برنامه‌ریزی برای توسعه کتابخانه‌های مجازی در استان تأکید کرد.

جعفر مردانی روز سه‌شنبه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بهترین گزینه برای پر کردن اوقات فراغت خانواده‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا، توجه به کتاب و توسعه کتاب‌خوانی است، افزود: لازم است علاوه بر برنامه‌ریزی برای تهیه کتاب‌های صوتی بنا به نیاز مخاطبان، از فضای مجازی برای ارائه آموزش‌های مرتبط با کتاب‌خوانی هم به‌صورت بهینه استفاده شود.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های ارزیابی روند توسعه کشور و زیربنای توسعه همه‌جانبه، توسعه علمی است که این مهم با توسعه کتابخانه‌ها و ترویج و اشاعه فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه محقق می‌شود.

مردانی در ادامه به آغاز اجرای طرح پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای از آبان امسال در استان اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف ارائه مطلوب‌تر خدمات به مردم ساکن در حاشیه شهرها و مناطق کم‌تر برخوردار، دسترسی آسان همه اقشار به کتاب و کاهش آسیب‌های اجتماعی در اولویت‌های برنامه‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی استان قرار گرفته است.

مردانی اظهار داشت: تاکنون برای اجرای این طرح در شهرستان لردگان اعتباری نزدیک به ۵۲۰ میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای اختصاص‌یافته است که به دلیل اعمال محدودیت‌های کرونایی، این طرح می‌تواند موجب رونق و شکوفایی فرهنگی در این مناطق شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی چهارمحال و بختیاری بر انجام پیگیری‌های لازم برای اجرای طرح پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای در دیگر مناطق استان هم تأکید کرد و گفت: شناسایی مناطق فاقد کتابخانه، جانمای برای ایجاد پیشخوان و برنامه‌ریزی برای تأمین بودجه در مجموع اعتبارات طرح‌های فرهنگی از جمله اقداماتی است که در توسعه اجرای این طرح اثرگذار خواهد بود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: در سال ۹۹ اعتباری افزون ۲ میلیارد تومان برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان تخصیص یافت که این مبلغ برای توسعه مناطق کمتر توسعه‌یافته و حاشیه شهرها هزینه می‌شود.

شهرام مقدس طرح ایجاد پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای در استان را از جمله طرح‌های خلاقانه و اثرگذار در کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی در مناطق کمتر توسعه‌یافته دانست و افزود: قابلیت جابه‌جایی سریع محل ارائه خدمات و برپایی در آن در مجاورت مدارس و مساجد و امکان زمان‌بندی ارائه خدمات به علاقه‌مندان کتاب از مزیت‌های این طرح به شمار می‌رود.

وی چگونگی ارائه برنامه برای توسعه و ارتقای فرهنگی جامعه از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان این حوزه دانست و گفت: در شرایطی که به دلیل جاذبه‌های هنری و فنی فضای مجازی، جذابیت‌های برخی فعالیت‌های فرهنگی کمرنگ شده است باید با ارائه طرح‌های نوآورانه و خلاق، مخاطبان و مشتریان فرهنگی را به سمت حفظ ارزش‌های بنیادین سوق داد.

به گزارش ایرنا، در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری، گزارشی از فعالیت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در هفته کتاب ارائه شد و اعضای حاضر در نشست به بررسی حق انتفاع کتابخانه چلیچه و چگونگی اختصاص اعتبار برای توسعه طرح پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای در استان پرداختند.

طرح پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای برای نخستین بار در کشور و با همکاری اداره کل امور اجتماعی استانداری و مساعدت نهاد کتابخانه های عمومی در مناطق کمتر توسعه یافته و حاشیه شهرهای شهرستان لردگان اجرا شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha