رنگ کرونایی اغلب شهرهای زنجان زرد شد

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: در زمان حاضر رنگ کرونایی تمامی شهرهای این استان به جز ابهر که نارنجی اعلام شده، زرد است که تداوم چنین وضعیتی در گرو اقدامات پیشگیرانه و همکاری مردم در ارتباط با رعایت پروتکلهای بهداشتی است.

دکتر پرویز قزلباش روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار  ایرنا، معیار اصلی تغییر رنگ شرایط کرونایی را شمار بیماران تست مثبت عنوان کرد و افزود: وقتی شمار بیماران کرونایی ۱۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت باشد، وضعیت قرمز حاکم است.

وی اضافه کرد: بر این اساس اگر شمار بیماران تست مثبت بین ۴ تا ۶  نفر در ۱۰۰ هزار جمعیت باشد رنگ نارنجی و زیر چهار نفر در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به  رنگ زرد است پس باید تلاش کرد که زنجیره انتقال این ویروس و شمار مبتلایان کاهش یابد.

این مسؤول ادامه داد: دستیابی به رنگ مطلوب کرونایی و کار هوشمندانه در این زمینه این است که همکاری ها بیش از گذشته افزایش یابد تا آمار ابتلا کاهش و تا درمان قطعی بیماری شرایط بهتری حاکم شود.

وی با اشاره به اینکه مداخلات انجام گرفته طی ماه های گذشته به روند نزولی انتقال ویروس کرونا منجر شده است، گفت: افزایش شمار مراکز ۱۶ ساعته استان از ۱۲ مرکز به ۲۴ مرکز، بالا بردن تست های کووید- ۱۹، افزوده شدن تست های سریع و اعمال محدودیت ها از جمله اقدامات موثر در کنترل و کاهش مبتلایان و بستری ها بوده است.

وی اضافه کرد: اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها متناسب با وضعیت کرونایی شهرها و اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی نیز به تحقق برنامه های ترسیم شده در راستای سیر نزولی بیماری کمک فراوانی کرده است.

این مسوول ادامه داد: کارکرد اصلی این مهم جلوگیری از بروز موج بعدی ویروس کرونا در این استان است و به این مهم باید توجه داشت که در صورت عدم اجرای اقدامات موثر به ویژه در موج سوم بیماری باید در مدت ۲ هفته یک‌هزار و ۶۰۰ بیمار در بیمارستان های استان بستری و حدود ۱۵۵ مرگ و میر کرونایی به وقوع می پیوست.

وی اظهار داشت: این موضوع نشان می دهد محور اصلی اقدامات، کاهش بستری ها به اشکال گوناگون است که در پیک سوم بیماری بیش از ۱۰۰ بیمار در آی سی یو بستری شدند.

به گفته این مسوول، حدود ۱۴ درصد از بیماران بستری در بیمارستان به بخش آی سی یو منتقل می شوند که حدود ۴۰ تا  ۵۰ درصد آنان به لوله گذاری نیاز دارند که متاسفانه در مراحل بعدی دچار آسیب های جدی  شده و در نهایت به مرگ منتهی می شود.

قزلباش افزود: هر چقدر میران بستری های کرونایی کنترل و درمان های سرپایی گسترش یابد، می توان از مرگ و میرهای ناشی از این بیماری خطرناک جلوگیری کرد.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: به طور میانگین طی آبان امسال روزانه ۱۰۲ بستری کرونایی در بیمارستان های استان وجود داشت که این رقم در آذر به ۶۷ نفر و در دی ماه به ۳۳ نفر رسیده است.

قزلباش، با وجود روند نزولی بیماری در این استان از هم استانی ها خواست تا رسیدن به وضعیت مطلوب و کنترل بهتر کرونا همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند چرا که عادی انگاری شرایط می تواند مسیر بازگشت به پیک قرمز را مهیا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha