آیت‌الله مصباح یزدی عمر خود را به توسعه معارف الهی اختصاص داد

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیامی درگذشت آیت الله مصباح یزدی را تسلیت گفت و تاکید کرد: آن شخصیت اندیشمند تجلی وجودی سراسر معرفت و عشق به پروردگار و اهل بیت عصمت و طهارت بود که عمر با برکت خود را به توسعه و تعمیق معارف الهی اختصاص داد.

به گزارش ایرنا، فقیه عالیقدر حضرت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی عضو پیشین مجلس خبرگان رهبری و رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) پس از مدتی تحمل بیماری، عصر جمعه به لقاء الله پیوست.

تربیت شاگردان فراوان و تأسیس مرکز علمی و پژوهشی امام خمینی رحمت الله علیه و آثار قلمی متعدد و بیان مناظره‌های مستدل و محکم از خصوصیات ویژه ایشان بود و در بیان دیگر، مرحوم آیت‌الله مصباح سراسر عمر باارزش خود را در راه ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام سپری کرد و از هیچ کوششی دریغ نکرد 

در پی درگذشت این فقیه عالیقدر مقامات کشوری و لشگری در پیام هایی درگذشت این شخصیت را تسلیت گفتید که در زیر شماری از آنان آمده است:

به گزارش روز شنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پیام تسلیت سعیدرضا عاملی به مناسب درگذشت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، آمده است: روح بلند فقیه و فیلسوف انقلابی و عمار رهبر حکیم انقلاب علامه مصباح یزدی به لقاءالله پیوست. آیت‌الله مصباح یزدی تجلی وجودی سراسر معرفت و عشق به پروردگار و اهل بیت عصمت و طهارت بود که عمر با برکت خود را به توسعه و تعمیق معارف الهی اختصاص داد.

در ادامه این پیام تاکید شده است: آن شخصیت اندیشمند و الهی قبل و بعد از انقلاب در راه تحقق و استقرار جمهوری اسلامی ایران و همراهی و همدلی و حمایت عالمانه از امام خمینی(ره) و حکیم دور اندیش انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تلاش و مجاهدت‌های بسیاری نمود و این روحیه تا واپسین روزهای زندگی ادامه داشت.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از این پیام تسلیت یادآور شد: آیت الله مصباح از خلقی حسن و روحیه‌ای با نشاط و پیوندی عمیق با اساتید و شاگردان خود برخوردار بود که محضر علمای برجسته‌ای را درک کرده بود و مفتخر به تلمذ در محضر اساتید بزرگی همچون آیت الله‌العظمی بروجردی، حضرت امام خمینی (ره)، مرحوم علامه طباطبائی و آیت‌الله‌العظمی بهجت بود و در برهه‌های مختلف برای پاسداری از اندیشه و معارف اسلامی در مقابل تفکرات غیر الهی به مناظره و روشنگری در این خصوص پرداخت و با عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی نیز برای شکل‌گیری دانشگاه اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه، تالیف کتب و منابع مورد نیاز برای تدریس در دانشگاه اقدامات تاثیرگذاری داشت.

در بخش دیگری از پیام عاملی آمده است: ایشان  با تاسیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)؛ هزاران طلبه را برای کشور و اسلام تربیت کرد و تلاش خستگی ناپذیری برای پاسخگویی به شبهات دینی و همچنین تولید نظریه‌ها و برنامه‌های مورد نیاز روز حوزه‌های علمیه و جامعه و نظام اسلامی اختصاص داد.

وی خاطرنشان کرد: کتاب آموزش فلسفه استاد مصباح بهترین منبع برای آموزش فلسفه اسلامی به علاقه‌مندان این حوزه بود که بارها تجدید چاپ و به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شد و تالیفات ارزشمند دیگری از جمله؛ اخلاق در قرآن، انسان‌شناسی در قرآن، آذرخشی دیگر از آسمان کربلا و نظریه سیاسی اسلام از این استاد برجسته به یادگار مانده است.

در ادامه این پیام آمده است: مهم ترین ویژگی آیت‌الله مصباح یزدی اعتماد عمیق و باورمندی به ولایت فقیه بود و ایشان در تمام برهه‌های مختلف تبعیت محض از ولی فقیه داشت که بدین واسطه انقلابیون ایشان را عمار رهبری نامیدند که به حق این لقب برازنده استاد مصباح بود و ایشان چراغی برای هدایت و حامی اندیشمند برای رهبری انقلاب اسلامی بودند.
عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی، مجلس خبرگان رهبری، ریاست شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برخی از فعالیت‌های سیاسی این روحانی عالیقدر پس از پیروزی انقلاب بودند و آیت‌الله مصباح پیش از انقلاب نیز مبارزات سیاسی مانند عضویت در جمعیت یازده نفره داشت و  امضای ایشان پای نامه‌ها و بیانیه‌های سیاسی متعددی علیه رژیم ستمشاهی بوده است.

در بخش پایانی پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید شده است: امید است شاگردان آن اندیشمند الهی نسبت به حفظ میراث ارزشمند علمی و استمرار فعالیت نهادهای آموزشی و پژوهشی تحت نظر معظم له، از هر سعی و تلاشی دریغ نکنند و این شجره طیبه منشاء خدمات ارزشمند برای جهان اسلام باشد. ارتحال این شخصیت و عالم اندیشمند الهی را به محضر مبارک حضرت بقیه الله‌الاعظم (عج)  و نایب بر حق ایشان رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه، بیت مکرم این عالم ربانی، شاگردان معظم‌له و عموم مردم تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال آرزوی علو درجات را برای ایشان مسألت دارم.

آیت الله مصباح خلاء شخصیت های کم نظیری مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری را پر کرد

سازمان بسیج اساتید در پیامی به مناسبت درگذشت آیت الله مصباح یزدی عنوان کرد: حضرت علامه مصباح یزدی، عالم و اندیشمندی بی بدیل بود که در محضر استادانی همچون حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف)، علامه طباطبایی و آیت الله العظمی بهجت (رحمه الله علیهما)، مراتب علمی و معرفتی را طی کرده و خود به شخصیتی بی نظیر تبدیل شد.

در ادامه این پیام آمده است: ایشان با تاسیس مراکز علمی و تحقیقاتی متعدد از جمله "موسسه در راه حق" ، "بنیاد حضرت باقرالعلوم (علیه السلام)"، "موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) " و تربیت اساتید فاضل و طلاب انقلابی و نیز تالیف و ارائه صدها کتاب، مقاله و سخنرانی در روشنگری و بصیرت افزایی، خلاء شخصیت های کم نظیری همچون علامه طباطبایی و شهید مطهری را پر کرده و قلب پاک و ذهن معرفت جوی دانشجویان و طلاب را با معارف زلال و ناب الهی و ارزشهای متعالی انقلاب اسلامی، سیراب و آنها را در برابر تفکرات الحادی و التقاطی، حفظ و حراست کرد.

سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور در این پیام تصریح کرد: رحلت این عالم فرزانه و "برادر عزیز و قدیمی" رهبر معظم انقلاب اسلامی را خدمت معظم له، مراکز دانشگاهی و حوزوی، دوستان و شاگردان، فرزندان و خاندان و عموم ملت شریف ایران اسلامی تسلیت و تعزیت عرض می کند.

مبارزه با بدعت ها و انحرافات فکری و تربیت شاگردان فاضل نشان ارزشمند آن عالم فقید است

سازمان بسیج فرهنگیان در پیامی اعلام کرد: خبر ارتحال حضرت آیت الله حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی فقیه، فیلسوف و متفکر بزرگ اسلام موجب تأثر و تأسف فراوان شد. آن بزرگوار سالیان متمادی از عمر شریفشان را در راه ترویج معارف ائمه هدی علیهم السلام و خدمت به اهل علم و عموم مؤمنین صرف کرد و به حق از خدمتگزاران صادق دین و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و در جایگاه عمار برای رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی ایران بود.

در این پیام آمده است: ایشان به فرموده رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) خلاء شخصیت های علمی همچون شهید مطهری و علامه طباطبایی را در دوران ما پر کرده بود. پاسداری این فقیه وارسته از ارزش‌های انقلاب اسلامی، بی باکانه و شجاعانه بود، مبارزه با بدعت‌ها و انحرافات فکری و تربیت شاگردانی فاضل، نشانی ارزشمند از آن عالم فقید باقی خواهد گذاشت. 

به گزارش ایرنا، آیت الله مصباح یزدی روز جمعه به علت بیماری گوارشی در سن ۸۶ سالگی دارفانی را وداع گفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha