علامه «مصباح یزدی» نماد موفقیت طرح وحدت حوزه و دانشگاه است

مشهد-ایرنا- مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مرحوم علامه آیت‌الله «مصباح یزدی» نماد موفقیت وحدت حوزه و دانشگاه بود گفت: طرح «ولایت» موسسه امام خمینی (ره) که به همت ایشان راه اندازی شد، نمونه بارز این موضوع است.

به گزارش ایرنا، «مهدی بادپا» روز چهارشنبه در همایش علمی و معنوی علامه مصباح یزدی در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد افزود: ایشان موسسه امام خمینی (ره) را در سال ۱۳۷۴ راه اندازی و طرح ولایت را از سال ۱۳۷۵ اجرا کردند که امروز این طرح به رشد و بالندگی رسیده و یکی از نمادهای عینی وحدت حوزه و دانشگاه در کشور است.

وی از علامه مصباح به عنوان نماد بارز «جهاد با آبرو» نام برد و بیان کرد: ایشان در دهه ۸۰ یک تنه با آبروی خویش جهاد کردند و در زمانی که فردی در دولت اصلاحات جرات نمی کرد در آن فضای سیاسی مخالفتی داشته باشد، ایشان هزینه داد و انحرافات را بیان و آموزشهای اسلامی را ارایه کرد.

مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی وزارت علوم ادامه داد: علامه مصباح فعالیتهای مبارزاتی نیز پیش از انقلاب داشت و با نهضت حضرت آیت الله خمینی (ره) همراه شد، نشریه حزب موتلفه اسلامی پیش از انقلاب توسط علامه مصباح بدون اینکه نامی از ایشان برده شود، تهیه و چاپ می شد.

به گفته وی، ایشان انحرافات دینی را رصد و با تمام وجود و بدون ملاحظه قیام می کردند.

علامه «مصباح یزدی» نماد موفقیت طرح وحدت حوزه و دانشگاه است

بادپا افزود: در زمانی که کمتر کسی جرات می کرد به سخنان مرحوم شریعتی ایرادی بگیرد، ایشان بی محابا نکات انحرافی سخنان مرحوم شریعتی را گوشزد می کردند، البته شهید بهشتی یا شهید مطهری در نحوه مواجهه با این موضوع رویکرد دیگری داشتند اما به این نکته واقف بودند که نمی توانند از کنار این انحرافات عبور کرد.

وی خاطر نشان کرد: قیام علامه مصباح در برابر انحرافات دینی در دوره اصلاحات در سالهای ۷۶، ۷۷ و ۷۸ کم نظیر و انگشت شمار بود، در آن زمان کسی حاضر نمی شد که مخالفتی با دولت وقت داشته باشد اما علامه مصباح مسجد به مسجد و شهر به شهر رفتند و روشنگری کردند.

مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی وزارت علوم اضافه کرد: علامه مصباح مهمترین حامی دولت احمدی نژاد بود اما نخستین فردی هم بود که در مقابل انحرافات این دولت ایستاد و روشنگری کرد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی مجتهد، بنیانگذار و رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، عضو مجلس خبرگان رهبری، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رییس سابق شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و یکی از استادان برجسته حوزه علمیه قم بود.

ایشان‌ در فقه‌ و اصول‌ با بهره‌ بردن‌ از محضر استادانی‌ چون‌ آیات‌ عظام‌ بروجردی‌، اراکی‌، امام‌ خمینی‌ و بهجت‌ در سن‌ بیست‌ و هفت‌ سالگی‌ به‌ درجه‌ اجتهاد رسید.

وی پس از تحمل بیماری عصر جمعه دوازدهم دی ماه سال ۱۳۹۹، در سن ۸۶ سالگی دارفانی را وداع گفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha