به گزارش روز دوشنبه وزارت علوم، منصور غلامی در دومین نشست مجازی شورای هماهنگی سازمانها و مجامع بینالمللی با قدردانی از فعالیتهای کمیسیون ملی یونسکو گفت: منتظر گزارشهای مدون فعالیتهای سازمانها و مجامع بینالمللی در کشور هستیم تا در طی کردن مسیر از آنها بهرهگیری کنیم؛ تمام تلاش خود را برای رفع نگرانیهایی مانند تحریمها و عدم پرداخت حق عضویتها به کار ببندیم و اهمیت و جایگاه نمایندگیها و کرسیهای بینالمللیمان را در جامعه نشان دهیم.
وزیر علوم در ادامه افزود: ظرفیتها و فعالیتهای نهادهای بینالمللی نباید به شکل پراکنده و منفرد باشد. نهادها و مراکز و سازمانهای بینالمللی انسجام و همبستگی داشته باشند و از تجربیات به نحو احسن استفاده شود.
وی به نقش سایر وزارتخانهها اشاره کرد و گفت: در کنار خود وزارتخانههایی مانند امور خارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و نیرو و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را داریم که باید با برگزاری نشستهای مشترک با این وزارتخانهها و سازمانها از ظرفیتهای آنان نیز در بحث فعالیتهای بینالمللی استفاده کنیم.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: در بحث جاده ابریشم و کشورهای حاشیه اقیانوس هند در یک فضای رقابتی قرار داریم که باید تلاش کنیم سابقه فرهنگی و تاریخیمان را نشان دهیم بدون آنکه به موجودیت کشورهای دیگر در این حوزه تعرضی داشته باشیم و در داخل کشور هم نباید فضایی ایجاد شود که منجر به رقابتهای محلی و منطقهای شود.
غلامی به نقش هماهنگی ستاد وزارت علوم اشاره کرد و گفت: در وزارت علوم باید نقش هماهنگکننده قوی داشته باشیم و در فصل مطرح شدن بودجه در مجلس شورای اسلامی از ظرفیتهای وزارت علوم استفاده کنیم تا از یک ردیف حمایتی برخوردار شویم.
ظرفیتسازی دانشی داخل کشور توسط مجامع بین المللی
در ادامه این نشست، حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل و رییس مرکز همکاریهای علمی بینالمللی، مهمترین اثر سازمانها و مجامع بینالمللی را ظرفیتسازی دانشی در داخل کشور دانست.
وی اظهار داشت: سازمانها و مجامع بینالمللی یک ظرفیت گسترده بینالمللی هستند که باید بتوانیم از آنها بهرهمند شویم و مهمترین آنها ظرفیتسازی دانشی در داخل کشور است.
رییس مرکز همکاریهای علمی بینالمللی وزارت علوم تصریح کرد: با ارتباطاتی که در سطح بینالملل برقرار میشود، تبادل تجربیاتی که صورت میگیرد همچنین تعاریفی که در داخل پروژهها انجام میشود، میتوان ظرفیت دانشی کشور را افزایش داد.
وی در ادامه به دیگر اثرات این سازمانها و مجامع بینالمللی و ارتباط با آنها پرداخت و گفت: این ارتباطات میتواند کشور را در داخل زنجیره بینالمللی دانش جهانی قرار دهد. همچنین این سازمانها و مجامع بینالمللی در هنجارسازی بینالمللی نقش گستردهای دارند و روند علم و دانش جهانی را به ما نشان میدهند.
عضویت ایران در ۷۱ مجمع بین المللی
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل در ادامه به وضعیت حضور ایران در سازمانهای بینالمللی اشاره کرد و گفت: هماکنون ایران، عضو ۷۱ سازمان و مجمع بینالمللی است که در سطح ستاد وزارت علوم و در سطح دانشگاهها و مراکز آموزش عالی عضو آنها هستیم؛ وزارت علوم به صورت مستقیم عضو ۱۵ سازمان است. همچنین سازمان و مدیریت ۲۷ نهاد منطقهای و بینالمللی در ایران مستقر است که در واقع هدایت آنها را کشورمان در سطح منطقه به دست دارد.
وی در ادامه با اشاره به قانون وزارت علوم، تاکید کرد: در قانون وزارت علوم، در دو قسمت به مجامع و سازمانهای بینالمللی اشاره شده است؛ بند ۱۴ الف، ماده ۲ که به ارتباط مراکز علمی و تحقیقاتی داخل کشور با مراکز علمی و تحقیقاتی منطقهای و بینالمللی اشاره دارد. همچنین بند ۱۱ ج، ماده ۲ که نمایندگی دولت در مجامع و سازمانهای بینالمللی و برقراری ارتباطات در حوزه مأموریتها را بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار داده است.
سالار آملی با اشاره به گستردگی فعالیتها و پراکندگی و تشتت مدیریت و هماهنگی ارتباطات در سازمانها و مجامع بینالمللی در ایران، خاطرنشان کرد: بهمنظور دستیابی به اهداف و تبیین سیاستهای کلان، نظارت بر عملکرد و جلب حمایت سازمانی همچنین ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در فعالیتهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سازمانها و مجامع بینالمللی، شورایی متشکل از وزیر علوم، قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل، معاونان آموزشی، پژوهش و فناوری، رییس سازمان امور دانشجویان، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع، حقوقی و امور مجلس وزارت و رییس هیأت امنا و هیأت ممیزه مرکزی وزارت علوم، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و ۳ نفر از مدیران دانشگاهی و صاحبنظران با حکم وزیر تشکیل میشود.
سالار آملی با اشاره به انواع نهادهای زیرمجموعه یونسکو که در کشور فعال هستند، اظهار داشت: ۱۶ کرسی یونسکو در کشور داریم که اگر واقعاً به حرکت درآیند میتواند به نفع علم و فناوری کشور باشد.
در دومین نشست شورای هماهنگی سازمانها و مجامع بینالمللی که بر اساس آییننامه جدید همکاری علمی، آموزشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با سازمانها و مجامع بینالمللی برگزار شد، عملکرد سه نهاد ملی میزبان کرسیها و مراکز یونسکو و اتحادیه حاشیه اقیانوس هند، بررسی شد. همچنین دانشگاههای بینالمللی امام خمینی و صنعتی اصفهان به ترتیب به عنوان مراجع ملی هماهنگکننده همکاری با شبکه دانشگاههای جاده ابریشم تعیین شدند.
نظر شما