لایحه تعیین ضوابط کنترل آلاینده‌های هوا در پایانه‌ها رای نیاورد

تهران-ایرنا-اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز /سه‌شنبه/ خود لایحه تعیین ضوابط کنترل آلاینده های هوا در پایانه های اتوبوسرانی و ترمینال ها را در دستور کار قرار داده و بررسی کردند که در نهایت این لایحه تصویب نشد.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص توضیح داد که امروز آلودگی هوا، مردم تهران و کلان شهرها از در مخاطره قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا وجود دارد، گفت: ۴۰ درصد آلودگی سهم‌ منابع ثابت است .

زهرا صدر اعظم نوری گفت: در پایانه هایی که متعلق به شرکت واحد اتوبوسرانی است، ذرات معلق به ویژه کربن سیاه توسط اتوبوس های دیزلی منتشر می شود.

نوری با بیان اینکه این ذرات مرگ زودرس و بیماری های قلبی و ریوی را ایجاد می کند، گفت: مطابق آخرین سیاهه انتشار ، ۲۸ درصد از ذرات معلق منتشر شده در هوای تهران از اتوبوس و مینی بوس است.

به گفته وی، بیشتر اتوبوس های شهر تهران از فن آوری دیزلی برخوردار و فرسوده هستند و تجهیز اتوبوس ها به فیلتر جذب دوده آلودگی را کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه تاکنون تنها پنجاه اتوبوس به فیلتر دوده مجهز شده است، توقف اتوبوس ها در پایانه ها میزان انتشار را افزایش می دهد.

وی از اعضای شورا خواست تا به کلیات لایحه تعیین ضوابط کنترل آلاینده های هوا در پایانه های اتوبوسرانی و ترمینال ها را رای دهند.

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در این باره گفت: نباید کاری انجام دهیم که برخی از بیرون شورا ما را مدیریت کنند و بحث آلودگی هوا را به گردن شورا و شهرداری بیاندازند.

وی گفت: ۱۸ دستگاه در موضوع آلودگی هوا دخیل هستند و وظایف خود را انجام نمی دهند.

علیخانی گفت: ما می‌گوییم دولت اتوبوس نو در اختیار شهرداری قراردهد اما دولت می‌گوید شما فیلتر بخرید و نصب کنید.

وی با بیان اینکه این لایحه هزینه ها را بر شهرداری تحمیل می کند در حالیکه شهرداری پول تعمیر اتوبوس ها را هم ندارد ، گفت: این یعنی دولت نمی‌خواهد به وظایف خود در تهران عمل کند و اتوبوس نو برای تهران بخرد .

وی گفت: دولت میخواهد از جیب شهرداری فیلتر تهیه کند؛ چرا محیط زیست این کار را انجام نمی دهد .

وی طرح این پرسش که بحث اتوبوس‌های برون شهری به شهرداری تهران چه ارتباطی دارد، افزود: چرا باید در این خصوص به مردم هزینه تحمیل کنیم؟

سید مناف هاشمی ، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران هم در این خصوص اظهار داشت: برخی از مباحث بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

وی با بیان اینکه این لایحه بار مالی شدیدی را بر شهرداری تحمیل می‌کند، گفت: امروز ۱۸ دستگاه در قبال آلودگی هوای تهران مسئولیت دارند و کمترین وظیفه بر عهده شهرداری تهران است اما با تصویب این لایحه مسئولیت ها را بر دوش شهرداری تهران می گذاریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۹۰ میلیارد به پیمانکاران بدهی داریم از شورای شهر خواست این لایحه در کمیسیون مشترک حمل و نقل و سلامت بررسی و مجدداً به صحن ارسال شود.

زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه درباره اظهار نظر اعضا و معاون شهردار و تعیین ضوابط کنترل آلاینده های هوا در پایانه های اتوبوس رانی و ترمینال ها گفت: شورای شهر قانون بالای دستی هوای پاک را دارد که باید به آن توجه شود.

وی افزود: ضمن اینکه این موضوع در برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران هم مورد تاکید است.

وی از اعضای شورا خواست به شأن کمیسیون سلامت که این موضوع را بررسی کرده و به صحن آورده است، احترام بگذارند .

در نهایت این لایحه از سوی شورای شهر رای نیاورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha