۱۷ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۳۷
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84175882
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همایش ملی ادبیات مقاومت با ارائه آثاری از چهار کشور در بجنورد آغاز شد

بجنورد- ایرنا- همایش ملی ادبیات مقاومت با محوریت ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی با ارائه ۱۵ اثر از چهار کشور و با حضور شاعران برجسته کشوری، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان روز چهارشنبه در بجنورد آغاز شد.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به صورت مجازی در این آیین گفت: ادبیات، میراث و نماد هویتی هر ملت و جامعه است و پژوهشگران و محققان اگر می خواهند پی به گذشته یک ملت ببرند به سراغ ادبیات گذشته می روند.

دکتر غلامرضا غفاری افزود: اگر می خواهیم جامعه ای را واکاوی کنیم باید به ادبیات آن رجوع کنیم زیراکه ادبیات هر جامعه ای با فرهنگ و نگاه آن جامعه عجین شده است.

وی با بیان اینکه داشته های هر ملت در ادبیات آنان به چشم می خورد اظهار داشت: وضعیت تمدن یک جامعه بر تولیدات حوزه ادبیات آن جامعه تاثیرگذار است، هر چه ادبیات  ملتی فاخرتر باشد آن جامعه در آن دوران از تمدن و جایگاه بالاتری نیز برخوردار است.

وی افزود: ادبیات حماسی و مقاومت بخش ارزشمند و مهمی از ادبیات ما را تشکیل می دهد،  جهت گیری امید بخش و حرکت رو به جلو در این ادبیات دیده می شود.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رسالت هنر این است که زیبایی های یک جامعه را درست به تصویر بکشاند و بازنمایی کند.

سلیمانی سرمایه در ادبیات مقاومتی است

وی در بخش دیگری از سخنانش اشاره ای به شهید سلیمانی چهره ای که مورد توجه جهانیان است کرد و افزود: این چهره یک سرمایه در ادبیات مقاومتی است و این قهرمان ملی داشته های زیادی برای به تصویر کشیدن در این حوزه دارد.

غفاری قابلیت ها و توانمندی های شهید سلیمانی را مرجع و الگو برای جوانان دانست و گفت: عرصه هنر باید این مسیر و نگاه را زنده نگاه دارد.

افشین علا شاعر معاصر و نویسنده کودک و نوجوان نیز در این آیین گفت: غنای زبان پارسی عالمی را به شگفتی واداشته است، چه بسا بزرگانی که حتی زبان فارسی را نمی دانند وقتی شعر شاعران را می شوند به وجد می آیند.

وی افزود:  زبان پارسی نعمتی الهی است که باید از آن صیانت کنیم، این زبان جزو معدود زبان هایی است که در گذر زمان مفهموم خود  را از دست نداده است با همان شیوه می شنویم، می خوانیم و فهم می کنیم.

وی اظهار داشت: اما در بیشتر زبان ها برای فهم آثار گذشته حتی نیاز به ترجمه ای جدید دارند.

وی آثار ادبیات دوران های مختلف را گنجینه ای دانست و افزود: آموزه های قرآنی به ادبیات غنا بخشیده است.

این شاعر اجتماعی و سیاسی کشور گفت: حاج قاسم سلیمانی تنها با اسطوره ها قابل قیاس است ما در برابر این ثروت هم اینک مسوول هستیم.

شهید سیلمانی مظهر نماد مقاومت بود

دانشگاه کوثر بجنورد با بیان اینکه شهید سلیمانی مظهر نماد مقاومت بود گفت: مفهوم پایداری در ادبیات ما قدمتی دیرینه دارد، شعر حماسی خودش مقاومت، صبر و پایداری و دفاع از مرز و بوم است که با فرهنگ اسلامی جان دیگری به خود گرفت.

دکتر علیرضا حسینی افزود: پایداری و مقاومت در ادبیات ما خودمحوری و جاه طلبی نیست بلکه رسالت آن رساندن صدای مظلومان و نشان دادن چهره زشت ظالمان است.

وی افزود: ۱۵ اثر خارجی از کشور های عراق، سوریه، لبنان و بحرین به دومین همایش ملی ادبیات مقاومت با محوریت ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی ار سال شده بود.

حسینی مجموع آثار ارسالی داخلی و خارجی به دبیرخانه این همایش را ۲۲۰ اثر دانست و گفت: ۷۴ مقاله پذیرش نشد.

رییس دانشگاه کوثر بجنورد محورهای همایش مرتبط با شهید سپهبد سلیمانی را نیز الگوها و مبانی فکری، اعتقادی و سیاسی این شهید،  الگوی سبک زندگی و جایگاه این سردار اسلام در مقابله با جنگ نرم و نقش شهید سلیمانی در ارتقای قدرت بازدارندگی جبهه مقاومت دانست.

وی همچنین از دیگر محورهای این همایش را نقش سردار سلیمانی  در ارتقای صلح و امنیت منطقه و جهان اسلام، نقش این شهید در ایجاد وحدت در جبهه های اسلامی،   نقش شهید در تغییر موازنه قدرت در منطقه و جهان اسلام،  نقش این سردار اسلام در ناکامی طرح­ های آمریکایی و اسراییلی در منطقه خاورمیانه و نقش دیپلماسی فعال شهید سپهبد قاسم سلیمانی در منازعات منطقه دانست.

وی از جمله محورهای دیگر همایش را ادبیات مقاومت و مطالعات تطبیقی،  مطالعات مردم شناسی،  فرهنگ عامه و ادبیات شفاهی،  نقد اسطوره شناختی،  زبان شناسی،  مطالعات فرهنگی، نشانه شناسی ملی و قومی،  وحدت ملی و قومی،  ادبیات حماسی،  مبانی انسان شناسی و فرهنگ و تاریخ ایران باستان دانست.

رییس دانشگاه کوثر بجنورد گفت: مقاله های برتر این همایش در پایگاه اسنادی علوم جهان اسلام ISC به ثبت خواهد رسید.

در نخستین همایش ملی ادبیات مقاومت ۲۹۵ اثر از جمله مقالات اندیشمندان چهار کشور به این همایش ارسال شده بود.

همایش ملی ادبیات مقاومت با محوریت  ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی در سالن بانک ملی خراسان شمالی ۲ روزه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha