به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه اطلاعرسانی دفتر هیات دولت، هیات وزیران در جلسه 17 دی ماه خود به استناد ماده (۲۲) قانون هواپیمایی کشوری و به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، آییننامه اجرایی «کارخانهها و تعمیرگاههای مربوط به هواپیمایی و قابلیت پرواز هواپیماها» را با هدف یکپارچهسازی قوانین و مقررات سازمان هواپیمایی کشوری و شناسایی و رفع خلاءهای قانونی موجود، به تصویب رساند.
الزامات صلاحیت پروازی از جمله کارخانهها و تداوم صلاحیت پروازی شامل تعمیرگاههای مربوط به هواپیمایی، حوزه شمول این آییننامه را تشکیل میدهند.
سازمان هواپیمایی مرجع صدور، اصلاح، لغو، تعلیق و یا محدود نمودن گواهینامههای موضوع این آیین نامه به شمار میرود.
گواهینامههای موضوع این آییننامه، گواهینامه تشکیلات طراحی، تولید، مدیریت تداوم صلاحیت پروازی، نگهداری و گواهینامههای نوع، تغییرات در نوع، طراحی تعمیرات، قابلیت پرواز، تاییدیه برنامه نگهداری و بازنگری صلاحیت پرواز و اجازه پرواز مخصوص وسیله پرنده است.
مطابق این آییننامه، در صورتی که گواهینامه تشکیلات طراحی به هر دلیلی لغو، محدود و یا عودت داده شود، استفاده از محصولات و قطعات مربوط به آن تشکیلات در عملیات پرواز مجاز نبوده، مگر اینکه تشکیلات طراحی دیگری، مسئولیت آن را به عهده گیرد.
علاوه بر این، در صورتی که گواهینامه تشکیلات طراحی به هر دلیلی تعلیق شود، همه محصولات و قطعات مربوط در مدت تعلیق یا محدودیت تعیین شده قابل استفاده در عملیات پرواز نیستند.
همچنین به منظور صدور گواهینامه قابلیت پرواز، وسیله پرنده باید علاوه بر تابعیت ایرانی، دارای گواهینامه بازنگری صلاحیت پروازی باشد، همچنین کتابچهها، علائم، برچسبها، فهرستها و سایر اطلاعات لازم به زبان فارسی یا زبان مورد تایید سازمان بوده، ضمن اینکه علایم نصب شده برای مسافران در وسیله پرنده حداقل به زبان فارسی باشد.
اعتبار گواهینامه قابلیت پرواز بدون محدودیت زمانی و مشروط به تطابق وسیله پرنده با الزامات تداوم صلاحیت پروازی، عدم تغییر علامت ثبت وسیله مزبور و نیز لغو یا عودت نشدن گواهینامه نوع وسیله پرنده و یا قابلیت پرواز است.
سازمان هواپیمایی میتواند در موارد خاصی که وسیله پرنده با شیوهنامههای صلاحیت پروازی تطابق نداشته ولی برای پرواز ایمن باشد، اجازه پرواز مخصوص صادر کند.
نظر شما