نقش سردار سلیمانی در حفظ جایگاه وحقوق زن در مواجهه با جریان تکفیری

۱۹ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۵۷
کد خبر: 84182302
دکتر سید رضا صدرالحسینی
نقش سردار سلیمانی در حفظ جایگاه وحقوق زن در مواجهه  با جریان تکفیری

یکی از عالی‌ترین برنامه‌های اسلام که این دین را سرآمد تمام ادیان قرار داده است، از بین بردن بی‌عدالتی نسبت به زن بوده است. اسلام بنیان برتری‌طلبی‌های قومی، نژادی، جنسی و مالی را ویران نمود و تمام انسان‌ها از مرد و زن، غنی و فقیر، عرب و عجم، سیاه و سفید، و زشت و زیبا را در یک صف قرار داد.

مقام زن در اسلام

این دین آسمانی تنها ملاک برتری را تقوا و ارزش های معنوی و فضائل اخلاقی دانسته است. خداوند متعال می‌فرماید: «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر وانثی وجعلناکم شعوبا وقبائل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقاکم» (۶) ; «ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید، گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست.»

از طرف دیگر، هدایت تشریعی، عام و گسترده است و به گروه خاصی اختصاص ندارد و هر کس می‌تواند از این دریای رحمت الهی حظ و بهره‌ای ببرد و راه تکامل و سعادت خویش را هموار سازد. خداوند متعال می فرماید: «انا هدیناه السبیل اما شاکرا واما کفورا» (۷) ; «ما راه را به او (انسان) نشان دادیم، خواه شاکر باشد یا ناسپاس.» پس اختلاف در جنسیت نمی‌تواند مانعی برای تکامل باشد.

همچنین زن می‌تواند به مقام و منزلتی برسد که غضب و رضایت او غضب و رضای الهی را در پی داشته باشد، چنان که در حدیثی از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله درباره حضرت فاطمه علیها السلام آمده است: «ان الله لیغضب لغضب فاطمة ویرضی لرضاها؛ همانا خداوند از غضب فاطمه غضبناک و از خشنودی او خشنود می شود. (۱۰) »

داعش چه استراتژی در قبال زنان دارد؟

سرطان داعش نماد بربریت و توحش در دنیای به ظاهر متمدن و مترقی امروزی است. شکی نیست که داعش بیش و پیش از آنکه یک گروه شبه نظامی باشد یک فرقه ایدئولوژیک با برداشت‌های خاص و بشدت رادیکال، انحرافی و متحجرانه از دین مبین اسلام است.

واقعیت آن است که شکل‌گیری دولت خود خوانده اسلامی در عراق و شام، حاصل و نتیجه ماه‌ها و چه بسا سال‌ها مطالعه راهبردی در اتاق‌های فکر دستگاه‌های امنیتی مشترک غرب با ارتجاع عربی- عبری است که در میانه‌های راه با اندیشه‌های نئوعثمانی حاکم بر ترکیه امروزی نیز پیوند خورده است. بد نام کردن اسلام سیاسی، گسترش موج اسلام‌هراسی، تقویت ضریب امنیتی اسرائیل، تضعیف جبهه مقاومت و تحریک امواج تفرقه‌افکنانه بین شیعه و سنی از جمله مهمترین اهداف شکل‌گیری این گونه گروه‌های شبه‌نظامی افراط‌گراست.

عقبه فکری و عقیدتی داعش

رویکرد داعش به زنان را می‌توان در قالب یکی از مهم‌ترین و شاید جالب توجه‌ترین اجزاء فکری – عقیدتی و البته عملیاتی این گروه مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. از منظر فکری و عقیدتی، داعش یک گروه تکفیری – سلفی است که از آبشخور فکری این فرقه تغذیه می‌نماید.

برای آشنایی با دیدگاه سلفی‌ها در خصوص زنان کافی است تا نگاهی به نظرات و فتاوای برخی از مفتیان وابسته به این جریان بندازیم تا به عمق انحراف آنان بیشتر پی ببریم:

ـ تمام وجود زن شر است؛

ـ زن شیطان است؛

ـ زن دام شیطان است؛

ـ زن، سگ سیاه و الاغ اگر از جلوی نمازگزار عبور کنند نماز باطل است؛

ـ زن‌ها را بی‌لباس نگه دارید، به آن‌ها لباس ندهید تا مجبور شوند در خانه بمانند؛

ـ چشمه‌ای مضرتر از زنان برای مردان نیست؛

ـ کودکان عقلشان از زن‌ها بیشتر است؛

ـ وقتی زن خلق شد شیطان خوشحالی کرد؛

ـ رانندگی زنان حرام و رانندگان زن باید بمیرند؛

ـ مردها می‌توانند زنان خود را تنها با یک پیامک طلاق دهند؛

ـ استفاده زنان از اینترنت حرام است، مگر اینکه شخص محرمی کنارش بنشیند؛

– خوابیدن زن در کنار دیوار به دلیل اینکه کلمه دیوار مذکر است حرام است.

– حضور هر دختری با پدرش در یک مکان خلوت حرام است.

– و ….

باید توجه داشت علیرغم آنکه نگاه داعش به مقوله زنان برگرفته از بنیان‌های وهابی و سلفی است اما این گروه نگاهی استراتژیک را در این خصوص در پیش گرفته و کارکردهای مختلف و متنوعی را برای زنان با رویکرد بهره‌برداری و بهره کشی و در پوشش‌های گوناگون در نظر گرفته است که در ادامه بدان خواهیم پرداخت.

کارکردهای زن از نگاه داعش:

بصورت کلی در سطوح پایین‌تر از زنان داعش خواسته می‌شود که نیازهای جنسی مردان را برآورده کنند، خانه داری کنند و نسل بعدی داعش را پرورش دهند. علاوه بر این در سرزمین‌های تحت تسلط داعش، زنانی هستند که برای پلیس مذهبی فعال هستند تا اطمینان حاصل شود که زنان دیگر از قوانین سختگیرانه مذهبی و سیاسی داعش پیروی می‌کنند. در عین حال جاسوسانی هم هستند که مراقبند زنان دیگر به داعش وفادار بمانند.

نقش برخی دیگر تسهیل تجارت جنسی، ارزیابی زنان دیگر یا تدارک ازدواج موقت است. فروش زنان غیرمسلمان و ایجاد درآمد از این ناحیه نیز از دیگر نقش های تعریف شده داعش در حوزه زنان است. بر این اساس و به طور کلی داعش پنج کارکرد اصلی را برای زن در نظر گرفته است:

الف) کارکرد جاذبه گرا

ب) کارکرد وحشت آفرین و ارعاب انگیز

ج) کارکرد نظامی

د) کارکرد جمعیتی – تربیتی

ه) کارکرد درآمد زایی

داعشی‌ها ۳ طیف هستند:

طیف اول کسانی که این اندیشه را دارند و غیر خود را مسلمان نمی‌داند. این‌ها متدین هستند اهل نماز شب هستند قرآن زیادی می‌خوانند مثل خوارج؛ آدم‌های پولداری هم هستند. چون فکر می‌کنند این تفکر درست است به هر دلیل فکر می‌کند همه مشرک هستند باید با آن‌ها جنگید.

طیف دوم بعثی‌ها که عضو داعش شدند تا به حکومت عراق ضربه بزنند و به هیچ چیز اعتقادی نداشتند. کسی که در مصاحبه‌ای می‌گوید به۹۰۰ زن تجاوز کرده یا از حزب بعث است یا از طیف سوم.

 طیف سوم چه کسانی بودند؟ افراد لاابالی، فاسد و فرصت‌طلبی بودند درعراق و شام که دیدند زن‌بارگی و هر فساد و پول می‌خواهند در داعش می‌توانند پیدا کنند لذا لباس داعشی پوشیدند. پول، اموال، زن با لباس داعش. لذا وقتی به هر روستایی می‌روند بر سر زن و دختر آنجا با یکدیگر درگیر می‌شوند و همدیگر را می‌کشند.

حال حاج قاسم چه کاری انجام داد؟

نگذاشت دست این‌ها بیشتر از این به زنان شیعه و سنی و... برسد، آمرلی کفریه نبل و الزهرا یک نمونه است. این طیف آمده بودند از آب گل‌آلود ماهی خود را بگیرند لذا به شدت در برابر آن‌ها ایستاد و نگذاشت جایگاه زن خدشه‌دار شود و نگذاشت به زنان دیگر نیز تجاوز شود و بیش از این بچه‌های نامشروعی متولد شوند. این کار بزرگی بود که سردار برای زنان عراقی و سوری انجام داد. در نوع رفتار و گفتار با زنان، حاج قاسم در برابر آن‌ها ایستاد و به جهانیان آموخت که این طرز تفکر مخصوصاً در مورد رفتار با زنان در اسلام وجود ندارد. تفسیر داعشی‌ها غلط و باطل است. تفسیری که بدون توجه به مقتضیات زمان و مکان بوده و برخی از آن‌ها نیز نسخ شده است و برخی از این آیات توسط علما هم شیعه و هم سنی جواب داده شده‌اند. وهابی‌ها و تکفیری‌ها چند آیه را گرفته و بقیه را کنار گذاشتند و کل استناد آن‌ها به ۲۳ آیه است در حالی که ۲۰۰ آیه مخالف آن‌ها است و جواب به آن‌ها است.

نقش حاج قاسم اینجا معلوم می‌شود. او توانست در اینجا نگاهی که به اسلام است را عوض کند و بگوید نگاه آن‌ها نادرست است. سومین کار قاسم سلیمانی که خیلی ارزشمندتر و مهمتر است این است که با تشکیل یک انقلاب به کمک مردم قیام کرد بدون اینکه یک تیراندازی شود و حتی مخالفی ترور شود.

آمریکا برای اینکه این اسلام سیاسی را زیر سؤال ببرد و بکوبد اسلام سیاسی داعشی را علم کرد و خیلی جدی به آن کمک کرد تا رشد کند و بزرگ شود به عربستان و... و. کمک کرد و این کشورهای منطقه هم به داعش کمک کردند، برای اینکه به هر نحوی اسلام سیاسی جدید معرفی کنند اما با رنگ و بویی که خودشان می‌خواستند ولی سردار سلیمانی به شدت در برابر آن‌ها ایستاد.

در اسلام سیاسی که امام معرفی کرد زن در کنار مرد و در جامعه تأثیرگذار است، همان‌قدر به مقامات عالی می‌تواند برسد دیدید که وقتی خانمی خواست وزیر بهداشت شود مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند اشکالی ندارد. حتی برخی علما اشکال گرفتند. اما مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند اشکال ندارد. این اندیشه امام خمینی(ره) هم اینگونه است. لذا زن باید در اجتماع و جامعه حضور داشته باشد و در همه عرصه‌ها اما درعین حال باید خودش را از مسائلی که باعث ازبین رفتن حیا وعفتش می‌شود حفظ کند؛ یک زن مقتدر و مقاوم.

این مجموعه نقشی است که در حاج قاسم می‌بینیم. او شاید مستقیماً در فضای زنانه ورود نکرده باشد اما با فهمی که از اندیشه اسلام سیاسی امام خمینی (رض) داشت براساس تکلیفی که احساس کرد در برابر اسلام تقلبی ایستاد و هم جایگاه اسلام سیاسی و هم جایگاه زن را حفظ کرد؛ الحمدالله این کار را کرد و داعش و دولتش را ازبین برد. حاج قاسم این فضا را بر این‌ها تنگ کرد و توانست در برابر این اسلام سیاسی تقلبی بایستد و آن‌ها را شکست دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha