جولان آلاینده‌های هوا در روزهای کرونایی

تهران- ایرنا- همه ‌ساله در چنین روزهایی، شاهد شدت یافتن آلاینده‌ها هستیم اما به نظر می‌رسد امسال با وجود کرونا، وضعیت وخیم‌تر شده است. البته ناگفته نماند که تهرانی‌ها توانسته‌اند، کرونا را تسلیم رفتارهای بهداشتی خود کنند اما هنوز نتوانسته‌اند، چاره‌ای برای آلاینده‌ها بیابند.

بررسی و مقایسه شاخص کیفیت هوا در طول سال‌های گذشته نشان می‌دهد که در سال جاری با وجود شیوع کرونا، شدیدترین وضعیت آلودگی هوا را داریم و همین موضوع بیش از پیش، ضرورت اتخاذ تصمیمی جدی از طرف مسوولان متولی به منظور کاهش آلودگی هوا و کاهش مواجهه مردم با این آلاینده‌ها را می‌طلبد. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی در یادداشت ها و گزارش هایی به بررسی و ارایه راهکارهای موثر در جهت کاهش آلودگی هوا پرداخته اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

خاموشی در زمستان آلودگی در آسمان

روزنامه ایران در گزارشی آورده است:‌ تنها موضوع خاموشی‌ها نیست که گریبانگیر دولت و مردم است بلکه هوای آلوده هم مزید بر علت شده است. اغلب کلانشهرهای ایران چند روزی است که برای تمام گروه‌ها ناسالم است و برخی در پیدایش این وضعیت، سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها را علت آلودگی می‌دانند. حتی تعدادی از چهره‌های کشور نیز به مردم هشدار داده بودند که «یا خاموشی را بپذیرید یا آلودگی هوا را.» اما چقدر مازوت در نیروگاه می‌سوزد و آیا حالا که به خاموشی‌های پراکنده در کشور برخورده‌ایم؛  علت آن جلوگیری از سوختن مازوت در نیروگاه هاست؟ پیگیری‌های خبرنگار «ایران» در مورد سهم انواع سوخت در سبد مصرفی نیروگاه‌ها نشان می‌دهد که میزان سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها تقریباً مشابه سال گذشته است. آمار دقیق امسال مشخص نیست اما سال گذشته در چنین روزهایی میانگین ۷۵ میلیون متر مکعب گاز، حدود ۵۵ میلیون لیتر نفت گاز و ۳۵ میلیون لیتر مازوت در هر روز تحویل نیروگاه‌ها می‌شد. اما حالا مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران می‌گوید که تنها ۵ درصد سوخت نیروگاه‌ها با مازوت تأمین می‌شود.

آلودگی + خاموشی

روزنامه اعتماد با درج گزارشی نوشت: آلودگی هوا شهرهای بزرگ کشور و به‌طور خاص پایتخت ادامه دارد و خبر از باد و باران هم تا مدتی نیست. همچنان آنهایی که از این وضع انتقاد می‌کنند، انگشت‌شان به سوی سوختن «مازوت» نشانه رفته و آنهایی که باید در قبال این وضعیت پاسخگو باشند نه شفاف‌سازی می‌کنند و نه دست‌شان به جایی می‌رسد که اقدامی کنند. در این میان حرف‌های دیگری هم به میان آمده و فرضیه‌هایی فضای مجازی را به خود مشغول کرده است. از جمله آنکه تولید ارزدیجیتال و مزرعه‌های استخراج بیت‌کوین بار بسیار زیادی به شبکه برق تحمیل کرده‌اند و همین سبب بالارفتن مصرف برق می‌شود. از آنجا که عمده برق تولیدی کشور از طریق نیروگاه‌های حرارتی وارد شبکه می‌شود که با سوخت فسیلی کار می‌کنند این افزایش مصرف به افزایش بیشتر سوخت‌های فسیلی منجر شده و در نتیجه آلودگی هوا را به فعالیت مزارع‌ تولید بیت‌کوین نسبت داده‌اند. اما همه این اظهارنظرها فقط در حد نظر باقی مانده و هیچ استدلال علمی، پژوهش میدانی و تحلیل تخصصی در این باره منتشر نشده است.

چه کسی مقصر آلودگی‌هواست

همچنین این روزنامه در یادداشتی به قلم سعید ساویز، نوشت: شاخص‌های مختلفی برای سنجش وضعیت آب و هوا وجود دارد که هر کدام از دید خود با اندازه‌گیری پارامترهایی سعی بر آن دارد تا به زبان عدد و رقم وضعیت را بیان کند. از اندازه‌گیری ذرات معلق آلاینده شامل مشتقات گوگرد و مشتقات کربن گرفته تا بررسی برد شفاف بینی از دسته این پارامترها هستند که البته به صورت مستقیم به یکدیگر مرتبط هستند. اما سوال اساسی اینجاست که آیا پارامتری وجود دارد که بتواند شرایط را برای اکوسیستم‌ها و اکولوژی‌های مختلف سنجیده و با توجه به تفاوت محسوس اقلیمی و اجتماعی آنها نسخه‌های جداگانه‌ای صادر کند.  مثلا با استفاده از آن بتوان برای تهران با جمعیتش، شرایط اقلیمش و شرایط اقتصادی و اجتماعیش یک نسخه پیچید و برای کرج، رشت، تبریز یا کرمانشاه نسخه‌ای دیگر که البته بتوان با استفاده از این سناریوها شرایط سالم را برای نفس کشیدن شهروندان فراهم آورد؟ پاسخ این سوال با یک جست‌وجو در مقالات دانشگاهی تا حدی مشخص می‌شود... تاب‌آوری اکوسیستم در برابر آلاینده‌ها به نظر همانی است که به دنبال آنیم و چندان جامع است که می‌شد سرلوحه‌ای برای سیاست‌گذاری صحیح در همه ارکان توسعه شهری قرار بگیرد. تاب‌آوری دارای تعاریف متفاوتی است؛ برای مثال پرینگز تاب‌آوری اکوسیستم را اندازه‌گیری سرعت بازگشت سیستم به حالت تعادل و هوای سالم‌تر می‌داند؛ تعریف جامع دیگری وجود دارد که توسط هولینگ ارایه شده است و در آن تاب‌آوری را به دو دسته تاب‌آوری مهندسی و تاب‌آوری زیست محیطی تقسیم کرده است.

فریاد زیر دود

روزنامه ابتکار با درج گزارشی نوشت: مردم در کلانشهرهای ایران هوا برای نفس کشیدن ندارند. این صریح‌ترین جمله‌ای است که می‌توان در خصوص معضل این روزها به کار برد. اما این سختی در نفس کشیدن مانند برخی دیگر از معضلات کشور هنوز متولی و پاسخگوی مشخصی ندارد. مازوت، مصرف گاز خانگی زیاد و یا حتی نوزیدن باد هم می‌تواند مقصر باشد اما مسئولان هنوز بابت رفع این معضل راهکاری طی سال‌های اخیر نداشته‌اند. طبق آمارها معضل آلودگی هوا که رتبه پنجم را میان عوامل موثر در مرگ و میر به خود اختصاص داده، سالانه ۲.۴۸ تا هفت درصد تولید ناخالص داخلی کشورها را می‌بلعد تا صرف عوارض ناشی از آن شود. آخرین آماری که درباره مرگ منتسب به آلودگی هوا از طرف وزارت بهداشت اعلام شد، مربوط به سال ۹۴ است.طبق اظهارات عباس شاهسونی - سرپرست گروه “سلامت هوا” مرکز محیط و کار وزارت بهداشت- «در ایران سالیانه حدود ۳۷۰ هزار مرگ داریم. از این تعداد در سال ۹۴، ۱۲ هزار و ۸۹۷ نفر مرگ منتسب به ذرات معلق بوده است.

آسمان گوگردی تهران

به گزارش روزنامه شرق، در حدود ۱۰ روز گذشته که آسمان تهران غرق در آلودگی بود، صحبت از سوخت مازوت و نقش مخرب آن در کیفیت هوای تهران و تعدادی دیگر از کلان‌شهرهای کشور می‌شد. این هفته هم همان داستان در حال تکرار است و شاخص کیفیت هوا روزی نیست که از ۱۵۰ کمتر شود (عدد بالای ۱۵۰ یعنی هوای ناسالم برای همه) و حالا صحبت از آلاینده‌ای جدید می‌شود: گوگرد! این موضوع را هم سازمان حفاظت محیط زیست تأیید کرده‌ است و هم رئیس فراکسیون محیط زیست شورای شهر. به‌ صورت‌ کلی شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. براساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول (سالم) یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم برای همه گروه‌ها»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، تهران چندین روز پیاپی است که آلایندگی خود را به ثبت می رساند و حتی روز گذشته هم عدد آلایندگی آن درصبح  ۱۶۸ بود اما در بعدازظهر، طبق اعلام اورژانس کشور به ۱۷۶ هم رسیده بود که با کاهش کیفیت اکثر هوای مناطق، تهران برای همه گروه ها ناسالم شد، صفحات شبکه های مجازی پر شده از عکس های تهران که زیر حجم آلودگی گم شده است و یک تنفس سالم پاک به آرزویی برای ساکنانش بدل شده است. سال هاست که با بالا رفتن عدد شاخص آلایندگی، مسئولان در رده های مختلف به یاد مضرات آلودگی و تاثیرش بر سلامت بدن می افتند و سخنرانی های متعددی در این خصوص قرائت می کنند، اما بعد از مدتی با پایین آمدن شاخص ها دوباره روز از نو روزی از نو! این بار اما داستان آلودگی هوای تهران با ادغام در ویروس کرونا، طولانی شده و علت بروز آن نیز تغییر کرده است و مسئولان در مواجهه با آن ناتوان جلوه می کنند چراکه هر روز عدد آلایندگی بالاتر می رود و خبری هم از نجات دهنده همیشگی یعنی باد وباران نیست؛ هوا آنقدر آلوده است که با وجود تداوم آلایندگی ها کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای تهران  به ریاست انوشیروان محسنی بندپی - استاندار تهران - و دبیری سعید محمودی - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران - با حضور سایر اعضای کارگروه در استانداری تهران با صبوری تشکیل جلسه داد.  

مردم گرفتار کرونا، آلودگی هوا و خاموشی

روزنامه ستاره صبح در گزارشی نوشت: شاخص آلودگی هوا ۱۲ روز است که در تهران و برخی از کلان‌شهرها در محدوده قرمز با شاخص بالای ۱۵۰ قرارگرفته که این وضعیت برای همه افراد جامعه ناسالم و خطرناک است. شاخص آلودگی هوا در تهران در ساعت ۲۱ روز گذشته به عدد ۱۸۳ ولی شمال غرب و شرق تهران بنفش شد و شاخص برای اولین بار به عدد ۲۷۵ رسید که بسیار برای سلامت مردم خطرناک شده است. استاندارد گوگرد در دنیا در سوخت گازوییل ۵۰ppm است، اما میزان گوگرد در سوخت نیروگاه‌های کشور بین ۴۰۰ تا ۸۰۰۰ppm است. یعنی در بهترین حالت میزان گوگرد پمپاژ شده به هوا ۲۰ برابر استاندارد جهانی است. 

دور زدن قانون هوای پاک

به گزارش سایت خبری عصر ایران، همزمان با آلوده شدن هوای پایتخت و تعدادی از کلانشهرهای ایران، یک درخواست ضد محیط زیستی به دست دولت رسیده است. آلودگی هوا، راه نفس کشیدن را در بیشتر شهرهای ایران مسدود کرده، با این وجود سازندگان موتورسیکلت به دنبال تعویق در اجرای قانون هوای پاک هستند. ماده ۴ قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ و تبصره این ماده تاکید دارد که کلیه وسایل نقلیه باید به استاندارد روز دنیا ارتقا یابند، بنابراین صنعت موتورسیکلت باید از ابتدای سال ۱۴۰۰ موتورسیکلت‌های با استاندارد یورو۵ وارد بازار کند اما این صنعت زیر بار اجرای قانون نمی‌رود. درخواست صنعت موتورسیکلت برای تعویق چهار ساله در اجرای قانون هوای پاک احتمالا به زودی در دولت بررسی می‌شود اما قبل از موافقت با این درخواست باید هشیار باشد که سازندگان موتورسیکلت دلایلی را برای این خواسته مطرح‌ کرده‌اند که حتما نیاز به راستی‌آزمایی دارد.

رسانه های اصولگرا

خفه و خاموش

به گزارش روزنامه وطن امروز، عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت درخصوص کیفیت هوای پایتخت، اظهار کرد: با توجه به پایداری هوا و افزایش ترددها در سطح شهر، کیفیت هوای شهر تهران در وضعیت بسیار ناسالم قرار دارد. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان، باید از هر گونه فعالیت فیزیکی خارج از منزل اجتناب کنند؛ افراد دیگر نیز باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین در خارج از منزل اجتناب کنند. در این شرایط، در صورت عدم رعایت استفاده از ماسک مناسب و حضور در فضای آزاد، احتمال افزایش قابل توجه بیماری‌های قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان و افزایش قابل توجه علائم تنفسی در کل جمعیت وجود دارد. با توجه به ارتباط میان افزایش غلظت آلاینده‌های هوا بویژه ذرات معلق کوچک‌تر از ۵/۲ میکرون با میزان ابتلا و مرگ ناشی از «کووید-۱۹»، از عموم مردم بویژه گروه‌های حساس مانند بیماران قلبی، ریوی، زنان باردار، سالمندان، کودکان، بیماران مبتلا به دیابت و آسم درخواست می‌شود از تردد در فضای آزاد اجتناب کنند.

رنگ بنفش شاخص آلودگی هوا

روزنامه جوان در گزارشی آورده است: رنگ شاخص آلودگی هوا در تهران و برخی دیگر از کلانشهرها بنفش شده است. آلودگی در پایتخت به حدی است که در دو سه روز گذشته، هوا برای همه گروه‌ها «بسیار ناسالم» بوده است. کرج، تبریز، مشهد و اراک هم شرایط مشابهی داشته‌اند. سال‌های گذشته که در پاییز و زمستان هوا آلوده می‌شد، تدبیر مسئولان تعطیل کردن مدارس بود؛ با همین تدبیر هم انگار هوا خوب می‌شد. امسال، اما مدارس از قبل و آن هم نه فقط دو سه روز، که ماه‌ها تعطیل شده، اما باز هم هوا آلوده است، حتی بدتر از سال گذشته که مدارس تعطیل نبود. گفتنی است از عدد صفر تا ۵۰، هوای پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوای ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوای بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است. همچنین در هوای پاک با رنگ سبز، شرایط کیفیت هوا مناسب است و خطری برای سلامت انسان ندارد. در هوای سالم که به رنگ زرد شناخته می‌شود، کیفیت هوا قابل قبول و غلظت آلاینده‌ها کمتر از حدی است که بر سلامت انسان تأثیر منفی داشته باشد، اما در هوای ناسالم برای گروه‌های حساس که به رنگ نارنجی نشانه‌گذاری می‌شود، مقدار AQI بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ قرار می‌گیرد و در نتیجه آن گروه‌های حساس اثرپذیری بیشتری از آلودگی هوا خواهند داشت. در هوای ناسالم که به رنگ قرمز است، همه افراد جامعه در معرض مخاطرات ناشی از آلودگی هوا قرار می‌گیرند و حتی ممکن است گروه‌های حساس دچار عوارض شدیدتری شوند. افزون بر این، در هوای بسیار ناسالم که به رنگ بنفش معروف است و عدد AQI بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ قرار می‌گیرد، احتمال بروز عوارض جدی بر سلامت افراد جامعه افزایش می‌یابد. پس از بنفش، فقط رنگ قهوه‌ای برای توصیف وخامت آلودگی هوا باقی می‌ماند آن هم با شاخص عددی بالای ۳۰۰ تا ۵۰۰. دو سه روزی می‌شود که در مناطقی از تهران رنگ آلودگی هوا، بنفش است.

جولان آلاینده‌های هوا در تهران

خبرگزاری مهر در گزارشی آورد: کیفیت هوای تهران برای چهارمین روز در شرایط قرمز قرار دارد و ذرات معلق ۲.۵ میکرون در همه مناطق تهران شرایط تنفس را برای شهروندان تهرانی سخت کرده‌اند. در این شرایط توصیه کارشناسان سلامت این است که افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند و دیگر افراد جامعه نیز از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. میانگین شاخص آلودگی هوا طی ۲۴ ساعت گذشته بر روی عدد ۱۷۴ قرار داشته است. عصر روز گذشته این شاخص در برخی از مناطق تهران تا ۱۸۰ رسید. در این شرایط با تایید وزارت بهداشت باید جلسه اضطرار آلودگی هوا تشکیل شود.

قانون هوای پاک

سید آرش حسینی میلانی رییس کمیته محیط زیست شورای تهران در گفت وگو با خبرگزاری دانشجو اظهار کرد: قانون هوای پاک ماموریت‌هایی را برای شهرداری مشخص کرده است که عمدتا از طریق وزارت کشور پیگیری می‌شوند.  شهرداری بودجه‌ای را برای تعویض کاتالیست تاکسی‌های آلوده کننده در نظر می‌گیرد که در سال‌های گذشته تلاش کرده است در چارچوب بودجه‌ای که شورای شهر تصویب کرده است این مسئولیت را پیگیری کند، اما اخیرا با افزایش نرخ ارز روند اجرای برنامه کند شده است. در لایحه بودجه سال آینده راهکارهایی برای تامین منابع مالی در پروژه‌های محیط زیستی مانند نوسازی ناوگان حمل و نقل، تقویت کنترل ترافیکی و معاینه فنی گنجانده شده است. یکی از منابع تامین مالی، جریمه خودروهاست که بر اساس برآوردهای دولت برای سال آینده ۵ هزار میلیارد تومان است.

راهکارهای طب سنتی برای مقابله با آلودگی هوا

به گزارش سایت مشرق، علیرضا عباسیان متخصص طب سنتی در خصوص راهکارهای طب سنتی برای مقابله با آلودگی هوا گفت: از آنجایی که در طب سنتی به علت هر عارضه توجه ویژه‌ای می‌شود، ما در ابتدا باید از بروز آلودگی هوا پیشگیری کنیم، برای این اقدام اول باید با کاهش مصرف گاز سعی کنیم سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها را تامین کنیم، چرا که نیروگاه‌ها در حال حاضر برای تامین سوخت مورد نیاز خود از مازوت استفاده می‌کنند که موجب تشدید آلودگی هوا می‌شود، همچین می‌توانیم با استفاده شیوه‌هایی در منزل میزان آلودگی محیط را کاهش دهیم و برای مثال با استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا که انواع مختلفی دارند، می‌توانیم این اقدام را در خانه انجام دهیم. برای کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا بر روی اشخاصی که مجبور هستند در شهرهای بزرگ زندگی کنند، توصیه می‌شود، مجرایی تنفسی شست‌وشو داده شود و این اقدام به صورت کشیدن آب به بینی یا قرقره کردن و مزه مزه کردن آن انجام گردد؛ این آب می‌تواند معمولی باشد، اما بهتر است به ازای هر یک لیوان آب ولرم، نصف قاشق مربا خوری نمک اضافه شود. هر نوع آلودگی که ما استنشاق می‌کنیم و یا می‌خوریم در دسته سموم طبقه بندی می‌شوند و ما داروهایی در طب سنتی داریم که به آن‌ها پاد زهر گفته می‌شود و انواع مختلفی از جمله پاد زهرهای معدنی، گیاهی، حیوانی و ... دارند و از نوع خانگی آن می‌توان به ترکیب مخلوط شده گردو در شیر، شیر و کره حیوانی و همچنین گیاهانی نظیر جدوار و گیاه چینی جینسنگ اشاره کرد.

وارونگی هوا روند ابتلا به کرونا را شدت می‌بخشد

سایت خبری مفدا در گزارشی آورده است: وجود ذرات معلق ناشی از وارونگی هوا منجر به آسیب ریه شده و باعث می‌شود عفونت‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها به این ذرات معلق وصل شوند و انتقال و سرایت پذیری بیماری‌ها از جمله کرونا افزایش یابد. افرادی که با ابتلا به کرونا دچار آسیب‌های ریوی شده اند، در زمان وارونگی هوا ممکن است دچار سرفه خشک شوند زیرا ریه آنها تحریک پذیری بیشتری نسبت به سایر افراد دارد. وارونگی هوا باعث می‌شود ویروس کرونا در هوای محیط زمان بیشتری باقی بماند و در روند ابتلا به این بیماری تاثیرگذار باشد. سرفه خشک، سوزش گلو و تنگی نفس از علایم رایج ویروس کرونا و آلودگی هوا است. افراد در شرایط کنونی پیاده روی در فضای باز را نباید انجام دهند و شستشوی بینی و گلو با سرم های مخصوص و مصرف شیر پس از بازگشت به خانه در ایام آلودگی هوا ضروری است. تحقیقات نشان می دهد از آنجا که ویروس کرونا تنفس را تحت تاثیر قرار می‌دهد، منطقی است که بگوییم شاید رابطه‌ای میان آلودگی هوا و شمار موارد فوتی ها بر اثر کووید-۱۹ وجود دارد زیرا آلاینده‌ها نزدیک‌تر به سطح زمین قرار می گیرند و بیشتر از طریق تنفس وارد ریه افراد می‌شوند. بر اساس تازه ترین گزارش اداره سلامت هوای وزارت بهداشت، طبق مطالعه‌ای که درباره تاثیر آلودگی هوا بر افزایش مرگ و میر کرونا در کشور انجام شده است، ذرات معلق هوا تا ۶ درصد، ازن تا هفت درصد و دی اکسید نیتروژن تا ۱۵ درصد باعث افزایش مرگ و میر کرونا می‌شود البته در سایر کشورها مانند چین و ایتالیا اعداد گزارش شده چندین برابر بیشتر از ایران بوده است.

خبرگزاری مهر در گزارشی آورده است: متأسفانه آنچه را ما جدی نمی‌گیریم، همین تنفس هوای آلوده است که مخرب‌تر و هولناک‌تر از کرونا و سایر بیماری‌های ویروسی است. اما به نظر می‌رسد که عادت کرده ایم در این هوای آلوده زندگی کنیم و گلایه‌ای نداشته باشیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به پایداری هوا و افزایش ترددها در سطح شهر، کیفیت هوای شهر تهران در وضعیت بسیار ناسالم قرار دارد. لذا، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان، باید از هر گونه فعالیت فیزیکی خارج از منزل اجتناب کنند. افراد دیگر نیز باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین در خارج از منزل اجتناب کنند. در این شرایط، در صورت عدم رعایت استفاده از ماسک مناسب و حضور در فضای آزاد، احتمال افزایش قابل توجه بیماری‌های قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان و افزایش قابل توجه علائم تنفسی در کل جمعیت وجود دارد. محمد مسعود ذاکر فوق تخصص ریه، با اشاره به عوارض ناگوار آلودگی هوا، گفت: آلودگی هوا شامل ریزگردها و گازها است که هر کدام به نوعی سلامت مردم را تهدید می‌کند. حدس زده می‌شود که ۲۰ درصد از علل وقوع سکته‌های قلبی و مغزی ناشی از آلودگی هوا باشد. تا ۲۰ سال قبل این همه سرطان ریه در افراد غیر سیگاری نداشتیم، الان یک هشتم سرطان ریه در افراد غیر سیگاری است، حتی خانم‌های ۵۰ تا ۶۰ سال بدون داشتن هیچ بیماری زمینه‌ای شاهد سرطان ریه هستیم. گفته می‌شود حدود ۶۰۰ هزار سرطان ریه در سال به خاطر آلودگی هوا اتفاق می‌افتد. هوای آلوده می‌تواند در باروری و سقط مکرر تأثیر بگذارد. بروز بیماری خونی و سرطان مثانه نیز از عوارض آلودگی هوا است.

فرجام سخن:

با برداشته شدن محدودیت های ترافیکی در این روزهای کرونایی در پایتخت و به دلیل موقعیت جغرافیایی موجود و ایجاد پدیده وارونگی، هوای آلوده به درستی تهویه نمی شود. با توجه به اینکه ۸۵ درصد کل آلودگی هوای تهران مربوط به خودرو و موتور سیکلت ها است، ارایه راهکاری اساسی در زمینه سوخت منابع متحرک ضروری به نظر می رسد و نباید به امید وزیدن باد و بارش باران این معضل را به حال خود رها کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha