جنایتی فجیع علیه آوارگان فلسطینی که دادگاه صهیونیستی آن را سانسور کرد

تهران - ایرنا - رژیم صهیونیستی که از زمان تشکیل، سرزمین‌های فلسطینی را اشغال و مردم فلسطین را به خاک و خون کشیده است در تازه ترین اقدام و با هدف سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های خود، از پخش فیلم مستندی در خصوص یورش وحشیانه نظامیان صهیونیست به اردوگاه آوارگان فلسطینی در شهر جنین جلوگیری کرد.

به گزارش ایرنا، هشتم آوریل سال ۲۰۰۲(۱۹ فروردین ۱۳۸۱) بالگردهای رژیم صهیونیستی اردوگاه آوارگان فلسطینی در شهر «جنین - Jenin» در شمال کرانه باختری رود اردن را بمباران کردند که در جریان آن ۵۲ فلسطینی به شهادت رسیدند.

پس از گذشت حدود ۱۹ سال از این حادثه، حال، دادگاهی در اسرائیل پخش فیلم مستندی با موضوع یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به اردوگاه جنین را ممنوع کرد.

در این حمله وحشیانه، رژیم صهیونیستی با بیش از ۱۵ موشک، اردوگاه را مورد هدف قرار داد و بدون هیچ گونه اظهارنظری در این خصوص، اعلام کرد که ۱۵۰ آواره فلسطینی را دستگیر کرده است. جنین به همراه نابلس دو پایگاه عمده فلسطینی‌ها به شمار می‌رود.

رادیو بین‌المللی فرانسه روز چهارشنبه گزارش کرد: اردوگاه آوارگان فلسطینی در شهر جنین واقع در شمال کرانه باختری اشغالی، در سال ۲۰۰۲ صحنه خشونت بود. در این درگیری‌ها ۵۲ فلسطینی و ۲۳ سرباز اسرائیلی کشته شدند. فیلم مستند «جنین، جنین» که این فاجعه را به تصویر کشیده از سوی دستگاه قضایی اسرائیل مورد غضب واقع شده و دادگاهی در اسرائیل بار دیگر تصمیم به سانسور آن گرفته است.

«جنین، جنین» ، داستان فلسطینی‌ها

«سامی بوخلیفه - Sami Boukhelifa» خبرنگار رادیو بین‌المللی فرانسه در بیت‌المقدس به سراغ «محمد بکری - Mohammad Bakri» فیلم‌ساز اسرائیلی و کارگردان این فیلم مستند رفته است. بکری می‌گوید: «جنین ، جنین» داستان فلسطینیان است، مردمان ساده‌ای که در هنگام حمه ارتش اسرائیل به خاکشان، فاجعه‌ای واقعی را تجربه کردند.

او  می‌گوید: در این فیلم ، من حقایق را بازگو می‌کنم یا بهتر بگویم حقایقی از نگاه فلسطینی‌ها و نه اسرائیلی‌ها که نمی‌خواهند واقعیت را ببینند. این فیلم آنها را آزار می‌دهد.

مستند «جنین، جنین» با اکران در سال ۲۰۰۲ بحث‌برانگیز شد و کارگردان را در مقابل دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی قرار داد. بکری کارگردان «جنین، جنین» به رادیو بین‌المللی فرانسه می‌گوید:‌ «من ۱۸ سال است که به دادگاه کشانده می شوم . در سال ۲۰۰۳ ، دادگاه عالی دادگستری اسرائیل اجازه داد فیلم من در اسرائیل نمایش داده شود و امروز دادگاه دیگری این تصمیم را لغو می‌کند.»

او تصمیم دادگاه را «غیر عادلانه» خوانده و می‌گوید که یک بار دیگر به دیوان عالی دادگستری رژیم صهیونیستی شکایت و با این تصمیم «خودسرانه» و مبارزه خواهد کرد. اما با این وجود او در پیروزی خود در این پرونده شک دارد چرا که به گفته او، دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی دیگر مستقل نیست و ارتش و دولت تصمیم‌گیرنده هستند.

در حالی که اسرائیل هدف حمله هشت روزه خود به اردوگاه جنین را «جستجوی اعضای سازمان های تروریستی» عنوان کرده است فلسطینی ها از «قتل عام» در این اردوگاه سخن گفته‌اند.

جریمه ۴۳ هزار یورویی برای کارگردانی که از جنایت صهیونیست‌ها پرده برداشت

در این ارتباط یورونیوز هم نوشته، یک سرهنگ ارتش اسرائیل به دادگاه شکایت کرده بود که در مستند «جنین جنین» به سرقت اموال یک پیرمرد فلسطینی متهم شده است. بنا به تصمیم دادگاه تمام نسخه‌های فیلم در اسرائیل باید جمع آوری شود. دادگاه شهر «لاد - Lod» همچنین محمد بکری را به پرداخت رقمی معادل ۴۳ هزار یورو به شاکی پرونده محکوم کرد.

بنا به تصمیم دادگاه، مستند «جنین جنین» از شبکه اجتماعی یوتیوب حذف نخواهد شد. وکیل مدافع بکری حکم دادگاه لاد را «تصمیمی سیاسی» با هدف «خفه کردن صداهای ناهمخوان با روایت رسمی اسرائیل» از وقایع اردوگاه آوارگان جنین توصیف کرد.

در مقابل «آویو کوخافی» فرمانده ستاد کل ارتش اسرائیل تصمیم دادگاه را «پیامی روشن و قاطع در حمایت از رزمندگان ارتش» این کشور دانست.

گروه دیده بان حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل با ارائه شواهدی اسرائیل را به ارتکاب «جنایت جنگی» در جریان درگیری‌ها در اردوگاه جنین متهم کرده اند؛ ادعایی که اسرائیل آن را رد کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha