۲۸ دی ۱۳۹۹، ۸:۲۵
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 84187241
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حضرت زهرا (س) الگوی کامل ولایتمداری و دین داری

قزوین- ایرنا - حضرت فاطمه زهرا (س) یگانه سلاله نبی خاتم (ص) ملقب به بی بی دوعالم را باید الگوی بی مثال و بی همتای ولایتمداری و دین داری نام برد که شناخت ابعاد شخصیتی ایشان تنها در سایه تامل و ژرف‌اندیشی میسر خواهد بود.

به گزارش ایرنا، امروز سالروز شهادت جانسوز یگانه دخت نبی مکرم اسلام (ص) فاطمه الزهرا (س) است، بانویی که دین دار، ولایت مداری، پاکدامنی، همسرداری، فرزندپروری،رفتار و کردار او همه و همه الگویی ناب و بی مانند برای زندگی نه تنها مسلمانان بلکه مردم تمام عالم به شمار می رود.

سالروز شهادت صدیقه طاهره (س) بهانه‌ای برای بهتر شناختن آن حضرت و تبیین ویژگی های شخصیتی ایشان است.

سیزده جمادی‌الاول تا سوم جمادی الثانی ایام فاطمیه نام‌گذاری شده و شیعیان عالم هرساله در این ایام به مناسبت شهادت دختر پیامبر اسلام (ص) به عزاداری و سوگواری می‌پردازند.

کارشناسان مذهبی در گفت و گو با ایرنا جامعه امروز را بیش از هر زمان دیگری نیازمند شناخت سیره حضرت فاطمه (س) دانسته و تاکید دارند تا اهالی فرهنگ و رسانه و روحانیون و طلاب بیش از پیش در این مسیر حرکت کنند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین به مناسبت شهادت مظلومانه دخت نبی مکرم اسلام (ص) با برخی از مسوولان مذهبی استان قزوین پیرامون ابعاد شخصیتی حضرت صدیقه کبری (س) به گفت‌وگو نشست که ماحصل آن در ادامه آورده شده است.

حضرت فاطمه زهرا(س) اولین حامی ولایت بود

نماینده ولی‌فقیه در سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین به مناسبت فرارسیدن شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا(س) با اشاره به شخصیت آن حضرت اشاره کرد و گفت: این بانوی بزرگوار جزو معصومین هستند و باید یادآور شد امام زمان (عج) نیز حضرت زهرا (س) را الگوی خود می‌دانند.

حجت‌الاسلام علی معبودی با بیان اینکه جایگاه حضرت فاطمه زهرا (س) آنقدر بالا و مقدس است که در برخی روایات مقام بی‌بی دوعالم بالاتر از مقام انبیا و ملائکه برشمرده شده است، افزود: در این روایات اشاره شده که اگر انبیا و اولیای الهی به درجه‌ای از مقام دست یافته‌اند، به‌دلیل اقرار به عظمت و فضیلت آن بانوی عظیم‌الشأن بوده است.

وی اظهار داشت: حضرت فاطمه زهرا (س) دارای ویژگی‌های فراوانی بودند که موجب شد از ایشان به عنوان انسان کامل نام برده شود به گونه ای که نقل است امام زمان (عج) می‌فرمایند حضرت زهرا(س)  الگوی من هست، این ویژگی‌ها را می‌شود در ابعاد مختلف شخصیتی، عبادت، بندگی و پارسایی ایشان و همچنین در حوزه مسائل اجتماعی، انفاق، ایثار آن حضرت دید. 

حجت الاسلام معبودی با بیان اینکه حیا و عفت یکی دیگر از ویژگی‌های ایشان است، افزود: زندگی حضرت زهرا (س) به‌مثابه یک الگوی جامع و کامل باید در تمام ابعاد زندگی ما جاری و ساری باشد.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه صاحب‌الامر (ع) استان قزوین گفت: در بعد سیاسی و اجتماعی نیز اولین کسی که از ولایت دفاع کردند حضرت زهرا (س) بودند به گونه‌ای که به سراغ انصار و مهاجر می‌رفتند و شخصیت و موقعیت و جایگاه امیر مومنان و اینکه لباس ولایت شایسته حضرت علی ع است را تشریح می‌کردند.

حجت‌الاسلام معبودی افزود: خطبه‌ای که حضرت زهرا (س) در مسجد مدینه خواندند مصداق بارز همین ولایت مداری است و نهایتاً اولین کسی در مسیر ولایت به شهادت رسید ایشان بودند، به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم چه مرد و زن برای اینکه زندگی طیب داشته باشند به سیره این حضرت عمل کنند.

وی تصریح کرد: انسان برای اینکه به کمال برسد نیازمند الگو است و الگوی کامل در بعد مادی و معنوی در وجود زهرای اطهر خلاصه‌شده است و توسل به ایشان داروی بسیاری از مشکلاتی است که ما امروز در عرصه‌های مختلف داریم.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین با بیان اینکه فرهنگ فاطمی همان فرهنگ ناب اسلام است، افزود: توجه به سیره حضرت فاطمه زهرا(س) می تواند موجب پیاده سازی اسلام ناب محمدی در جامعه شود.

ایام فاطمیه فرصت مناسبی آشنایی با معارف اهل‌بیت (ع) است

مدیر حوزه علمیه قزوین بابیان اینکه ایام فاطمیه بدون شک فرصت مغتنمی برای شناخت بیشتر و آشنایی با معارف اهل‌بیت (ع) است، گفت: اگر ما عمیقا با اهل بیت (ع) انس پیدا کنیم قطعاً دلباخته و مرید فرهنگ ناب اهل‌بیت (ع) خواهیم شد.

حجت الاسلام محمدتقی سبحانی نیا افزود: به چند جهت نیاز است که ما به ابعاد زندگی اهل‌بیت(ع) توجه کنیم، نخست اینکه خدای متعال اراده کرده است که اهل بیت (ع) همیشه پاک و طاهر باشند و از هرگونه خطا و افتادن در دام شیاطین مصون هستند بنابراین یک نکته ویژه و شاخص اهل‌بیت (ع) معصومیت آن‌هاست.

مدیر حوزه علمیه قزوین یادآورشد: نکته دوم این است که آنها خیرخواه امت پیامبر اسلام هستند یعنی جز سعادت و خیر و خوشبختی و عاقبت بخیری برای امت اسلامی چیزی نمی‌خواهند.

حجت‌الاسلام سبحانی نیا خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید هر چه خیر است از ناحیه من است و از این‌رو هر خیر و برکتی که به ما می‌رسد از سوی خداست حال اینکه می‌تواند این خیرها و برکات و نعمات به وسیله اهل بیت (ع) نیز باشد چرا که آنها واسطه خیر به انسان‌ها هستند بنابراین اطاعت از اهل‌بیت (ع) و الگوگیری از آنها بدون تردید برای ما خیرات و برکات زیادی را به دنبال دارد.

وی افزود: حضرت زهرا (س) به عنوان اهل بیت و مادر ائمه اطهار (ع) با ویژگی‌های ذکر شده نه تنها برای بانوان بلکه برای همه مسلمانان واسطه خیر و الگویی نمونه هستند.

مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: ابعاد مختلف زندگی اجتماعی و فردی ایشان سراسر درس است و در بحث ارتباط با خداوند می‌توان گفت دختر پیامبر اکرم (ص) و یکی از پنج‌تن آل عباست که جزو معصومین است و در حقیقت خداوند این انور مطهر را برای بهشت خود آفریده است.

حجت‌الاسلام سبحانی نیا ادامه داد: وقتی نوبت به عبادت می‌رسد ایشان از همه پیشی می‌گیرند و در زندگی اجتماعی و تعامل با مردم نیز نقش پررنگ ایشان مشاهده می‌شود، همین‌طور در زندگی اجتماعی و خانوادگی نیز می‌توان ایشان را تاثیرگذار و نمونه دانست و از این رو ایشان را الگو و راهنمای همه بشریت می‌دانیم.

وی یادآور شد: صدیقه طاهره(س) فداکارترین فردی بود که بعد از رحلت پیامبر(ص) در برابر ناکسان ایستاد و مصرانه حق امیرمؤمنان(ع) که حاکمیت وی بود از آنان مطالبه می‌نمود.

تبیین ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه زهرا (س) در جامعه ضروری است

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین نیز گفت: تبیین ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه زهرا (س) برای جامعه ما به ویژه نسل جوان بسیار ضروری است.

حجت‌الاسلام غلامحسن شهسواری با بیان اینکه شخصیت و سیره حضرت زهرا (س) در طول قرن‌ها همچنان نیازمند تحقیق و بررسی است، افزود: ابعاد شخصیتی حضرت زهرا (س) دارای ویژگی‌های گوناگونی است که می‌تواند در ابعاد مختلف مورد توجه و بررسی الگوی نسل امروز قرار گیرد.

وی اظهار داشت: حضرت فاطمه (س) در عمر کوتاه خود توانست منشأ بسیاری از تحولات و تغییرات اساسی باشد و به الگویی بی‌بدیل برای زنان جهان محسوب‌شود و ابعاد مختلفی از زندگی آن حضرت ازجمله حضور سیاسی، اجتماعی، ولایتمداری و تکریم ولایت هنوز برای نسل جوان و خانواده‌ها بعد از گذشته هزار و ۴۰۰ سال نشناخته مانده است.

حجت الاسلام شهسواری با تاکید بر لزوم الگوپذیری زنان جامعه ما از فرهنگ فاطمی، افزود: ازجمله مهم‌ترین خصلت‌های این بانوی بزرگوار عفت و حیای آن حضرت است که زنان و دختران جوامع اسلامی باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

به گفته وی، عفاف و حجاب، تربیت فرزند، خانه‌داری، همسرداری، انفاق و توجه به مستمندان و به محرومین از ابعاد دیگر شخصیت حضرت فاطمه (س) است که همگی الگوی مناسبی برای جامعه اسلامی به شمار می‌روند.

این مسوول بابیان اینکه حضرت فاطمه زهرا (س) الگوی ولایت مداری در جامعه اسلامی است، تصریح کرد: ایشان در دفاع از جایگاه ولایت نقش بی‌دلیل و محوری را برعهده داشتند و نقش حیاتی در احیاء دین مبین اسلام و رسالت پیامبر اسلام (ص) ایفا کرد و بعد از رحلت پیامبر (ص) در کنار حضرت علی (ع) تا لحظه آخر ایستادگی کرد.

حجت‌الاسلام شهسواری تاکید کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) در احیاء ارزش‌های دینی در جامعه نقش مهمی ایفا کردند و اگر امروز سیره آن حضرت در جامعه اسلامی احیا شود شاهد رفع بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات نخواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم نسل جوان با مطالعه و شناخت دقیق ابعاد زندگی حضرت زهرا (س) و سیره و منش آن حضرت بتوانند از مکتب ایشان الگو گیری کنند.

 نباید از نگاه جنسیتی به ویژگی های شخصیتی حضرت فاطمه زهرا (س) نگاه کرد 

دبیر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) برای همه بشریت یک الگوی کامل و معرفتی هستند چرا که ایشان متصل به نبوت و فرزند پیامبر خاتم هستند و هر چه کرامت در ایشان وجود دارد قطعاً در این بانوی بزرگوار نیز وجود داشته است.

حجت‌الاسلام علی رمضانی افزود: نباید از نگاه جنسیتی به حضرت زهرا (س) و زندگی ایشان نگریست چراکه ایشان یک الگوی کامل برای تمام بشریت هستند و تنها به زنان اختصاص ندارند و لذا اگر بخواهیم حضرت زهرا را در قالب جنسیتی تعریف کنیم این ظلم است.

وی تاکید کرد: شخصیت حضرت زهرا (س) الگوی جامع و کاملی برای تمامی اعصار است و ما امروز نیاز داریم که رفتار، کردار و اخلاق ایشان را برای نسل جوان بیش از پیش معرفی و تبیین کنیم.

حجت الاسلام رمضانی افزود: اگر یک الگوی مناسب و کامل برای زندگی خود بخواهیم معرفی کنیم، الگوی رفتاری حضرت زهرا بهترین خواهد بود چراکه در جامعه از من روحانی گرفته تا پیر و جوان همه به ایشان معتقدند و اگر ایشان را الگو قرار دهند جامعه دیگر بسیاری از مشکلات اخلاقی در جامعه ما وجود نخواهد داشت.

وی افزود: بسیاری از مسائل و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی نشات گرفته از دوری از اهل بیت (ع) است واین واقعیت است که ما در مورد تبیین شخصیت حضرت زهرا (س) کمتر تلاش کرده‌ایم که و امروز باید بررسی کنیم که در مورد زندگی آن حضرت چقدر کتاب نوشته ‌شده و چقدر در مدارس و دانشگاه‌ها در این خصوص کارشده است.

دبیر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین افزود: نکته بعدی در زندگی زناشویی و همسرداری ایشان است که تربیت فرزندان و نقش و جایگاه زنان در خانواده و جامعه که نقش کلیدی بر عهده دارند را نشان می‌دهد حال اینکه ما چقدر توانسته‌ایم به وظایف خود عمل کنیم و اینکه دشمنان این الگوها را تعریف کرده ولی ما در این مسیر ما کار نکردیم نشان از کم‌کاری ما دارد که امیدواریم حضرت زهرا (س) کمک کنند تا بتوانیم ابعاد وجود ایشان را بهتر بشناسیم.

وی همچنین گفت: جوانان ما اگر دنبال زندگی عاشقانه هستند و در رمان‌ها به دنبال آن می‌گردند باید بدانند بهترین الگو زندگی حضرت زهرا (س) است، چرا که رفتارهای عاطفی، عاشقانه در زندگی ایشان با امیرالمؤمنین بسیار مشهود است و نسبت به پدر و همسر بسیار متواضع بودند که نیاز است تا به این بخش‌های زندگی ایشان بیشتر بپردازیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha