۲۷ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۴۲
کد خبر: 84187518
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

طرح مدیریت اثر طبیعی و ملی غار یخگان خلخال اجرایی می‌شود

اردبیل _ ایرنا _ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: با پایان فاز اول طرح مطالعات مدیریت اثر طبیعی ملی غاریخگان شاهرود ، زمینه عملیاتی شدن این طرح فراهم شد.

سعید شهند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مطالعات فاز اول طرح مدیریتی اثر طبیعی ملی غار یخگانن توسط کارشناسان کمیته مطالعات طرح‌های مدیریت مناطق استان اردبیل به اتمام رسیده است.

وی اظهارکرد: در مطالعات پایه، محدوده اثر طبیعی غار یخگان از حیث مباحث ویژگی‌های عمومی و اکولوژیکی منطقه و همچنین توپوگرافی، زمین‌شناسی، خاک‌شناسی، حیات وحش و اقلیم آب و هوایی مورد مطالعه قرار گرفت.

شهند با بیان اینکه  فاز دوم طرح نیز شامل شناسایی چالش‌ها ، تهدیدها ، فرصت‌ها و تجزیه و تحلیل و زون‌بندی برنامه مدیریت منطقه در دست انجام می‌باشد، پیش‌بینی کرد فاز دوم طرح تا سه ماه آینده تکمیل و طرح مدیریت اثر طبیعی ملی غار یخگان از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ اجرایی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به زون‌بندی و ناحیه‌بندی منطقه در قالب ۱۱ زون افزود: طبق شرح خدمات در هر یک از زون‌ها، فعالیت‌های مختلفی با نظارت حفاظت محیط زیست تعریف و تدوین می‌شود و طبق آن کارها و فعالیت‌ها پیش خواهد رفت.او تشریح کرد:

اثر طبیعی ملی غار یخگان به وسعت هزار و ۱۰۰ هکتار در منتهی‌الیه جنوب شرقی شهرستان خلخال در ضلع غربی رشته کوه ماسوله داغ و در ارتفاع  ۲ هزار و ۳۴۵ متری دامنه جنوبی قله و سه هزار و ۱۲۰متری قله شاه‌معلم در بخش شاهرود شهرستان خلخال واقع شده است.

 غار یخگان در سازندهای آهکی تشکیل شده و وجه تسمیه آن وجود خاصیت تشکیل یخ در بخشی از فضای درونی غار و در فصل تابستان و فصول گرم سال است ، این اثر از اکوسیستم‌های منحصر بفرد و ذخیره‌ گاه‌های زیستی و با ارزش این استان است.

غار یخگان طی مصوبه شماره ۲۲۵  درتاریخ  ۲۱ خرداد ماه سال ۱۳۸۱ شورای عالی محیط زیست به وسعت به هزار ۱۰۰ هکتار در سال ۱۳۸۱ به عنوان اثر طبیعی ملی به رسمیت شناخته شده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha