۲۹ دی ۱۳۹۹، ۸:۲۰
کد خبرنگار: 2084
کد خبر: 84187887
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چهار اقامتگاه بوم‌گردی دامغان در حال تکمیل است

سمنان-ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان گفت: مرمت و تجهیز چهار خانه تاریخی در روستاهای این شهرستان برای تبدیل به اقامتگاه بوم‌گردی، بیش از ۸۰ درصد پیشرفت دارد.

مهدی قاسمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: سامان‌دهی و مرمت خانه‌های تاریخی روستایی در این شهرستان با هدف ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی در حال انجام است. 

وی افزود: در حال حاضر حدود ۲۰ درخواست در خصوص راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی در این شهرستان دریافت کردیم که در حال بررسی و رفع معایب هستیم. 

وی ادامه داد: این خانه‌های روستایی مطابق با استانداردهای تعیین شده و بر اساس معماری بومی، سقف‌های گنبدی و مصالح همخوان با معماری محیطی از جمله کاه‌گل، خشت و آجر در حال مرمت و سامان‌دهی هستند. 

قاسمی اظهار داشت: هریک از این اقامتگاه‌ها، بیانگر فرهنگ و شناسنامه معماری منطقه هستند که به حفظ نمادهای اصیل و سنتی در این اقامتگاه‌ها، توجه ویژه‌ای شده است. 

وی اضافه کرد: ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی به رونق گردشگری طبیعی و روستایی دامغان کمک کرده است و می‌تواند در دوران پساکرونا موجب تحول در اشتغال و اقتصاد محلی شود.

قاسمی به شرایط صدور مجوز اقامتگاه‌ها اشاره کرد و افزود: مرمت بنا بر اساس معیارهای استاندارد باید انجام شود و مناسب‌سازی فضا، تامین بهداشت محیط، توجه به مسائل زیست‌محیطی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و تأمین امنیت گردشگران در ساختار محیطی بنا از جمله شاخص‌های دریافت مجوز است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان گفت: تسهیلات ایجاد اقامتگاه‌ها، از محل تبصره ۱۸ تامین اعتبار می‌شود که میزان مبلغ پرداختی به هر اقامتگاه با توجه به نوع سازه و کاربری، تعداد اتاق، مساحت بنا و طرح ارائه شده، متفاوت است.

شهرستان دامغان با قدمت هفت هزار ساله، دارای ۲ هزار اثر تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد ۴۰۰ اثر شناسایی و تاکنون ۱۳۱ اثر ثبت ملی شدند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha