۲۸ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۴۹
کد خبرنگار: 1245
کد خبر: 84188354
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رسانه سوئیسی: ۴۸ نفر در درگیری‌های دارفور سودان کشته شدند

تهران – ایرنا – یک رسانه سوئیسی امروز (یکشنبه) اعلام کرد که در جریان درگیری های قبیله ای در منطقه «دارفور» در غرب سودان ۴۸ نفر کشته شدند.

به گزارش ایرنا، تارنمای «سوئیس اینفو» به نقل از بیانیه سندیکای پزشکان در منطقه دارفور نوشت که در نتیجه درگیری های قبیله ای و حملات روز گذشته (شنبه) شبه نظامیان به شهر الجنینة (واقع در غرب دارفور) دستکم ۴۸ نفر کشته شدند.

براساس اعلام خبرگزاری رسمی سودان (سونا)، درگیری های خونین همچنان در این شهر ادامه دارد و  افزون بر کشته شدن این تعداد، تاکنون در نتیجه آنها ۹۷ نیز زخمی شدند که احتمال افزایش آمار کشته ها و زخمی وجود دارد.

به نوشته این خبرگزاری، درگیری ها در پی مشاجره بین دو نفر که به کشته شدن دو تن و زخمی شدن یک نفر دیگر انجامید آغاز شد و پس از آن با آتش زدن چندین خانه تشدید شد.

سندیکای پزشکان در استان دارفور غربی اعلام کرد که با توجه به دشواری های تردد، نیروهای امدادی و کادر پزشکی برای انتقال و معالجه مجروحان به مراکز درمانی با مشکل مواجه اند، با این وجود کادر پزشکی تلاش می کند در محل درگیری ها، مجروحان را تحت مراقبت های درمانی و پزشکی قرار دهد.

براساس این گزارش، «محمد عبدالله الدومه»، استاندار دارفور غربی به نیروهای انتظامی و امنیتی دستور داد که برای پایان این درگیری ها از زور استفاده کنند.

از سوی دیگر، انجمن وکلا و حقوق دانان دارفور در بیانیه ای با ابراز تاسف از حوادث ناگوار شهر الجنینه بر ضرورت تحقیق در باره این رخداد و شتاب در خلع سلاح شبه نظامیان،  گسترش اقتدار دولت در منطقه و دستگیری عوامل این درگیری تاکید کرد.

این انجمن همچنین با توصیف درگیری ها به جنایت، گسترش وحشت در میان مردم، محاصره پادگان نظامی منطقة «کرندیق»، غارت گسترده خانه های شهروندان و نقض حقوق بشر را محکوم کرد.

«عبدالله حمدوک»، نخست وزیر سودان نیز به دنبال وقوع این حوادث دستور داد که فوری یک هیات عالی رتبه به ریاست دادستان کل و همراهی نمایندگانی از نهادهای امنیتی، نظامی و قضایی برای پیگیری اوضاع و بازگرداندن ثبات و آرامش به شهر الجنینه اعزام شود.

در اواخر دسامبر گذشته نیز تنها چند روز قبل از پایان ماموریت ۱۳ ساله صلح بانان سازمان ملل و اتحادیه آفریقا منطقه دارفور شاهد از سرگیری درگیری های قبیله ای بود که ۱۵ کشته و ده ها زخمی برجا گذاشت.

براساس اعلام سازمان ملل، از سال ۲۰۰۳، جنگ در دارفور بین نیروهای طرفدار دولت و اقلیت های شورشی باعث کشته شدن نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر و آوارگی بیش از ۲.۵ میلیون تن شده است.

دولت انتقالی در ماه اکتبر پس از سرنگونی «عمر البشیر»، رئیس جمهوری مستبد سودان پس از ماه ها اعتراضات مردمی، قدرت را به دست گرفت و با تعدادی از گروه های شورشی، به ویژه در دارفور توافق نامه صلح امضا کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha