مرکز سنجش سواد و مهارت قرآنی راه‌اندازی شود

تهران- ایرنا- رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی کشور پیشنهاد کرد یک مرکز سنجش سواد و مهارت قرآنی در کشور راه اندازی شود تا هر داوطلبی در هر رشته قرآنی مدرک خود را از این مرکز دریافت کند. 

محمدمهدی عزیززاده روز یکشنبه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: با توجه به آزمون های مختلفی که از سوی نهادها و سازمان ها برگزار می شود، نمی توان در یک کشور این همه تعدد استاندارد آموزشی داشته باشیم و آزمون هایی که در حوزه قرآن برگزار می شود، با استانداردهای مختلف است. یعنی هر سازمان و نهادی که دوره ای را برگزار می کند، استانداردهای آن را نیز تعیین می کند. به همین دلیل معتقدم یک وحدت رویه و سیاست واحدی باید حاکم بر سیستم آموزشی باشد. 
وی افزود: حداقل سطح توانمندی یک نفر که بتوان به او اینگونه اطلاق کرد که دارای مدرک سطح عمومی مفاهیم قرآن است، باید مشخص شود. در حوزه هنر این استاندارد مشخص شده است مانند درجه یک تا پنج هنری که دارای تراز مشخصی است ولی در آزمون های قرآنی، هر دستگاهی با استاندارد خود عمل می کند.

عزیززاده اضافه کرد: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استاندارد خودمان آزمون، طراحی می کنیم و مدرک می دهیم. سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پروش، سازمان اوقاف و امور خیریه و حوزه های علمیه نیز استانداردهایی را برای خود تعریف می کنند و در این میان فقط شورای عالی قرآن در حوزه قرائت استانداردهایی را مشخص کرده است ولی حفظ قرآن نیز در هر دستگاهی دارای یک سطح است.

وی ادامه داد: از آنجا که آزمونی با استاندارد واحد نداریم، سیستم آموزشی ما نیز جهت گیری مشخصی ندارد و به همین دلیل هم افزا عمل نمی کند و راه چاره این است که توافقی میان نهادها در این زمینه صورت گیرد. البته اگر مرکز سنجش سواد و مهارت قرآنی در کشور راه اندازی شود، هر داوطلبی در  هر رشته قرآنی می تواند از این مرکز مدرک بگیرد.  

رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی کشور افزود: کمیسیون آموزش عمومی قرآن در شورای توسعه فرهنگ قرآنی دو راه دارد؛ یا یک مرکز سنجش تاسیس کند و همه دستگاه ها با استاندارد آن مرکز آموزش دهند و مدرک را نیز آن مرکز ارائه دهد یا استانداردهایی واحد را تعریف و به دستگاه ها ابلاغ کند. 
وی اضافه کرد: کمیسیون آموزش عمومی قرآن ضمن تعریف اهداف آموزش عمومی قرآن مشخص کرده که در دبستان باید به این هدف ها برسد. برای آزمون ها نیز باید استاندارد تعریف کرد. یعنی اگر کسی مدرک درجه یک مفاهیم را گرفت باید چه توانمندی هایی را کسب کرده باشد و به همه دستگاه ها ابلاغ کند و بعد نظارت و ارزیابی داشته باشد. 

به گزارش ایرنا کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی در قالب کارگروه تخصصی هماهنگی فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی به ریاست سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور مدیران مرتبط این وزارتخانه شامل معاونان امور هنری، مطبوعاتی و اطلاع رسانی، امور فرهنگی، سینمایی، فرهنگ و ارتباطات اسلامی، قرآن و عترت و نمایندگانی از مراکز مدیریت حوزه های علمیه برادران و خواهران، رئیس نهادهای قرآنی وابسته به دفتر رهبر معظم انقلاب، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امورخیریه، دفتر تبلیغات اسلامی، ستاد کل نیروهای مسلح و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در کمیسیون تشکیل می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha