هشدار نماینده مجلس عراق نسبت به حمایت آمریکا از تروریست‌ها

بغداد – ایرنا- نماینده پارلمان عراق هشدار داد که آمریکا با تداوم حمایت از تروریست‌ها بدنبال خشونت و هرج و مرج در عراق برای بقای طولانی‌تر نظامی خود در این کشور است.

به گزارش ایرنا، «عدی الشعلان» نماینده «ائتلاف الفتح» در پارلمان عراق امروز (دوشنبه) گفت که اهداف خارجی و برخی طرفها و در صدر آنها آمریکا در پس اتفاقاتی است که در سطح سیاسی و اجتماعی روی می دهد.
وی افزود: آمریکا و گروههای تروریستی از هرج و مرج و ویرانی در عراق به هدف حمایت از حضور نظامی طولانی تر واشنگتن در این کشور حمایت می کنند.
الشعلان گفت: همگان می دانند که آمریکا حامی گروههای تروریستی افراطی بوده و هست و این آمریکا است که به طور گسترده ای در وارد کردن گروه تروریستی داعش به عراق سهیم بود.
این نماینده پارلمان عراق که با خبرگزاری «العهد نیوز» این کشور گفت وگو می کرد، خاطرنشان ساخت: آمریکا مانع پیشرفت و توسعه اقتصادی عراق است و از واشنگتن می خواهیم که دخالت های منفی خود در امور داخلی عراق را پایان دهد.
عراق در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از سه سال نبرد، پیروزی بر گروه تروریستی «داعش» را اعلام کرد، اما عناصر و هسته‌های پراکنده این گروه تروریستی هنوز در برخی مناطق استان‌های «دیاله، کرکوک، نینوا، صلاح‌الدین، الانبار و بغداد» فعال هستند.
نیروهای امنیتی عراق برای پاکسازی کامل این مناطق از وجود این عناصر تروریستی تلاش می‌کنند.
عده ای از تحلیلگران عراقی معتقدند که آمریکا خواهان خروج نیروهایش از عراق نیست و از اهرم بقایای گروه تروریستی داعش که دست پرورده خودش هست، برای توجیه ادامه حضورش در عراق بهره برداری می کند.
پارلمان عراق یک سال پیش در مصوبه ای بر لزوم خروج همه نیروهای بیگانه و در صدر آنها نیروهای آمریکایی تاکید کرده است اما کارشناسان عراقی می گویند که آمریکا برای بقای بیشتر خود در عراق تلاش می کند که با حمایت از داعش و به چالش کشیدن اوضاع امنیتی عراق اینگونه القا کند که عراق به تنهایی قادر به تامین امنیت خود نیست و لذا نیاز به ادامه حضور نیروهای آمریکایی وجود دارد.
این درحالی است که فرماندهان و مسئولان مختلف عراقی با تاکید بر توانمندی نیروهای عراقی برای تامین امنیت این کشور تاکید کرده اند که عراق تنها در صورت خروج نیروهای آمریکایی و پایان دخالت های واشنگتن در امور داخلی عراق به ثبات خواهد رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha