دانشگاه پزشکی زاهدان به جمع دانشگاه‌های عضو نظام رتبه‌بندی جهانی پیوست

زاهدان- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: این دانشگاه برای نخستین بار به جمع دانشگاه‌های ایرانی عضو نظام رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها پیوست.

سیدمحمد هاشمی‌شهری دوشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۲ دانشگاه علوم پزشکی برتر کشور در نظام رتبه بندی جهانی حضور داشتند که در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز به شایستگی تمام و به عنوان سیزدهمین دانشگاه علوم پزشکی کشور در جمع این دانشگاه ها حضور یافت.
وی ادامه داد: اهمیت این موفقیت وقتی آشکار تر می شود که بدانیم در کشور ما بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی فعالیت می کنند، در سال ۲۰۱۹ تنها  ۴۳ دانشگاه جامع، دانشگاه صنعتی و دانشگاه علوم پزشکی در این نظام بین المللی رتبه بندی شده اند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: در سال ۲۰۲۰ هم تنها سه دانشگاه دیگر به جمع این دانشگاه های برتر اضافه شده اند که خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در ردیف این دانشگاه های برتر قرار گرفته است.
هاشمی ایجاد یک پایگاه داده مشترک از جزئیات کامل اطلاعات علمی و پژوهشی دانشگاه های عضو و امکان برنامه ریزی و تهیه نقشه راه برای دستیابی به اهداف و چشم اندازهای کشوری و بین المللی را از مهمترین دستاوردهای عضویت دانشگاه در این نظام رتبه بندی عنوان کرد.
 وی با قدردانی از تمامی همکاران و دانشجویانی که در کسب این رتبه و افتخار نقش داشته اند اظهار امیدواری کرد تا با ادامه حرکت در مسیر توسعه پژوهشی، آموزشی،  فناوری و بین المللی سازی، در سال های آتی نیز شاهد حفظ این موقعیت و استمرار این توفیقات و کسب رتبه های جدید تر باشیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تبریک این موفقیت به همه اعضاء خانواده بزرگ دانشگاه گفت: یکی از معیارهای مهم عضویت دانشگاه در این نظام رتبه بندی متغییرها و شاخص های پژوهشی است.
هاشمی متغییرهایی مانند حجم پژوهش، تعداد استناد به مقالات، تاثیر استنادی نرمال‌شده، تأثیر استنادی نسبت به کل جهان، تعداد اعضای هیات علمی پر استناد، نسبت دانشجو به عضو هیات علمی، تعداد مقالات نشریات برتر، تعداد همکاری دانشگاه در انتشار مقالات بین‌المللی، تعداد کشورهای همکار در انتشارات بین‌المللی، میزان شهرت دانشگاه، مقالات سلب اعتبارشده، تعداد پروانه‌های ثبت اختراع و درصد هم‌انتشاری با صنعت در زمینه معیارهای پژوهشی برای انتخاب دانشگاه های عضو این نظام رتبه بندی مورد توجه قرار می گیرد.
وی افزود: چاپ مقالات در نشریات با ضریب تاثیر بالا توسط تعدادی از اعضاء هیات علمی دانشگاه، عضویت یکی از اعضاء هیات عملی در ردیف یک درصد دانشمندان برتر دنیا، فعالیت های مشارکتی مراکز تحقیقاتی دانشگاه با محققان ایرانی و خارجی، فعالیت های فرا دانشگاهی مرکز مطالعه سلامت زاهدان (Cohort) و همکاری های بین المللی اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از معیارهای صعود رتبه و عضویت دانشگاه در این نظام رتبه بندی است.
به گزارش ایرنا بر اساس گزارش رتبه بندی جهان ISC در سال ۲۰۲۰ تعداد ۲۴ دانشگاه جامع کشور شامل دانشگاه تهران، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، شهید بهشتی، شیراز، تبریز، اصفهان، یزد، کاشان، گیلان، بوعلی سینا، رازی، سمنان، شهید باهنر کرمان، کردستان، مازندران، شهید چمران اهواز، محقق اردبیلی، ارومیه، یاسوج، الزهرا، بین المللی امام خمینی، شاهد و شهرکرد در این رتبه بندی قرار دارند
از بین دانشگاه های صنعتی کشور نیز ۹ دانشگاه شامل دانشگاه های صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی شاهرود، صنعتی سهند و صنعتی شیراز در این نظام رتبه بندی قرار دارند.
همچنین از بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور ۱۳ دانشگاه موفق به حضور در این رتبه بندی معتبر جهانی  شده اند که شامل دانشگاه علوم پزشکی تهران، پزشکی شهید بهشتی، پزشکی ایران، پزشکی اصفهان، پزشکی مشهد، پزشکی تبریز، پزشکی شیراز، پزشکی جندی شاپور اهواز، پزشکی کرمانشاه، پزشکی بقیه الله، پزشکی کرمان، پزشکی مازندران و پزشکی زاهدان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha