به گزارش روز چهارشنبه از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۹۱ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
دستور این جلسه بررسی سرفصل دوره دکتری رشته روانشناسی بالینی بود که رسول روشن عضو هیات علمی دانشگاه شاهد و همچنین عضو کارگروه روانشناسی شورای تحول گزارشی در این زمینه ارایه کرد.
وی گفت: روانشناسی بالینی شاخهای از علم روانشناسی است که به طور اختصاصی به پژوهش، ارزیابی، تشخیص، ارزشیابی، پیشگیری و درمان اختلالات هیجانی و رفتاری میپردازد، این رشته در ایران قدمت ۵۵ ساله دارد و اولین درس در این رشته از روانشناسی در سال ۱۳۴۴ در گروه روانشناسی دانشگاه تهران تدریس شد و اولین کتاب در این زمینه به نام روانشناسی بالینی تعریف سعید شاملو در سال ۱۳۴۵ از طرف دانشگاه تهران منتشر شد.
عضو هیات علمی دانشگاه شاهد خاطرنشان کرد: هدف کلی دوره دکتری روانشناسی بالینی تربیت نیروی متخصص به منظور نظریهپردازی، پژوهش، پیشگیری، تشخیص، درمان اختلالات روانی و آموزش مباحث مطروح شده است، ۴۱ واحد برای دوره دکتری روانشناسی بالینی لحاظ شده است.
روشن ادامه داد: در این رشته دروس اختصاصی و اختیاری به صورت نظری و عملی ارایه و توجه ویژهای به دروس عملی در برنامه انجام شده و همچنین یک سال کارورزی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است که این دوره کارورزی باعث افزایش سنوات دانشجویان میشود.
محمدرضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم هم در این جلسه اظهار داشت: بر طبق قانون دوره دکتری چهار سال تحصیلی است و اگر به نیم سال ۹ و ۱۰ ادامه پیدا کند باید با اجازه دانشگاه باشد و در صورت افزیش دوره دانشجویان باید شهریه پرداخت کنند.
وی افزود: تعداد واحدهای مصوب برای دوره دکتری ۳۶ واحد درسی بوده و لازم است در خصوص افزایش تعداد واحدها به ۴۱ واحد درسی در این برنامه یک بازنگری صورت گیرد.
همچنین حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر این که دوره کارورزی برای رشته روانشناسی بالینی بسیار ضروری است و اختلاف بین وزارت علوم و وزارت بهداشت در خصوص این رشته تا حدودی بر سر همین موضوع است، پیشنهاد داد: دوره دکتری رشته روانشناسی بالینی در دانشگاههایی که کلینیک تخصصی و آزمایشگاه تخصصی دارند، ارایه شود.
حداد عادل رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم با توجه به مسایل مطرح شده گفت: وزارت علوم تاکید دارد به دلیل کم شدن هزینه باید طول دوره آموزشی کاهش یابد، لذا مشکلی که در حیطه آموزش عالی وجود دارد نسخه واحد پیچیدن برای همه رشتهها و اصرار بر اجرای آن است که این مساله در برخی مواقع این چنینی، باعث ایجاد مشکل میشود.
وی پیشنهاد کرد: با توجه به این که متخصصین امر داشتن دوره کارورزی در رشته روانشناسی بالینی در مقطع دکتری را ضروری دانستند، بنابراین نمیتواند طول دوره این رشته با سایر رشتهها برابر باشد به این سبب، افزایش طول دوره در این رشته لازم است.
رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: نظر کارگروه روانشناسی شورای تحول به وزارت علوم باید منعکس شود و در شورای عالی گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی با حضور نمایندگان کارگروه روانشناسی، این موضوع بررسی شود، لازم است انعطافی در خصوص این رشته در وزارت علوم صورت گیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارداشت: در این ۴۰ سالی که از دوران انقلاب اسلامی میگذرد، رشته روانشناسی ارتباط بسیار خوبی با حوزه داشته است، حتی در سالهایی که شورای تحول کار خود را شروع نکرده بود این رشته با حوزه علمیه در تعامل بودند و در حال حاضر نیز بنیه مذهبی این رشته، نسبتا بیشتر از سایر رشتهها است و منابع خوبی نیز در این حوزه وجود دارد.
حداد عادل بر تالیف کتب برنامههای مصوب شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تاکید کرد.
وی گفت: باید در دوره دکتری یک توازنی بین نگاه مهارتی و واحدهای کارورزی و نگاه مبنایی و نظری و رویکردهای انتقادی برقرار شود و انتظار این است که در دوره دکتری این نگاه تقویت شود، اگر چه جنبههای کارورزی و مهارتی نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
پس از ارایه این گزارش و مباحث مطرح شده توسط حداد عادل و اعضای جلسه، کلیات سرفصل آموزشی و برنامه درسی رشته روانشناسی بالینی در مقطع دکتری به تصویب رسید.
در ادامه جلسه بررسی جزییات این سرفصل آموزشی و برنامه درسی در دستور کار قرار گرفت و روشن عضو کارگروه روانشناسی شورای تحول شرایط پذیرش دانشجو و عناوین دروس رشته روانشناسی بالینی را تشریح کرد.
وی در مورد نحوه ورود دانشجو به دوره دکترای روانشناسی بالینی گفت: داشتن شرایط مصوب سازمان سنجش آموزش کشور، دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی و روانشناسی عمومی و کسب امتیاز لازم در مصاحبه از جمله این شرایط است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد حسین کاظمینی معاون ارتباط با حوزه دبیرخانه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی هم در این جلسه گفت: در این برنامه سعی شده بحث بومی و فرهنگی در عناوین درسها امتداد پیدا کند و در برخی از عناوین مانند درس خانواده درمانگری مبتنی بر فرهنگ، این نگاه لحاظ شده است اما در سرفصلها و منابع ما به ازاء خارجی، به طور جدی مشاهده نمیکنیم که باید این مساله مورد توجه قرار گیرد.
در پایان این جلسه پس از اظهار نظر اعضا جزییات سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته روانشناسی بالینی در مقطع دکتری تصویب شد.
همچنین مقرر شد کارگروه روانشناسی در خصوص افزایش تعداد واحدهای درسی و همچنین افزایش طول دوره تحصیلی این رشته به دلیل وجود دوره کارورزی، مکاتباتی را با شورای گسترش و برنامهریزی آموزش عالی داشته باشد تا در قالب یک طرح الحاقی، تمام مسایل در آنجا بررسی و مجوز لازم گرفته شود.
نظر شما