خودروهای سنگین عامل بیشترین آلودگی هوای اصفهان هستند

اصفهان- ایرنا- رییس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: بیشترین تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در بخش حمل و نقل به عنوان مهمترین شاخصه‌ آلودگی هوای کلانشهر اصفهان مربوط به تردد کامیون‌ها، تریلرها و اتوبوس‌هاست.

بابک صادقیان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اصفهان رتبه اول مصرف گازوئیل را در کشور دارد افزود: بخشی از گازوئیل در صنعت استان مصرف می‌شود و بخش عمده ای از آنها توسط کامیون‌ها و اتوبوس‌ها به این صنایع سرویس ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: استانداردهای ارائه شده در حوزه حمل و نقل قابل قبول نیست و حمل و نقل استان اصفهان به روز رسانی نشده است.

به گفته وی سوخت و گازوئیل یورو چهار توزیع می‌شود اما بخش زیادی از اتوبوس‌های فعال یورو ۲ هستند و تعداد کمی از آنها یورو سه یا چهار هستند.

رییس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان اظهار داشت: بر اساس آمار ۳۸ درصد کامیون‌ها و تریلرهای استان اصفهان فرسوده است  که حتی با دریافت سوخت استاندارد، راندمان مناسب ندارند و آلودگی ایجاد می کنند.

وی خاطرنشان کرد: اتوبوس های گازوئیلی فعال در کلانشهر اصفهان سهمیه سوخت یورو چهار دریافت می‌کنند اما با توجه به اینکه موتور آنها به روز نیست،  راندمان بالایی ندارند.

صادقیان اضافه کرد: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در ۲ سال گذشته با مشکل جدی مواجه شد به طوری که شرکت اتوبوسرانی بر اساس آمار یک هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دارد که چند سال گذشته تعدادی از اینها گازسوز شدند اما در زمانحاضر به دلیل مشکلات فنی موتورهای گازسوز با مشکل مواجه شدند و بطور تقریبی همه از گازوئیل استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: اشتباه بزرگ راهبردی که در دهه‌های گذشته انجام شده و اثرات آنرا امروز قابل مشاهده است بارگذاری های صنعتی موجب تمرکز جمعیت، توسعه ناموزون حمل و نقل در استان شده است.  

رییس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان یادآور شد: به دلیل افزایش قیمت برای خرید اتوبوس‌های یورو چهار با مشکل اقتصادی مواجه هستیم و با توجه به این مشکلات در ۲ سال اخیر نتوانستیم خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم و خودرو جدید جایگزین کنیم.

وی افزود: به دلیل وجود مشکلات اقتصادی در کشور تسهیلاتی در ازای خارج کردن خودروهای فرسوده ارائه نمی‌شود و این طرح هم متوقف شده است.

صادقیان اظهار داشت: وضعیت موتورسیکلت‌های این استان هم بسیار نامناسب است و اغلب آنها غیر استاندارد هستند و هر کدام به اندازه چند خودروی سواری در آلودگی هوا نقش دارند.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست در قانون هوای پاک یک نهاد نظارتی و هماهنگ کننده بین بخشی محسوب می شود که بر اساس وظایف محوله از زمان تنظیم و ابلاغ قانون هوای پاک همه وظایف دستگاه های اجرایی احصا شده و بطور جداگانه به آنها ابلاغ شده است.

صادقیان گفت: محیط زیست به عنوان دستگاه نظارتی پیگیری های لازم را در مورد تک تک این موارد انجام داده و گزارش‌های آن برای دستگاه های نظارتی استان و کشور تهیه و ارسال شده است.

به گزارش ایرنا،  اصفهان، آلوده‌ترین کلانشهر کشور است و سایر شهرها و مناطق صنعتی این استان نیز همواره با معضل آلودگی هوا بویژه در فصول سرد سال مواجه هستند.

به اعتقاد جمعی از کارشناسان، فعال شدن کانون‌های گرد و غبار، خشک شدن زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی، فعالیت واحدهای صنعتی و تردد خودروهای زیاد از جمله دلایل آلودگی استان اصفهان است.

در کلانشهر اصفهان روزانه ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو تردد می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha