موزه فرش کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

کرمانشاه- ایرنا- رییس مرکز ملی فرش ایران با اعلام حمایت این مرکز از صنعت فرش کرمانشاه گفت: موزه فرش کرمانشاه با همکاری مرکز ملی فرش ایران راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ایرنا، «فرحناز رافع» روز چهارشنبه در نشست کمیته فرش استان که در سرسرای شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهارداشت: این موزه قرار است در محل خانه «زرشکیان» کرمانشاه راه اندازی شود.

وی، راه اندازی زنجیره فرش در استان کرمانشاه را مورد تحسین قرار داد و گفت: برای تکمیل این زنجیره مرکز ملی فرش ایران حمایت کامل خواهد کرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به ظرفیت های استان کرمانشاه در زمینه تولید فرش گفت: کیفیت مرغوب پشم و فعالیت بافندگان حرفه‌ای در کرمانشاه از جمله ظرفیت‌های این استان برای رونق صنعت فرش محسوب می شود.

رافعی، آموزش را یکی از اصول اساسی رونق صنعت فرش دانست و گفت: باید مدیران استانی تمام تلاش خود را به کار گیرند تا نهضت آوزش و تولید بیشتر فرش در کرمانشاه راه‌اندازی شود.

وی صنعت فرش را یکی از راهکارهای برای برون رفت کرمانشاه از معضل بیکاری دانست و گفت: باید برند و نقشه های ویژه فرش کرمانشاه توسط بافندگان این استان احیا شود تا بتواند جایگاه این نوع بافت را در بازار کشور و جهان باز کنیم.

رییس مرکز ملی فرش، تجمیع قالیبافان در قالب کارگاه‌های متمرکز و مجتمع‌های بزرگ قالیبافی را نیز در کرمانشاه ضروری اعلام کرد و یادآور شد: از مسوولین استان تقاضا داریم سوله‌های خالی و متروکه را برای این منظور اختصاص دهند.

رافع با اشاره به ظرفیت ۴۶۰ هزار نفری بیمه ای در نظر گرفته شده برای قالیبافان گفت: تاکنون برای ۳۴۰ هزار نفر این کار را انجام دادیم. همچنین بسته‌های بیمه‌ای خوبی با همکاری بیمه ایران در زمینه بیمه درمان و بیمه تکمیلی در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، قدمت فرش سنقر به بیش از ۵۰۰ سال پیش بر می‌گردد و طرح‌های «حسین آباد سنقر، دارگل سنقر، سیخ کباب سنقر، عبداللهی سنقر، شاپرک سنقر، ترنج لنجاب سنقر، سترنج سنقر، کله‌گاوی سنقر، ماهی سنقر، گل رز سنقر» از جمله طرح‌هایی است که ثبت جهانی شده است و طرفداران بسیاری در کشورهای آلمان، ایتالیا، آمریکا و یونان دارد.
استان کرمانشاه ۳۰ هزار قالی‌باف دارد که در ۱۷۵ کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز مشغول کار هستند این در حالی است که آمارهای غیررسمی از فعالیت بیش از ۵۰ هزار قالی‌باف در استان خبر می‌دهد.

از مجموع قالی بافان استان فقط هشت هزار نفر از آنها بیمه هستند و آمار بیمه شده‌ها هم سال به سال کمتر می‌شود بطوریکه در یکی ۲ سال گذشته حدود ۱۵ هزار قالی‌باف در استان بیمه شده بودند.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها