عبدالحسین فرح بخش، چهارشنبه در نشست کمیته منع تبلیغ کالاهای آسیب رسان به سلامت اظهار داشت: بر اساس قانون، تبلیغ کالاها و اقدامات آسیب رسان سلامت در رسانه ها و تابلوهای شهری ممنوع است.
وی با یادآوری اینکه بیماری های غیر واگیر به ویژه سکته قلبی و سکته مغزی رتبه نخست و سرطان دومین علل مرگ و میر را به خود اختصاص می دهند افزود: یکی از مهمترین عوامل این بیماری ها، تغذیه ناسالم است و از طرفی همگی به وفور شاهد تبلیغ انواع فست فود، نوشیدنی و آبمیوه صنعتی در بیلبوردها و تابلوهای شهر شیراز و استان فارس هستیم.
فرح بخش با بیان اینکه این گونه مواد غذایی جاذبه بسیاری برای کودکان، نوجوانان و جوانان و خانواده دارند و تبلیغات گسترده آنها سبب افزایش کشش و تقاضا برای مصرف این مواد است، افزود: وزارت بهداشت بر اساس قانون، وظیفه تولیت سلامت جامعه را بر عهده دارد و یکی از وظیفه های وزارت بهداشت این است که هر سال، لیست کالاهای آسیب رسان به سلامت را مشخص و موارد منع تبلیغ را اعلام کند.
این مقام مسوول در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: بر اساس قانون، تبلیغ کالاها و اقدامات آسیب رسان سلامت در رسانه ها ممنوع است و این کالاها همه ساله از سوی کارگروهی متشکل از وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد تعیین و ابلاغ می شود.
وی با اعلام تعیین مجازات و معرفی فرد متخلف به دستگاه قضایی در صورت برای اجرا نشدن این قانون، اضافه کرد: با توجه به مصوبه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مقرر شد با تشکیل کمیته ای، تمام رسانه های تبلیغاتی پیش از نمایش هرگونه تبلیغ مرتبط با سلامت، تایید اعضای این کمیته را دریافت کنند.
به استناد قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور و بر اساس ماده ۷ بند «ج» قانون، هرگونه تبلیغات خدمات و کالاهای آسیب رسان به سلامت موضوع ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، بر اساس تشخیص و اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران از سوی همه رسانهها ممنوع است.