طرح از «مزرعه تا سفره» حلقه تکمیل زنجیره تولید است

تهران- ایرنا- مدیر سازمان تعاون روستایی استان تهران گفت: اجرای طرح «از مزرعه تا سفره» حلقه نهایی تکمیل زنجیره تولید در حوزه کشاورزی است.

رسول سلگی روز چهارشنبه در دیدار با فرماندار ورامین گفت: از سیاست‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی در تکمیل زنجیره تولید، حمایت از بخش کشاورزی، کوتاه شدن دست دلالان از عرضه محصولات کشاورزی و دسترسی آسان همه به محصولات کشاورزی محسوب می‌شود.

وی گفت: راه‌اندازی روستابازارها در راستای تحقق شعار از مزرعه تا سفره موجب حمایت از تولید بخش کشاورزی و تأمین کالاهای مورد نیاز مردم می‌شود، ظرفیتی که شهرستان ورامین به عنوان قطب کشاورزی استان تهران از آن برخوردار بوده و می‌تواند در این منطقه محقق شود.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان تهران اظهار داشت: این سازمان خدمات گسترده‌ای را به جامعه روستایی به منظور افزایش میزان تولید ارائه می‌دهد و لازم است تا به منظور افزایش میزان این خدمات، فعالیت‌ها بر اساس علم و دانش روز منطبق باشد.

وی با اشاره به فعالیت شرکت‌های تعاونی روستایی در مناطق مختلف استان تهران گفت: در حال حاضر ۴۷ تعاونی روستایی با ۶۰ هزار و ۷۴ عضو، ۴۴ تعاونی کشاورزی با ۱۰ هزار عضو، ۲۸ تشکل و ۵ تعاونی زنان با ۴۹۶ عضو در استان تهران فعالیت می‌کنند.

سلگی افزود: یکی از مهمترین رسالت‌های تعاون روستایی، تکمیل زنجیره ارزش افزوده محصولات کشاورزی است که این مهم با ترسیم برنامه‌های بلند مدت در بخش بازرگانی، تولید و صنایع تبدیلی محقق می‌شود.

ورامین ۴۰ درصد گوشت استان تهران را تامین می‌کند

فرماندار ورامین نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی شهرستان گفت: ورامین با داشتن ۳۰۰ هزار رأس دام سبک و ۱۰۰ هزار رأی دام سبک،  ۴۰ درصد گوشت مورد نیاز استان تهران تأمین می‌کند ضمن این که ۳۰ درصد از شیر مورد نیاز استان تهران نیز در این شهرستان تولید می‌شود.

حسین کاغذلو اظهار داشت: ورامین با کشت سالانه ۲۱ هزار هکتار گندم و جو، دارا بودن بیش از ۱۰ هزار هکتار باغات پسته، کشت کلزا، ذرت علوفه‌ای و سایر محصولات زراعی، قطب کشاورزی استان تهران محسوب می‌شود و توسعه فعالیت تعاونی‌های روستایی موجب ارتقاء جایگاه کشاورزی این شهرستان می‌شود.

وی گفت: ظرفیت ویژه شهرستان ورامین در تولید گوشت و شیر می‌تواند بسیاری از نیازهای استان تهران را تأمین کند و دامداران و عشایر شهرستان از آمادگی کامل برای تحقق این مهم برخوردارند.

کاغذلو اظهار کرد: ورامین با تولید سالانه ۳۰ میلیون قطعه جوجه اردک، ۷۰ درصد از اردک کشور را تولید می‌کند ضمن این که این شهرستان، بزرگترین تولید کننده بوقلمون و شترمرغ استان تهران است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ورامین از سه شرکت تعاونی با ۱۶ هزار عضو برخوردار است و کمبود تعاونی دامداران نیز می‌تواند با تشکیل جلسات تخصصی و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، بخشی از نیاز شهرستان را فعالیت‌های تعاونی در حوزه دامداری را تأمین کند.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری تهران واقع شده است.

ورامین از ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت برخوردار است که به دلیل کمبود منابع آبی، تنها ۳۸ هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات باغی و زراعی می‌رود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha