کشاورزان ابرکوه بذر پیاز را با آبیاری نواری کشت کنند

یزد - ایرنا - مسوول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به شروع کشت پیاز از اسفند ماه ۱۳۹۹ به کشاورزان شهرستان توصیه کرد: با توجه به کاهش بارندگی و تداوم پدیده خشکسالی، این محصول را به شیوه های نوین و با استفاده از آبیاری تیپ ( نواری) کشت کنند.

حسن زارع روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا  با اشاره به افت سطح آب های زیرزمینی و تداوم خشکسالی به دلیل  کاهش بارندگی، تصریح کرد: کاشت محصول کم آبخواه با ارزش افزوده بالا از جمله گلخانه ای ، پسته و زعفران و نیز توسعه آبیاری نوین به کشاورزان توصیه می شود.

وی افزود:  همچنین کشت پیاز به روش نشایی و رعایت توصیه کارشناسان می تواند میزان تولید و سطح زیرکشت را تا ۳۰ درصد افزایش دهد و با کشت این گیاه به صورت نشایی که صرفه جویی در بذر، کاهش مصرف آب و کوتاه کردن زمان کاشت تا برداشت را به همراه دارد،  کشت آن را توسعه داد.

زراع  تعداد کشاورزان پیازکار  را ۴۰۰ خانوار ذکر کرد و یادآور شد: محصول پیاز شهرستان شیرین و از طعم خاصی برخوردار است و  علاوه بر مصرف مردم منطقه به شهرهای همجوار ارسال می شود.

به گفته زارع بذر پیاز اواخر اسفند ماه در ابرکوه کشت و آبان ماه سال بعد برداشت آن شروع می شود.

وی با بیان اینکه ابرکوه از لحاظ تولید محصول پیاز در استان یزد رتبه نخست را دارد با اشاره به اهمیت مصرف  آن در سبد غذایی خانوارها گفت: در سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۳۹۸ حدود ۱۸ هزار تن پیاز از ۲۲۰ هکتار اراضی زیرکشت  برداشت و روانه بازار مصرف شد که این میزان از نظر تولید و سطح زیرکشت ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت .

وی کاهش بارندگی ، تداوم ۲۵سال خشکسالی ، افت سطح آب های زیرزمینی و پر آبخواه بودن این محصول و همچنین تغییر الگوی کشت را علت کاهش ذکر کرد.

زارع اضافه کرد: با توجه به خاک مرغوب منطقه «اردی » بخش بهمن ، آبدهی، تغذیه کود مغذی ، محلول پاشی و استفاده از نظر کارشناسان ترویج ، متوسط تولید در هر هکتار ۸۰ تن و در برخی مزارع تا ۱۵۰ تن محصول امسال برداشت شد.

تاریخچه آبیاری قطره ای

 از سال ۱۹۸۶میلادی در مناطقی از آمریکای مرکزی نسل جدیدی از لوله های آبیاری قطره ای ابداع و ساخته شد که انقلابی نوین در عرصه آبیاری تحت فشار پدید آورد و بعدها به نام نوارهای آبیاری قطره ای معرفی شد و  نوارهای آبیاری قطره ای اولین بار در جزایر هاوایی به منظور نجات کشت نیشکر منطقه از مشکل بی آبی مورد استفاده قرار گرفت.

همچنین این نوارها از سال ۱۳۷۶ خورشیدی در مزارع ایران  به  صورت  گسترده ای  مورد استفاده  قرار گرفته است

 ایران با متوسط بارندگی سالانه ۲۴۰ میلیمتر  از لحاظ جغرافیایی جزو مناطق خشک و نیمه خشک محسوب می شود که با توجه به نقش حیاتی آب در بخش کشاورزی و همچنین هزینه و مصرف بالا در روش سنتی آبیاری و راندمان پایین این روش ها از سه دهه پیش تاکنون روش های  مختلف آبیا ری تحت فشار برای  جلوگیری از  هدر رفت آب و امکان بهره وری آن  مد نظر کارشناسان قرار گرفته که نقش موثری در افزایش راندمان آبیاری داشته است.

 نوارهای آبیاری قطره ای با بالا بردن راندمان تا ۹۵ درصد قابل استفاده برای تمامی کشت های ردیفی  و ا نواع گلخانه ها مزارع و این قبیل امور است و از مزایای آن می توان افزایش محصول ،کیفیت بهتر، صرفه جویی در آب و ا نرژی،  یک نواختی توزیع در تقسیم آب و نبود ایجاد محدودیت در کاربرد ماشین آلات کشاورزی اشاره کرد.

 

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است.

هشت هزار و ۵۰۰ خانوار ، ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی را از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات برداشت می کنند و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی  تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود .

در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی ۵۰ گونه محصولات کشاورزی با کیفیت مناطق گرمسیری و سردسیری به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان در سال تولید می شود.

ابرکوه ۲۰۰ سال قبل ۱۲۰ رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در این مدت ، در ۴۰ سال گذشته این تعداد به ۹۱ رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد ۱۳ رشته دایر است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha