این گزارش بخش متفاوتی از دیجیکالا را نشان میدهد و بر این موضوع تاکید دارد که در هر کسبوکار، منابع انسانی مناسب باعث رشد و تعالی سازمان میشود. همانطور که دیجیکالا طی هفت سال توانسته از این مزیت به نفع خود استفاده کند و نمونهای مناسب برای الگوگیری کسبوکارهای ایرانی و استفاده از تجارب این سازمان باشد.
توسعه در هر سازمانی نیازمند افزایش واحد منابع انسانی، در راستای مدیریت بهتر افراد است اما دیجیکالا با برنامهریزیهای مناسبی که در این حوزه داشته، توانسته این واحد را به سمت بهینهکردن کارها و بهبود اتوماسیون سوق دهد، این امر باعث شده نرخ مورد نظر را تا حد امکان کاهش دهد.
افراد در چه بخشهایی فعالیت میکنند؟ در هر بخش از دیجیکالا چند نفر فعالیت میکنند؟
طبق این گزارش پیشبینی میشود که در سال ۹۹، تعداد نیروهای فعال در دیجیکالا به ۶ هزار و ۱۳۵ نفر رسیده و پیشبینی میشود این رقم به هشت هزار نفر برسد. این عدد نشان دهنده رشد ۳۰ برابری در هفت سال اخیر برای این مجموعه است. در این بین پنج هزار و ۹۴۴ نفر در دیجی کالا، ۱۲۸ نفر در دیجی پی، ۵۲ نفر در فیدیبو و ۱۱ نفر هم در دیجی نکست مشغول به کار هستند.
دستهبندیهای که در این گزارش بر اساس نوع کار این افراد صورت گرفته نشان میدهید؛ ۷۷ درصد در بخش عملیات (OPS)، ۱۸ درصد در بخش غیر عملیاتی (Non OPS) و در بخش تکنولوژی فقط پنج درصد مشغول به فعالیت هستند.
دیجیکالا به وسعت ایران
میزان گستردگی دیجیکالا باعث ایجاد ۴۸۶ نوع شغل متفاوت در این سازمان شده است؛ از این رو بستری مناسب برای فعالیت حرفهای افراد با علایق و استعدادهای مختلف است.
نکته قابل توجه این موضوع این است که دیجیکالا توانسته همکاران خود را از شهرهای مختلف ایران جمع آوری کند و دوری از پایتخت محدودیتی برای همکاری با این شرکت ایجاد نکرده است. طبق گزارش منتشر شده «حدود ۵۰ درصد از شاغلین در دیجیکالا غیر تهرانی هستند.»
دیجیکالا؛ جوان و پر انرژی
بازه سنی همکاران دیجیکالا در بازه ۲۸ تا ۳۲ سالگی است. این شرکت از ابتدا تاکنون همواره تلاش کرده این میانگین سنی جوان را حفظ کند. از این رو میتوان آن را هم ردیف شرکتهای برتر دنیا قرار داد.
بیشتر همکاران در دیجیکالا متولد دهه ۶۰ و ۷۰ هستند که با گسترش کسب و کار، به تدریج افراد با تجربهتر به مجموعه اضافه شدند و به وضوح تاثیر ترکیب نیروی جوان و با تجربه را در موفقیت این شرکت میتوان مشاهده کرد.
۲۵ درصد از مدیران دیجیکالا کمتر از ۳۲ سال سن دارند و این موضوع میتواند الگویی مناسب برای دیگر شرکتها در این زمینه باشد. جوانترین عضو این شرکت ۱۸ سال سن دارد و ۹۸ و هشت دهم درصد از همکاران تیم تکنولوژی، از نسل هزاره هستند.
دیجیکالا محلی برای شکوفایی بانوان
عدم محدودیت در جذب و به کارگیری خانمها در بخشهای مختلف دیجیکالا، فرصتی مناسب برای فعالیت خانمها در این سازمان را فراهم کرده است. با این که در حال حاضر تعداد خانمهای شاغل در تیمهای عملیاتی کم بوده اما کیفیت حضور آنها در بهبود عملکرد سازمان بسیار پر رنگ است.
طبق گزارش منتشر شده ۲۶ درصد از مدیران دیجیکالا خانمها هستند. که در مقایسه با کشورهای برتر تکنولوژی محوردنیا توزیع جنسیتی نسبی در لایه مدیریتی و تیم تکنولوژی برقرار است.
تقدم مهارت بر مدرک
معیار اصلی برای همکاری با کارجویان در دیجیکالا مهارتهای تخصصی آنها است و نداشتن مدرک تحصیلی، مانعی برای استخدام نیست.
طبق این گزارش «۶۹ درصد همکاران در تیم غیرعملیات و تکنولوژی دیجیکالا، مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر دارند.» اما تنوع دانشگاهها نیز نشان میدهد که مهارت اولویت اصلی بر مدرک تحصیلی برای شروع فعالیت در دیجیکالا است.
در پایان میتوان گفت دیجیکالا همواره با رشد و توسعه گامی موثر در تحول منابع انسانی سازمان خود برداشته است و ایجاد بسترهای شغلی مناسب و کاهش محدودیتها باعث شده تا هرکارجویی با هر تخصصی از خانم و آقا تمایل به حضور در این شرکت را داشته باشد.
گزارش منتشر شده میتواند نمونه مناسبی برای کسب و کارهای نوپای ایرانی باشد که با الگوبرداری از آن بتوانند منابع انسانی خود را بهینهتر و پویاتر مدیریت کرده تا کسب و کار خود را گسترش دهند.
نظر شما