۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۱۷
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84197936
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخست‌وزیر اسبق قطر: اتحادیه عرب به سیاست جدید واستقلال عمل نیاز دارد

تهران - ایرنا - نخست وزیر اسبق قطر، اوضاع کشورهای عربی و وضعیت اتحادیه عرب را مناسب ندانست و تاکید کرد که برای بهبود اوضاع، این اتحادیه به یک روحیه و خون سیاسی جدید و استقلال عمل نیاز دارد.

به گزارش ایرنا،  «حمد بن جاسم بن جابر» روز دوشنبه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: مصلحت کل عرب باید در مقام اول [ این اتحادیه ] قرار گیرد نه اینکه جایگاه برخی از آن‌ها را نسبت به برخی دیگر محترم بداند و از آن‌ها تقدیر کند.  

وی با بیان اینکه «همه ما از فرسایش مداومی که اوضاع عربی از آن رنج می‌برد آگاه هستیم و این موضوع  سال به سال کشورهای ما را با بحران‌های گسترده تهدید می کند» افزود: پس چاره‌ای نیست که باید خون، روح و سیاست‌های جدیدی در اتحادیه عرب گسترش یابد که بر پایه فلسفه‌ای مستقل از سیاست‌های فردی، برای کشورهای عضو اتحادیه باشد. 

نخست وزیر پیشین قطر با اشاره به اینکه پیش از این در مورد مساله ضرورت اصلاح فوری وضعیت اتحادیه عرب صحبت کرده است، اضافه کرد: به یاری خداوند متعال، در روزها و هفته‌های آینده جهت جدی برای بازسازی شورای همکاری خلیج فارس به گونه‌ای که به اختلاف‌ها پایان و روابط بین کشورهای را گسترش دهد، وجود دارد.   

در این پیوند،  پیشتر وزیر امور خارجه یمن در اوایل شهریور امسال تاکید کرد:  «اتحادیه عرب» از ماموریت‌ها و اهداف در نظر گرفته شده برای آن دور شده و با این روند بطور حتم متلاشی خواهد شد. 

" هشام شرف عبدالله " در گفت و گو با شبکه «المسیره» یمن، افزود: به دلیل خارج شدن اتحادیه عرب از اهدافی که برای فعالیت‌های آن در نظر گرفته شده و عدم رسیدگی به مسائل و اختلاف‌های عربی - عربی، این "خواب عمیق" حتما به متلاشی شدن این اتحادیه منجر خواهد شد.   

وی از اتحادیه کشورهای عربی خواست تا با توجه به وضعیت اسفناکی که اکنون در آن قرار دارد، از خواب عمیق خود بیدار شوند. 

خاطرنشان میشود، «حمد بن جاسم بن جابر» نخست وزیر پیشین قطر 21 دی امسال در حساب شخصی خود خواستار گفت و گوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با ایران شده بود.

وی در این توئیت نوشت، پیشتر هنگام تشدید تنش آمریکا در زمان دولت ترامپ گفتم که بازکردن در گفت‌وگو میان ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس می‌تواند نتایج مهمی  برای منطقه رقم بزند؛ چرا که این گفت‌وگو شاید به تنش در منطقه پایان دهد و اعتماد بین دو سوی خلیج فارس را تقویت کند. 

ناظران سیاسی معتقدند اعمال سیاست‌های یکجانبه و بهره برداری‌های یکسویه از اتحادیه عرب برای تسویه حسابهای سیاسی فردی توسط مقامات عربستان موجب زیر سوال رفتن استقلال و بی‌طرفی این اتحادیه و از دست رفتن اعتبار آن در سطح بین الملل و جهان عرب شده است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha