۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۹:۴۶
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84063756
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگرانی ابوالغیط از انحلال اتحادیه عرب

۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۹:۴۶
کد خبر: 84063756
نگرانی ابوالغیط از انحلال اتحادیه عرب

تهران - ایرنا - دبیر کل «اتحادیه عرب» در یک برنامه تلویزیونی، نگرانی خود از انحلال این اتحادیه را مخفی نکرد و گفت: صداهایی وجود دارد که می‌خواهند اتحادیه عرب را از بین ببرند.

به گزارش ایرنا، شبکه «روسیه الیوم» روز یکشنبه به نقل از " احمد ابوالغیط " دبیرکل اتحادیه عرب، اعلام کرد: گروهی از کمیته‌های این اتحادیه از  ۱۰ سال گذشته تاکنون بدون موفقیت به دنبال «منشور» (میثاق نامه) هستند.  

وی که با " احمد موسی " مجری برنامه " مسئولیت من " شبکه " صدی البلد " گفت و گو می‌کرد، به مقایسه اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب پرداخت و افزود: در اتحادیه اروپا رهبرانی حضور دارند که منشور سازمان ملل متحد و این اتحادیه را تهیه کردند.  

دبیر کل اتحادیه عرب که شکاف و اختلاف در بین اعضای این اتحادیه را به دلیل یکجانبه‌گرایی برخی از کشورهای عضو احساس کرده است، تصریح کرد: روش رویکرد در این اتحادیه باید از طریق یک اراده حقیقی تغییر یابد، زیرا رژیم اسرائیل از این شرایط سوء استفاده می‌کند و آرام آرام در حال پیشروی در میان اعراب است.     

ریاست اتحادیه‌ای که چندی پیش درخواست فلسطین برای برگزاری نشست فوق‌العاده برای مقابله با سازش برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی به واسطه‌گری دولت «دونالد ترامپ» را نپذیرفت، اکنون در این برنامه تلویزیونی تاکید کرد که دولت ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، قوانین بین‌المللی را به دیوار کوبیده و آنچه را که اسرائیل شایسته آن نیست، به این رژیم اعطا کرده است. 

ابوالغیط اضافه کرد: من نگران مساله فلسطین نیستم و از فلسطینی‌ها نمی‌ترسم، زیرا بیشترین تعداد تحصیلات تکمیلی و بیشترین میزان تحصیلات عالی در سطح کشورهای عربی نسبت به تعداد ساکنان در فلسطین وجود دارد.  

 وی تاکید کرد که فلسطینی‌ها نمی‌خواهند زمین‌های خود را از دست بدهند. 

پیشتر  " هشام شرف عبدالله " وزیر امور خارجه یمن در گفت و گو با شبکه «المسیره» گفته بود: به دلیل خارج شدن اتحادیه عرب از اهدافی که برای فعالیت‌های آن در نظر گرفته شده و عدم رسیدگی به مسائل و اختلاف‌های عربی - عربی، این "خواب عمیق" حتما به متلاشی شدن این اتحادیه منجر خواهد شد.   

وی از اتحادیه کشورهای عربی خواست تا با توجه به وضعیت اسفناکی که اکنون در آن قرار دارد، از خواب عمیق خود بیدار شوند. 

این اظهارات در پی آن انجام شد که به دنبال توافق امارات و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط، تشکیلات خودگردان فلسطین خواستار برگزاری نشست فوری اتحادیه عرب شده بود، اما دبیرخانه این اتحادیه، اول شهریور این درخواست را بنا به اعتراض بحرین رد کرد. 

بدنبال این اقدام اتحادیه عرب، برخی از رهبران فلسطینی خواستار خروج این کشور از اتحادیه عرب شدند و برخی نیز با این نظریه مخالفت کردند و سرانجام نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد که این تشکیلات در حال بررسی تدابیری علیه اتحادیه عرب پس از موضع این اتحادیه درباره عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم اسرائیل است. 

این تشکیلات چهارم مهر در اعتراض به عادی‌سازی روابط کشورهای بحرین و امارات با اشغالگران صهیونیستی تصمیم گرفت که از ریاست اتحادیه عرب برای نشست کنونی کناره‌گیری کند و متعاقب آن کشورهای قطر و کویت نیز از پذیرش آن خودداری کردند.

اتحادیه عرب در ۲۲ مارس ۱۹۴۵  اعلام موجودیت کرد و یک سازمان بین‌المللی منطقه‌ای شامل کشورهای عمدتاً عربیِ جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا است و بر این مبنا شکل گرفت که از منافع کشورهای عربی دفاع کند.

 در اساسنامه این اتحادیه در خصوص اهداف شکل‌گیری این اتحادیه بر افزایش همبستگی دولت‌های عربی و همکاری در حوزه‌های مختلف سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و ... و همچنین بر اصل مهم دیگر از جمله آزادی از سلطه بیگانگان و رسیدن به وحدت در بین اعضای این کشورها تاکید شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha