۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۳۰
کد خبرنگار: 1368
کد خبر: 84198009
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مهارت‌های زندگی مشترک حلقه مفقوده روابط زوج‌های اصفهانی است

اصفهان- ایرنا- رییس اداره امور اجتماعی شهرداری اصفهان گفت: بررسی اختلافات زناشویی در مراکز خانواده محور اصفهان نشان می‌دهد بیشتر اختلاف زوج‌ها ناشی از نداشتن مهارت‌های زندگی مشترک است.

مسعود مهدویان فر روز دوشنبه در نشست هم‌اندیشی شاخص‌ها و راهکارهای افزایش نشاط اجتماعی در جامعه ایرانی و اسلامی در مرکز بهداشت اصفهان افزود: واکاوی اختلافات خانواده‌ها در مراکزی نظیر فرهنگسرای خانواده اصفهان نشان می‌دهد بخش اعظمی از مشاجره‌های زوج‌ها بر سر موضوعات کوچک و کم اهمیت رخ داده و برخوردار نبودن زن و شوهر از مهارت‌های زندگی مشترک نظیر مدارا و کنترل خشم، سبب ساز بروز آشفتگی‌های خانوادگی شده است.

این مدرس دانشگاه که در حوزه سیاستگذاری اجتماعی فعالیت دارد ادامه داد: براساس آمارها میزان تعارضات زناشویی و ناسازگاری‌های والدین و فرزندان در زمان شیوع ویروس کرونا به شدت افزایش یافته و باید برای حل و فصل آن‌ها، آموزش‌های روانشناختی و خدمات مشاوره‌ای ویژه‌ای ارائه شود.

وی با اشاره به آمار اداره کل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور مبنی بر افزایش ۳۰۰ درصدی تماس زوج‌های دارای اختلافات زناشویی با تلفن صدای مشاور بیان کرد: قرنطینه خانگی، دورکاری کارمندان، کاهش ساعات کار مراکز تجاری و تفریحی و منع تردد شبانه موجب افزایش ساعات حضور زوج‌ها در کنار یکدیگر شده و همین امر زمینه افزایش مشاجرات میان زوجین دارای اختلافات زناشویی را فراهم کرده است.

مهدویان‌فر برون‌رفت صحیح از شرایط فعلی دوران کرونا و کاهش صدمات روانی و اجتماعی آن را نیازمند آموزش مهارت‌های زندگی به خانواده‌ها دانست و تصریح کرد: رسانه‌های جمعی و اجتماعی، صفحات آموزشی در فضای مجازی و مراکز و موسسه‎‌های روانشناسی و مشاوره باید برنامه‌های ویژه‌ای برای آموزش خانواده‌ها تدارک ببینند.

وی خاطرنشان کرد: تعیین حریم خصوصی زن و مرد در خانه، عدم دخالت در وظایف یکدیگر، کاهش تجسس در امور شغلی و احترام به سلایق یکدیگر، احسان و خوش رفتاری و پرهیز از بدزبانی و طعنه زدن را از جمله مهارت‌های لازم برای آموزش به زوج‌هاست.

افزایش تاب‌آوری و کنترل هیجان کلید کاهش مشکلات خانوادگی است

رییس اداره امور اجتماعی شهرداری اصفهان گفت: افزایش تاب‌آوری، رعایت مدارا و کنترل هیجانات منفی نظیر خشم شاه کلید کاهش مشکلات خانوادگی در ایام شیوع کرونایی است.

وی اظهارداشت: در بررسی‌های عینی از مراجعه‌های  انجام شده به مرکز تخصصی خانواده در شهر اصفهان با آموزش چندین مهارت رفتاری، میزان مشاجرات و اختلافات زوجین به میزان قابل توجهی کم شده است.

مهدویان‌فر درخصوص ناسازگاری فرزندان و والدین نیز تعطیلی مدارس، کاهش رفت و آمدهای خانوادگی و حضور مستمر کودکان و نوجوانان در خانه را یکی دیگر از چالش‌های مهم پیش‌روی خانواده‌ها برشمرد و عنوان کرد: این موضوع موجب شده فرزندان با کم‌حوصلگی، رخوت و تحریک پذیری هرچه بیشتر مواجه شده و درگیری‌های رفتاری نامناسبی را با والدین یا دیگر فرزندان داشته باشند.

وی ادامه داد: پیش از شیوع کرونا انرژی کودکان و نوجوانان در محیط‌های آموزشی، مراکز ورزشی و حین بازی در پارک یا محله تخلیه می‌شد اما در حال حاضر این انرژی در محیط خانه اندوخته شده و فرزندان به بمبی از انرژی که هرلحظه قابلیت انفجار دارند تبدیل شده‌اند.

این متخصص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: بهترین شیوه برای تخلیه این انرژی و افزایش سازگاری فرزندان در محیط منزل، ایجاد سرگرمی‌های مهیج و پرتحرک در محیط خانه است و این موضوع باید به صورت فراگیر از راه رسانه‌ها به والدین و فرزندان آموزش داده شود.

وی افزود: سهل انگاری یکی از اعضای خانواده در رعایت نکردن نکات بهداشتی گاه باعث می‌شود نوعی هراس ناشی از ابتلای همه اعضای خانواده به بیماری کرونا شکل گرفته و اختلافات خانوادگی پدیدار شود.

مهدویان فر تصریح کرد: لازم است متخصصان بهداشت روان و مشاوران توانمند، انعطاف پذیری در مواجهه با بیماری و مدیریت استرس و افزایش تاب‌آوری را به والدین و فرزندان آموزش دهند.

وی همچنین اختلاف والدین در نحوه تربیت فرزندان را یکی دیگر از چالش‌های مهم خانوادگی دانست و یادآور شد: زوج‌ها باید همزمان با حضور بیشتر در خانه، وفاق و هماهنگی زناشویی را افزایش داده و با گفت وگو، مشورت ۲ نفره و کمک گرفتن از روانشناسان و متخصصان امور تربیتی به نوعی وحدت نظر در رفتار با یکدیگر و فرزندان دست یابند.

این مدرس دانشگاه افزود: مدیریت تعارضات خانوادگی و حل مناسب آن‌ها نیازمند افزایش خدمات روانشناختی و تولید و پخش برنامه‌های مستمر آموزشی از سوی نهادهایی نظیر صدا و سیما، سازمان بهزیستی، شهرداری‌ها و آموزش و پرورش است.

نشست‌ هم‌اندیشی و تبادل ایده و نظر با هدف نقد و تحلیل شرایط فعلی جامعه، برنامه ریزی و ارائه راهکار برای پیشگیری و برون رفت از آسیب‌های اجتماعی موجود با حضور متخصصان و فعالان حوزه پیشگیری و رفع آسیب‌های اجتماعی به میزبانی واحد سلامت اجتماعی مرکز بهداشت استان اصفهان برگزار شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha