۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۱۶
کد خبرنگار: 3081
کد خبر: 84198449
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بایدن مدعی چندجانبه گرائی، باید منتظر نتایج راستی آزمایی این ادعا بود

تهران- ایرنا - پس از چهارسال یکجانبه گرایی ترامپ، دولت بایدن حالا مدعی روی آوردن به سیاست چندجانبه گرایی شده و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه هم در تماس تلفنی با همتای آمریکایی برحل مسائل جهانی با محوریت چندچانبه گرایی تاکید کرد اما باید منتظر راستی آزمایی این ادعا بود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا؛ با روی کار آمدن دولت جدید ایالات متحده پس از چهار سال یکجانبه گرایی و قانون شکنی دونالد ترامپ، رئیس جمهور شکست خورده پیشین ایالات متحده، حال با روی کار آمدن دولت جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا، بایدن مدعی حرکت به سمت چندجانبه گرایی شده و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، به عنوان نخستین رهبر اتحادیه اروپا با بایدن گفت وگو کرده و بر حل مسائل جهانی با رویکرد چندجانبه گرایی تاکید کرده است.

شعارهای رئیس جمهوری جدید آمریکا مبنی بر حرکت به سمت چند جانبه گرایی اگرچه مورد استقبال جهان قرار گرفته اما قضاوت درباره راستی آزمایی این شعار، تنها با گذشت چند روز از آغاز ریاست جمهوری او، عملا میسر نیست و گذشت زمان نشان خواهد داد که رئیس دموکرات دولت واشنگتن چقدر نسبت به شعار چندجانبه گرایی متعهد است. بازگشت آمریکا به برجام که همواره خواسته و مورد تاکید اروپایی ها ودیگر اعضای باقی مانده در این توافق بوده، می تواند یکی از مصداق های تحقق شعار  چندجانبه گرایی بایدن باشد و چنانچه دولت جدید واشنگتن بخواهد به تکرار شرط و شروط غیرقانونی بازگشت به این توافق اصرار کند، شعارهای بایدن مبنی بر چندجانبه گرایی دست کم در مورد این توافق، چندان پایه و اساس نخواهد داشت.

شامگاه گذشته رؤسای جمهور فرانسه و آمریکا پیرامون طیف گسترده ای از مسائل بین المللی از جمله بحران شیوع کرونا، تغییرات آب و هوایی، همکاری درباره برنامه هسته ای ایران و همچنین درباره تقویت روابط فرا آتلانتیک از طریق ناتو و مشارکت ایالات متحده با اتحادیه اروپا گفت وگو کردند.

روزنامه فرانسوی  «لوپینیون» در گزارشی نوشت: به نظر می رسد نخستین گام های بایدن برای همتای فرانسوی خود، نویدبخش وعده های دلگرم کننده ای است؛ کاخ سفید در بیانیه ای از گفت و گوی تلفنی جو بایدن با امانوئل مکرون خبر داد که بر تقویت روابط با فرانسه ابراز تمایل کرده است. از سوی دیگر الیزه نیز از داشتن متحدی قابل پیش بینی تر از ترامپ، رئیس جمهوری پیشین طغیانگر و یکجانبه گرا ابراز خشنودی کرده و دولت جدید ایالات متحده را مصمم بر برقراری ارتباط و همکاری های تنگاتنگ دانست.  

حمایت از چندجانبه گرایی؛ نقطه اشتراک بایدن- مکرون

بایدن و مکرون با حمایت از چند جانبه گرایی، به طور مشخص موضوعاتی همچون بهبود اقتصادی پس از همه گیری کووید ۱۹، احیای ناتو که به گفته مکرون در حال حاضر در "مرگ مغزی" به سر می برد، را در دستور کار مشترک خود قرار دادند.

بایدن پس از ایراد سوگند، بسیاری از فرمان های ترامپ را لغو کرده و دستور بازگشت واشنگتن به توافقنامه آب و هوایی پاریس و سازمان جهانی بهداشت (WHO) را صادر کرد.

پس از بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، رئیس دولت فرانسه دومین رهبر اروپایی و در واقع نخستین رهبر اتحادیه اروپاست که با مستاجر جدید کاخ سفید گفت و گو کرده است.

جو بایدن و امانوئل مکرون در گفت و گوی خود دستور کار مشترکی در ماه های آتی پیرامون اقدامات بین المللی در در مقابله با چالش های مشترک از جمله تغییرات آب و هوایی، توزیع واکسن کرونا، بهبود اقتصاد جهانی و حل برخی بحران های منطقه ای تعیین کردند.

آنها همچنین موافقت کردند که در اولویت های مشترک سیاست خارجی از جمله چین، خاورمیانه، روسیه و منطقه ساحل آفریقای غربی با هم همکاری کنند.  بایدن همچنین از تصمیم خود برای بازگشت واشنگتن به برجام سخن گفته است.

براساس گزارش کاخ الیزه، مکرون و بایدن همچنین امیدوارند که بازگشت ایالات متحده به توافقنامه پاریس مرحله جدیدی از اقدامات را بگشاید تا جامعه بین المللی به تعهدات خود عمل کند.

آنها علاوه براین به همگرایی و تمایل خود برای همکاری با یکدیگر در مورد صلح و ثبات در خاورمیانه به ویژه در مورد مسئله هسته ای ایران و وضعیت لبنان اشاره کردند.

مکرون همچنین خواستار تشریک مساعی ایالات متحده در حمایت از اقتصاد آفریقا و عملیات نظامی در این قاره شده است.  دونالد ترامپ بودجه عملیات صلح در آفریقا را قطع کرده بود و تهدید می کرد که نیروهای خود را از ساحل صحرا ( منطقه در شمال آفریقا از اقیانوس اطلس تا دریای سرخ ) خارج خواهد کرد.  آیا لوید آستین، وزیر دفاع جدید آمریکایی آفریقایی تبار دولت بایدن با فرانسه در این زمینه هم گام می شود؟ در حالی که اولویت های او احیای اتحاد با ناتو و کره جنوبی است که در دوره ریاست جمهوری پیشین ایالات متحده آسیب دیده و تمرکز استراتژی نظامی او بر محور آسیا است.

همکاری چین و روسیه با اتحادیه اروپا؛ پاشنه آشیل اختلافات واشنگتن - بروکسل

میشل دوکلوس، سفیر پیشین و مشاور ویژه انستیتو مونتین تصریح کرد: شاید بتوان گفت عمده ترین تنش ها برخاسته از همکاری اروپایی ها با روسیه و چین باشد؛ دولت جدید ایالات متحده در نظر دارد سیاست های خود در قبال چین و روسیه را با اروپا هماهنگ کند.

آلمان که به نظر می رسد به ویژه در حوزه های اقتصادی  انرژی ، نگاه به سمت قدرتهای شرق دارد، یکی از چالش ها در مسیر تقویت روابط میان واشنگتن و اتحادیه اروپا است و یکی از خواسته کاخ سفید از الیزه این است که آلمان را نگاه به شرق به سمت غرب بازگرداند. 

کمی قبل از انعقاد قرارداد سرمایه گذاری بین اتحادیه اروپا و پکن در ژانویه سال جاری، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده خواستار رایزنی بین بروکسل و واشنگتن شد که نتیجه ای نداشت. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در صورت موفقیت آمیز بودن پروژه نورد استریم ۲ تهدید به تحریم کرده است.

الیزه در این رابطه تاکید کرد که با لحاظ اختلافات واشنگتن-بروکسل، به دنبال گفت و گوی صریح و در این موضوعات است.

الیزه افزود: هدف این است که در فضایی با اعتماد متقابل و رویکرد سازنده به سمت جلو پیش برویم.

میشل دوکلوس یادآور شد: فرانسه اولویت ژئوپلیتیک ایالات متحده نیست، اما دیپلمات های هر دو کشور از همکاری با یکدیگر استقبال می کنند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha