۸ بهمن ۱۳۹۹، ۲۰:۱۷
کد خبرنگار: 2065
کد خبر: 84201488
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۰ هزار مکان ورزشی طی دولت تدبیر و امید در کشور ساخته شد

مشهد- ایرنا- معاون پارلمانی وزیر ورزش و جوانان گفت: دولت در سال ۹۲ حوزه ورزشی کشور را با ۴۱ هزار مکان ورزشی تحویل گرفت و امروز مفتخریم این تعداد به ۶۱ هزار مکان رسیده است.

جمشید تقی زاده روز چهارشنبه در نشست شورای ورزش و جوانان قوچان با اشاره به دستاوردهای مهم دولت در زمینه‌های مختلف به ‌خصوص حوزه ورزش افزود: در دهه فجر امسال ۶ ورزشگاه ۶ هزارنفری بهره‌برداری خواهد شد و شاهد افتتاح صدها پروژه دیگر در حوزه ورزشی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه لایحه اهداف و شرح وظایف ورزش توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تصویب شده است ادامه داد: با ابلاغ این لایحه توسط رییس جمهوری تحول شگرفی در بخش جوانان و ورزش کشور شاهد خواهیم بود.

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: با اجرای این لایحه شورای عالی ورزش‌ شکل خواهد گرفت و صندوق پیشکسوتان و قهرمانان به ‌عنوان یکی از مصوبات لایحه می‌تواند نقش بسیار خوبی ایفا کند.

ایجاد ایستگاه‌های بازی‌های بومی محلی در اماکن عمومی

رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی نیز در این نشست با بیان اینکه بازی‌های دیجیتالی امروزه دشمن تحرک کودکان شده است گفت: به دنبال این هستیم که در اماکن عمومی با ایجاد ایستگاه‌های بازی‌های بومی و محلی و استفاده از مربیان متخصص مردم را به سوی این ورزش سوق دهیم، همچنین با برگزاری مدون لیگ بازی‌های بومی و محلی گام مثبتی برای احیای این ورزش برداریم.

محمدتقی امیری خراسانی با اشاره به اینکه این فدراسیون در دو بخش ورزش روستایی و عشایری و بخش بازی‌های بومی و محلی فعالیت می‌کند، افزود: استعدادهای بسیار در روستاها و مناطق عشایری وجود دارد که امیدواریم با تفاهم‌نامه‌ای بتوانیم هم‌افزایی در این زمینه داشته باشیم تا در مسابقات روستایی و عشایری ابتدا استعدادیابی انجام شود سپس در مرحله بعدی در بخش استعدادپروری و قهرمان‌پروری در فدراسیون‌های تخصصی بتوانیم افتخاراتی برای کشور رقم بزنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از قهرمانان ملی از عشایر و روستائیان هستند که این وظیفه ما را سنگین می‌کند تا در حوزه وزش‌های بومی و محلی گام‌های بلندتر و مثبت‌تری برداریم.

رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی با بیان اینکه کشتی با چوخه به ‌عنوان یکی از ورزش‌های سنتی و بومی ریشه در فرهنگ و مذهب کشور داشته و قوچان مهد این ورزش بوده است، گفت: در راستای شکوفایی این ورزش با توجه به اینکه کشتی با چوخه ثبت ملی شده است، تصویب شد دبیرخانه دائمی میراث فرهنگی ناملموس ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی محلی در این فدراسیون تشکیل شود و برای ثبت بین‌المللی این ورزش نیز پیگیری خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم در اولین گام کشتی با چوخه را در آیسسکو و یونسکو به ثبت بین‌المللی برسانیم و در این راستا همانند بسیاری از ورزش‌های سنتی کشورهای دیگر که جنبه قهرمانی و حرفه‌ای آن را  توسعه داده‌اند این رشته اصیل را نیز به رویدادهای بین‌المللی برسانیم.

امیری خراسانی با تأکید بر اینکه به دنبال توسعه کشتی با چوخه در زمینه‌های قهرمانی و ورزش حرفه‌ای هستیم ادامه داد: کشتی با چوخه باید توسعه پیدا کند تا در همه استان‌ها ورزشکار، داور و مربی در این رشته داشته باشیم و باشگاه‌های معتبر و نامدار در رشته کشتی با چوخه لیگ داری کنند.

پوشش بیمه‌ای ورزشکاران مهم‌ترین دغدغه امروز

رییس انجمن کشتی با چوخه کشور نیز در این نشست با تأکید بر اینکه پوشش بیمه‌ای ورزشکاران مهم‌ترین دغدغه امروز آنان است گفت: قرار نیست جوان ورزشکار ما در میدان ورزشی مسابقه داده، دچار مشکل شود و کسی از او حمایت نکند و همین مشکل آینده وی را تحت تأثیر قرار دهد، امیدواریم وزارت ورزش و جوانان این مهم را همچون استخدام و اشتغال مدنظر قرار دهد.

قربانعلی قائمی با بیان اینکه در تاریخچه ورزش‌های سنتی زرین‌ترین برگه‌های کشتی با چوخه متعلق به قهرمانان و پهلوانان قوچانی است افزود: امروز در زمینه کشتی با چوخه باید قدردان تمام پهلوانانی باشیم که در این خاک نفس کشیدند، تلاش کردند و روی همین زمین‌های خاکی کشتی گرفتند و ما امروز آن‌ها را در میان خودمان نداریم.

فرهنگ کشتی با چوخه باید به نام  قوچان ثبت شود

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: فرهنگ کشتی با چوخه باید به نام  قوچان ثبت شود و برای این ورزش در شأن شهرستان نیازمند احداث سازه‌ای هستیم.

علی آذری افزود: گام بعدی برای این ورزش اصیل در این شهرستان ثبت بین‌المللی آن است و توسعه این ورزش حداقل چیزی است که برای مردم ورزش دوست قوچان خواهیم داشت.

شهرستان ۱۸۰ هزار نفری قوچان در ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha