شهرستان راور استان کرمان در مسیر شاهراه پیشرفت

کرمان - ایرنا - شهرستان راور روز جمعه میزبان استاندار و جمعی از مسئولان استان کرمان بود و در این سفر طرح های مختلفی مورد بازدید و افتتاح قرار گرفت تا این شهرستان در شاهراه پیشرفت و توسعه حرکت پر شتابی داشته باشد.

به گزارش ایرنا، شهرستان راور در فاصله ۱۳۵ کیلومتری شمال شرق مرکز استان کرمان وقاع شده است که به لحاظ قرار گرفتن در دروازه کویر لوت از اهمیت زیادی برخوردار و قدمت زیادی در تاریخ دارد.

راور دارای ظرفیت ها و فرصت های غنی و فراوانی در بخش های معدنی، کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری و حمل و نقل است که موقعیت ویژه ای به این شهرستان داده است، اما طی سالهای گذشته از این پتانسیل ها به دلایلی استفاده نشده و مغفول مانده بود.

در سالهای اخیر با توجه دولت به مناطق کم برخوردار و کمتر توسعه یافته، شهرستان راور جهش بزرگی در زمینه های زیرساختی و توسعه ای داشته است، بطوریکه با به سرانجام رسیدن طرح های مهم در این منطقه شاهد تحولات زیادی در منطقه خواهیم بود.

سفر نماینده عالی دولت به راور در ماه های منتهی به سال آخر دولت، نشان زا عزم و اراده دولت تدبیر و امید برای خدمت رسانی و نظارت بر روند آبادانی و توسعه استان دارد که مورد تاکید مسئولان ارشد دولت نیز قرار گرفته است.

کارخانه فولاد راور کلان پروژه راور

شهرستان راور با وجود ذخائر معدنی از وجود صنایع بزرگ تاکنون بی بهره بوده است، اما طرح مهم کارخانه فولاد این شهرستان نوید بخش ایجاد صنایع بزرگ در این منطقه خواهد شد.

استاندار کرمان درجریان بازدید از این کارخانه گفت:  فولاد راور کار بزرگ و پروژه مهمی است که برای  برای ساخت آن هفت سال برنامه ریزی و طراحی انجام شده و تاکنون پیشرفت خوبی دارد و فازهای یک و ۲ آن تا اردیبهشت سال آینده به بهره برداری می رسد.

علی زینی وند افزود: بحث زیرساخت های این طرح بزرگ  در معاونت عمرانی استانداری پیگیری می شود و چشم انداز مشخصی برای انجام و تکمیل زیرساخت ها داریم.

وی تصریح کرد: آب مورد نیاز پروژه فولاد راور با حفر چند حلقه چاه تامین می‌شود و بر اساس گزارش ها این پروژه به لحاظ تامین آب مشکلی ندارد و راه های دیگری نیز برای آن دنبال خواهد شد.

استاندار کرمان با اشاره به انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان اظهار داشت: خط دوم انتقال آب از خلیج فارس در ایام دهه فجر کلنگ زنی می شود که ۵۰ میلیون مترمکعب تخصیص دارد و حتما صنایع  شهرستان راور در تخصیص آب دیده می شوند.

وی تاکید کرد: تامین آب برای صنایع استان کرمان در یک چشم اندار ۱۵ ساله دیده شده و از نظر آب مشکلی برای صنعت وجود ندارد.

در این بازدید که جمعی از مسئولان استان کرمان استاندار را همراهی می کردند، دستور تامین و تزریق گاز کارخانه فولاد راور صادر شد.

مدیرعامل کارخانه فولاد راور در این بازدید بیان کرد: این کارخانه در سه فاز احداث می شود و سه کوره در حال طراحی ساخت است که عملیات اجرائی کوره A به اتمام رسیده است.

مجید ضیایی افزود: کوره A تا پایان امسال و کوره B اوایل اردیبهشت وارد مدار می شود و فونداسیون کوره C کاملا اجرا و ۸۵ درصد طراحی براساس ساخت داخل در حال انجام است که سود بنگاه در احداث همین کوره است.

مدیرعامل کارخانه فولاد راور اظهار داشت: تاکنون ۵۵۹ میلیارد تومان سرمایه گذاری در کارخانه فولاد راور انجام شده و با اجرای فاز دو و سه به ۱۷۰۰ میلیارد تومان می رسد.

وی با اشاره به اینکه با افتتاح کارخانه فولاد راور برای ۹۰۰ نفر به صورت مستقیم و برای ۲۰۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: در این کارخانه لوله های بدون درز برای تامین نیاز داخل کشور و صادرات تولید خواهیم کرد.

راور گلوگاه ترانزیتی به شمال شرق کشور

شهر راور به دلیل قرار گرفتن در مسیر استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی،  موقعیت بسیار ممتازی در مسیر حمل و نقل مسافر و گردشگران و کالا برای این منطقه فراهم شده تا بخش های مختلف خدماتی، گردشگری و غیره ایجاد و رشد کند.

مسیر کرمان - راور به دیهوک در خراسان جنوبی گذرگاه و محور عبور زائران و گردشگران زیادی در طول سال به خراسان رضوی و مشهد مقدس محسوب می شود که دوبانده کردن این مسیر در حال انجام است.

استاندار کرمان در حاشیه سفر به شهرستان راور با بیان اینکه پروژه محور کرمان، راور، دیهوک از محورهای حیاتی کشور است گفت: برای این پروژه تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز نیاز است.

 علی زینی وند افزود: این محور محل عبور و مرور بخش عظیمی از زائران کشور به مشهد مقدس است که به‌و اسطه مرقد شهید سردار سلیمانی میزان تردد در آن بیشتر خواهد شد و با مشاوره‌هایی که گرفتیم اعتبارات مورد نیاز این پروژه را از ظرفیت‌های بودجه‌ای تامین کنیم.

وی با بیان اینکه محور کرمان به راور و دیهوک به اعتبار زیادی برای تکمیل نیاز دارد تاکید کرد: دولت در توان خود برای تکمیل این پروژه منابع مالی تزریق کرده است اما با توجه به تحریم‌ها و منابع محدود دولت این پروژه به طول انجامیده که اگر بتوانیم از ظرفیت‌های که در بودجه ایجاد شده استفاده کنیم در چند سال آینده بخش زیادی از آن را زیر بار ترافیک خواهیم برد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز گفت: ین پروژه ملی است که بخشی از آن که مسیر کرمان - زرند است، بزرگراه احداث شده است و بخشی از محور از چترود به راور و دیهوک ادامه دارد و در مجموع ۱۸۰ کیلومتر از این پروژه در استان کرمان واقع شده است.

علی حاجی زاده افزود: این پروژه از سال ۸۹ آغاز شده و تاکنون ۱۱۰ کیلومتر آن قرارداد منعقد شده و برای باقیمانده مسیر قرارداد تکمیلی دنبال می شود.

وی بیان کرد: در پروژه محور کرمان – راور – دیهوک در شش قطعه پیمانکار داریم و پیشرفت فیزیکی این پروژه ملی ۵۷ درصد است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: اعتبارات هزینه شده براساس سال قرارداد تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که باقی مانده این محور بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل نیاز دارد.

وی اظهار داشت: بهترین اعتبار اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان امسال و ۵۲ میلیارد تومان بوده که اعتبارات ما برای تکمیل این پروژه جواب نمی دهد و باید به سمت استفاده از ماده ۵۶ قانون الحاق بودجه برویم و باید بانک های استان همکاری کنند.

همچنین استاندار کرمان در سفر به شهرستان راور  از باند دوم مسیر چترود به راور بازدید کرد.

 علی زینی وند در حاشیه این بازدید با اشاره به اهمیت مسیر ارتباطی چترود به راور گفت: این محور پر ترافیک و رفت آمد زیاد نقش مهمی در جابجایی مسافر و کالا در استان دارد که باید هر چه زودتر به بهره برداری برسد.

وی افزود: اعتبارات عمرانی برای تکمیل باند دوم این محور با وزیر راه و شهرسازی پیگیری می شود.

قالی راور با شهرتی جهانی

صنایع دستی مختلفی در شهرستان راور تولید می شود، که مهمترین آن قالی های نفیس دستباف است که آوازه آن حتی فراتر از مرزها و در جهان پیچیده و تعداد زیادی از مردم این شهرستان با قالی بافی امرار معاش می کنند.

استاندار کرمان روز جمعه با حضور در کارگاه قالی بافی سادات راور از نزدیک پای درد و دل قالیبافان نشست و این هنر زیبا را ستود.

زینی وند با اشاره به لزوم حمایت از فعالان قالی تاکید کرد: فرش راور در ایران و دنیا بسیار معروف است که باید بازار فروش آن مورد توجه قرار گیرد تا نسل جوان از این هنر زیبا و درآمد زا استقبال کنند.

وی همچنین تصریح کردتاریخ قالیبافی در این شهرستان سابقه کهنی دارد و تار پود قالی نشانه فرهنگ و هنر مردم این منطقه است.

استاندار کرمان وعده داد، در آینده نزدیک از معادن ذغال سنگ استان و منطقه نیز بازدید می کنم و صحبت های فعالان و کارگران این بخش را می شنویم.

رهاورد نماینده عالی دولت به شهرستان راور

در پی سفر استاندار به شهرستان راور، راهدارخانه شهید سلیمانی در گردنه خراسانی و بهره برداری از طرح بهسازی و روکش آسفالت محور راور به زرند با ۶۷ میلیارد ریال افتتاح شد.

همچنین در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی طرح های نوین آبیاری بخش کشاورزی با اعتبار ۲۷ میلیارد ریال و انرژی خورشیدی با اعتبار ۴۵ میلیارد ریال با حضور استاندار کرمان در شهرستان راور به بهره برداری رسید.

بازدید از سد قدرونی و حضور در جمع اهالی روستای محدوده این سد از دیگر برنامه زینی وند در سفر به راور بود که دستوراتی در جهت بهسازی و صالاح زیرساخت های این روستا صادر شد.

استاندار کرمان در جریان سفر یکروزه خود به شهرستان راور با مراحعات مردمی مواجه شد که با بررسی تعدادی از درخواست ها، دستور پیگیری صادر نمود.

هر چند شهرستان راور دیر به مسیر توسعه در استان کرمان پیوسته است، اماروند نسبتا پر شتاب طی شده چشم اندازی آینده روشنی برای منطقه را می توان متصور شد.

در این سفر محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، معاون امور عمرانی استانداری کرمان و جمعی از مسئولان استان و شهرستانی، استاندار کرمان را همراهی می کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha