صیانت از تالاب ها با مشارکت جوامع محلی انجام می شود

یاسوج- ایرنا- معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت دو سویه تالاب ها برای جوامع محلی و محیط زیست گفت: صیانت از تالاب های این استان با مشارکت جوامع محلی انجام می شود.

محمد حسین‌زاده روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با در آستانه دوم فوریه روز جهانی تالاب ها اظهار داشت: در نخستین گام طرح پاکسازی منطقه اطراف برم الوان و دریاچه زیلایی به عنوان دو تالاب مهم کهگیلویه و بویراحمد با مشارکت جوامع محلی و تشکل های زیست محیطی انجام شد.

وی بیان کرد: در این آئین ها شرکت کنندگان ضمن پاکسازی طبیعت این ۲ منطقه در دوره آموزشی اهمیت تالاب ها شرکت کردند.

حسین زاده عنوان کرد:حفاظت از تالاب ها افزون بر مزیت های زیست محیطی نقش مهمی در افزایش درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای جوامع محلی دارد.

وی ادامه داد:یکی مهمترین کارکردهای تالاب ها جذب گردشگر و به دنبال آن درآمد برای جوامع محلی است از این رو طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای مدیریت زیست‌بومی تالاب‌ها و نیز با هدف آگاه‌سازی جوامع محلی اطراف این اکوسیستم آبی و درآمد برای آنان آغاز شده است.

حسین زاده گریزی به اهمیت زیست محیطی تالاب ها هم زد و اضافه کرد: تالاب ها مامن هزاران پرنده و حیوانات آبزی و کنار آبزی  هستند به همین دلیل رونق پرنده نگری به عنوان یکی از شاخه های گردشگری در این مناطق قابل اجراست.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:هم اکنون زیرساخت های گردشگری مانند سکو،آلاچیق و سرویس بهداشتی در تالاب برم الوان وجود دارد و طرح مطالعاتی ایجاد مجتمع گردشگری در دریاچه زیلایی با ۲۵۰ میلیون ریال اعتبار در دست اقدام است.

تالاب برم الوان که در۴۰ کیلومتری شهر لیکک بهمئی  و در دهستان سرآسیاب یوسفی واقع شده با داشتن آب دائمی،ارتفاع یکهزار و ۱۰۰متر از سطح دریا،دریاچه ای به مساحت ۱۵ هکتار و ۱۲ تا ۳۰ متر عمق آب از مناطق بکر گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد است.

به گفته حسین زاده برم های کوچک و فصلی دیگری همچون برم علی داد ، دره صحه در زیلایی ، برم مداب در شرق یاسوج در دهستان کاکان ، برم کوه گل سی سخت و برم دلی پیروزک در شهرستان بویراحمد،برم گراب دیشموک ، برم کهکزک ، برم شرابگروه در سرفاریاب در شهرستان کهگیلویه و برم خونی شاه بهرام و در مجموع ۱۶۰ چشمه،۱۶ قنات و تعدادی چاه عمیق و نیمه عمیق استان از گنجینه های گردشگری استان شناسایی شده استان است.

گفته می شود بیش از ۴۰ درصد از ماهیان آب های شیرین در تالاب ها زندگی می کنند، علاوه بر این تالاب ها نقش بسزایی در کنترل و جلوگیری از سیلاب، تغذیه منابع زیرزمینی، از بین بردن ریزگردها و حفظ گونه های جانوری و گیاهی دارند.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۵۰ جاذبه طبیعی، اقلیم چهارفصل، مکان‌ های تاریخی، ویژگی‌ های مردم شناسی و آداب و رسوم گوناگون به عنوان یکی از مقاصد گردشگری کشور آماده پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی در ایام مختلف سال است.

بر اساس آمارها کهگیلویه و بویراحمد سالانه پذیرای بیش از سه میلیون نفر گردشگر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha