مکتب‌ شهید سلیمانی الگوی عملی برای تربیت مدیران جهادی است

تهران-ایرنا- فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) با بیان اینکه مکتب شهید سلیمانی باید به مدل و الگو تبدیل شود، گفت:مکتب شهید سلیمانی الگوی دقیق عملی برای تربیت مدیران جهادی تمدن‌ساز فراروی صاحب‌نظران و متولیان امر است

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سردار «محمدرضا حسنی آهنگر» فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) روز چهارشنبه در همایش بین المللی گام دوم انقلاب مکتب شهید سلیمانی که در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) برگزار شد، با تشریح اهداف برگزاری این همایش گفت: دانشگاه امام حسین(ع)این همایش را در راستای گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری نخبگانی و عمومی طراحی کرده‌ که پس از برگزاری نشست‌های فراوان علمی به‌صورت حضوری و مجازی در دانشگاه‌ها و مراکز مختلف، در حال برگزاری است.

وی از تشکیل دبیرخانه دائمی بیانیه گام دوم در دانشگاه جامع امام حسین (ع) خبر داد و افزود: تشکیل این دبیرخانه یک نگاه و ضرورت راهبردی بوده که نیازمند همت و همکاری همه‌جانبۀ جامعۀ نخبگانی و متصدیان امر است تا با ارادۀ جمعی، عزم راسخ و برنامه‌ریزی دقیق، علاوه بر گفتمان‌سازی و تبدیل آن به گفتمان غالب عرصۀ انقلاب اسلامی به احصای مدل‌ها و تولید الگوهای بومی پرداخته شود و در نهایت نیز نقشه راه اقدامی آن در قالب هشت برنامۀ پنج‌ساله و برش برنامۀ هفتم به‌عنوان اولین برنامۀ پنج‌ساله طراحی و تدوین گردد.

سردار حسنی آهنگر با تأکید بر ضرورت اجرایی شدن بیانیۀ راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی و تحقق آرمان بلند آن، گفت: یکی از راه‌های اجرایی شدن بیانیه گام دوم، نفی استکبار و غلبه بر آن با شناسایی و درک نقشۀ راهبردی عملیاتی جنگ ترکیبی و هوشمند قرارگاه نظام سلطه و جهاد برای افول تمدن غرب با زوال شبکۀ فاسد صهیونیستی است.

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) آینده پژوهی را از دیگر راه‌های تحقق بیانیه گام دوم عنوان کرد و گفت: آینده‌پژوهی با هدف ساخت آیندۀ مطلوب و حکیمانۀ جهان آینده مبتنی بر دستیابی به دانش و به‌کارگیری علوم و فنون تحول‌آفرین و مرجع‌ساز، ازجمله هوش شناختی به‌عنوان یک پدیدۀ پارادایم‌ساز، که همانند انقلاب صنعتی، جهان واقعی را به‌سوی جهان مجازی با حکمروایی هوشمند راهبری خواهد کرد.

رییس دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی، مکتب شهید سلیمانی تصریح کرد: تدوین الگوی تبیین، نظریه‌پردازی، گفتمان‌سازی و اجرای آن به‌منظور تحقق گفتمان غالب در عرصۀ انقلاب اسلامی و مطالبه‌گری آن در کشور همراه با طراحی و تدوین نقشۀ راه عملیاتی و اقدام آن تقسیم کار ملّی و استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود از دیگر عوامل تحقق بیانیه گام دوم است.

سردار حسنی آهنگر با بیان اینکه در مسیر اجرای نقشۀ راه عملیاتی بیانیه گام دوم، تحوّل در ساختارها و تربیت کارگزاران، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است گفت: نتیجۀ این تحوّل و تعالی، ارائۀ الگوهای اقتدارآفرین و جهان‌شمول در تراز انقلاب اسلامی و مدیران جهادی بوده و پیامد اجرای آن، شکل‌دهی نظام انقلابی تمدن‌ساز است. چرا که قرار نیست الگوها و نظام‌های تمدنی دیگران را تقلید کرد و تاریخ را تکرار نمود، بلکه با حرکت جهادی قرار است تاریخ جدید را رقم زد و جهان جدید مبتنی بر اسلام ناب محمّدی برای رشد و تعالی انسان جهت رسیدن به قرب الهی ساخت.

وی تأکید کرد: ریل انقلاب اسلامی که به فضل الهی منتهی به تمدّن نوین اسلامی خواهد شد، هنوز کامل نشده و نیازمند ارائۀ نظریه‌ها، مکتب‌ها، نظام‌ها و الگوهای عملیاتی در عرصه‌های یکپارچۀ فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، دفاعی و امنیتی با نگاهی حکمت‌بنیان است.

سردار حسنی آهنگر با اشاره به مجاهدت های سردار سلیمانی در دفاع مقدس و جبهه بین الملل مقاومت اسلامی خاطرنشان کرد: سردار حاج قاسم سلیمانی با تکثیر این الگو و به‌کارگیری آن در محور مقاومت، توانست با کاهش فضای ژئوپلیتیک و اثربخشی و نفوذ تمدنی نظام سلطه در جغرافیای منطقه، به گفتمان و دامنۀ انقلاب اسلامی عمق بخشیده و اقتدار منطقه‌ای و بین‌المللی را به ارمغان آورد.

وی افزود: موضوع مکتب شهید سلیمانی، بسیار مهم و الگوی دقیق عملی برای تربیت مدیران جهادی تمدن‌ساز فراروی صاحب‌نظران و متولیان امر است. نتیجۀ این نگاه، فهم این مطلب است که چگونه صاحب این مکتب، سبب بسط عملی مکتب اسلام در منطقه شده است.

حسنی آهنگر با بیان اینکه در دو سطح می توان از مکتب شهید سلیمانی سخن گفت، افزود: سطح اول مکتب اسلام و سطح دوم مکتب کارگزاران اسلام است. مکتب اسلام، شاگردانی نظیر حمزۀ سیدالشهدا، سلمان فارسی، مالک اشتر و حضرت عباس علیه‌السلام دارد که مکتب کارگزاران اسلام را شکل می‌دهند. شهید سلیمانی و شهدای بزرگوار ما از جمله مدیران و کارگزاران تربیت‌یافتۀ این مکتب‌اند. عملاً شهید سلیمانی، شاگرد و تربیت یافته حضرت امام‌ (ره) نیز به‌عنوان نایب آقا امام زمان(عج) است.

 وی با اشاره به جنایات داعش گفت: جنایات، ‌ظلم‌ها و خطراتی که داعش و باقی گروه‌های تکفیری کردند، اگرچه سخت و تلخ است، اما این‌ها خیلی خطرات بزرگی نبود، خطر بزرگ که رهبر انقلاب به عمق واقعه پی بردند، تصویر نادرست از اسلام وارونۀ مبتنی بر همان اسلام امریکایی و انگلیسی بود که توسّط داعش و حامیان آنها به دنیا ارائه و در ذهن مردم جهان نقش می‌بست.  

 فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به مؤلفه‌های پیروزی حزب الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه گفت: در میدان عملیات نظامی نیز آقای سیدحسن نصرالله می‌گوید، ما در جنگ ۳۳ روزه، یک برگ برنده داشتیم؛ هر چه آقا گفت، گوش کردیم.

حسنی آهنگر افزود: اصول و مبانی‌ای که به‌عنوان مکتب شهید سلیمانی باید پیرامون آن پژوهش و تحقیق شود و به مدل و الگو تبدیل گردد، درک و فهم انقلابی شهید سلیمانی و گوش دادن به حرف ولی زمان و اطاعت محض از ایشان است، هر چند که همه مخالف باشند.  

وی با بیان اینکه افراد زیادی عملکرد شهید سلیمانی در زمان حیاتشان را نقد و تحلیل کردند، ایشان هم مطمئناً می‌شنید و برخی هم مستقیماً به خود شهید می‌گفتند گفت: نکته ای که باعث شد که شهید سلیمانی برغم همه آن حرف‌ها پرقدرت‌تر، باصلابت‌تر، پایدارتر و با شجاعت کامل مسیرش را ادامه بدهد، درک و فهم انقلابی از تدابیر آقا بود، ‌ او باور داشت که حرف آخر، حرف آقا است. او هر چه فرمودند، باید مانند سرباز عمل کرد.

آهنگر با بیان اینکه شهید سلیمانی با خودسازی و توجه به سفارش‌های امامین انقلاب اسلامی، توسل به ائمه اطهار(ع)، خواندن زیارت‌ها و ادعیه‌های مختلف صاحب مکتب شد، افزود: در دفاع مقدس به یک منظومۀ فکری درست از حضرت امام و اسلام رسیده بود و شهید سلیمانی را به‌عنوان یک الگو در میدان مأموریت خودش عملی کرده بود و آن را در میدان‌های جدید توسعه داد و تداوم بخشید. وقتی به مکتب شهید سلیمانی توجّه می‌کنیم، عملاً امتداد عملی منظومه و اندیشۀ فکری امامین انقلاب اسلامی را در میدان عمل می‌بینیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha