گروه‌بندی سنی کودکان مشخص شد

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طبق اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، گروه‌های سنی کودکان به «کودکی یک» شامل سن صفر تا پایان سه سالگی و «کودکی ۲» شامل چهار تا پایان ۶ سالگی تقسیم و تعریف شد.

به گزارش روز شنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه سیزدهم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه  این شورا برگزار شد.

تعریف گروه های سنی جدید کودک

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در جلسه ۸۳۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: تأسیس این سازمان نباید منجر به بزرگ شدن حجم دولت و افزایش نیروی انسانی شود بنابراین در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت تصریح شد که اداره بخش خصوصی طبق روال گذشته بر عهده همان بخش خصوصی و البته بر اساس ضوابط و استانداردهای تعیین شده توسط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است.

عاملی خاطرنشان کرد: طبق گزارش‌ها، بین ۸۵ تا ۹۰ درصد اعتبارات دولتی به بخش حقوق و دستمزد اختصاص می یابد که این امر منجر به اختلال در امور برنامه‌ای دولت می‌شود؛ بنابراین در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت بر افزایش نیافتن نیروی انسانی دولت در پی تأسیس این سازمان تأکید شده است.

وی ادامه داد: طبق اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، گروه سنی کودک به «گروه سنی کودکی یک» که شامل سن صفر تا پایان سه سالگی و «گروه سنی کودکی ۲» که سن آغاز چهار تا پایان ۶ سالگی را شامل می شود، تقسیم و تعریف شده است.

عاملی افزود: در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بر نقش محوری و مسوولیت خانواده در تربیت دوران کودکی تأکید شد؛ همچنین مسوول تعلیم و تربیت «گروه سنی کودکی ۲» بر عهده آموزش و پرورش است. البته سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مسوولیت جدی در خصوص تقویت دانش خانواده نسبت به امور تعلیم و تربیت کودکان دارد.

عاملی در مورد هیأت امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، اظهار داشت: در ترکیب اعضای هیأت امنای این سازمان ۲ نماینده از انجمن اولیاء و مربیان، ۲ نماینده از اتحادیه مهدهای کودک و نماینده‌ای از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم حضور دارند.

وی ابراز امیدواری کرد که اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور به زودی ابلاغ همچنین تخصیص اعتبار در بودجه ۱۴۰۰ برای این سازمان لحاظ شود.

آخرین وضعیت سند بنیادین آموزش و پرورش

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در مورد گزارش بررسی میزان اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اختصاص داشت، گفت: شایسته نیست بعد از تصویب و ابلاغ سندهای بالا دستی، ارزیابی و گزارش نظارتی از روند اجرای این اسناد ارایه نشود.

عاملی تاکید کرد: یکی از دلایل تهیه و ارایه نشدن گزارش نظارتی از روند اجرای اسناد، تعیین نشدن شاخص برای اندازه‌گیری میزان اجرایی‌سازی اسناد است.

وی خاطرنشان کرد: شورای تحول و نوسازی نظام آموزش و پرورش کشور برای اجرایی شدن کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش احیا شد و جای خوشحالی است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش روی میز شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم شناسایی عوامل اجرایی نشدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: برای رفع موانع اجرای این سند در قدم اول شناسایی کامل این موانع و بعد ارائه راهکار برای حل این مسأله یک ضرورت است؛ همچنین برای ارزیابی میزان اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیاز به یک روش کارآمد داریم.

عاملی ادامه داد: با مدل ارزیابی ناظر بر «سند، هدف و فرآیند» در تهیه گزارش نظارتی از روند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ارزیابی راهبردی انجام خواهد شد و می‌توان سنجید که اهداف سند به عنوان مثال برای معلم و دانش‌آموز که دارای اهمیت محوری در سند هستند، تحقق یافته است یا خیر.

تقسیم کار ملی در سند بنیادین آموزش و پرورش

حسن قدسی پور معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این جلسه به ارایه گزارشی با عنوان «بررسی میزان اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» پرداخت و اظهار داشت: برای تهیه این گزارش مکاتباتی با وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش از طرف ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد.

وی در ادامه برای بهبود روند کار و ارایه گزارش دقیق از روند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیشنهاد کرد: بهتر است این گزارش ترکیبی از گزارش اجرایی‌سازی و گزارش اجرا باشد و گزارش اجرا نیز به صورت مجزا ارائه شود.

معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقشه راه قابل قبولی توسط وزارت آموزش و پرورش ارائه شده است، اما به نظر می‌رسد تغییرات نقشه راه که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است دوباره به تصویب شورای عالی مذکور برسد و تقسیم کار ملی نیز در مورد آنها انجام و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شود.

والدین برای تربیت فرزندان، تعلیم ببینند

همچنین جملیه علم‌الهدی دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور در این جلسه اظهار داشت: در تعلیم و تربیت اسلامی تمرکز بر روی معلم است و بر تهیه و تولید محتوا توسط معلم تأکید دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر چندین معاونت در وزارت آموزش و پرورش برای تولید محتوا وجود دارد که این ساختار در تضاد با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور افزود: والدین باید برای تربیت فرزندان تعلیم ببینند چرا که ثابت شده اصل تربیت بر عهده والدین است و والدین بر پذیرش باورها و اعتقادات اولیه فرد بسیار تأثیرگذار هستند.

علم‌الهدی با بیان این که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، سند نقشه جامع علمی کشور با یکدیگر پیوند دارند، تاکید کرد: اجرای این اسناد به یکدیگر مرتبط است.

وی خاطرنشان کرد: امکان ارتقاء و به روز رسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در آن پیش‌بینی شده است. همچنین برای اجرایی شدن هر چه بیشتر این سند نیاز به عزم ملی داریم و نباید فقط از وزارت آموزش و پرورش این موضوع مطالبه شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha