مرادعلی تاتار روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با صدور این مجوزر کالاها به صورت یکسره به عراق صادر می شود و شاهد تسریع در انجام صادرات خواهیم بود.
وی اظهار داشت: حمل یکسره و ترانزیت می تواند موجب افزایش صادرات شود چون در این صورت اتلاف وقت و خواب کامیون ها برای تخلیه و بارگیری کالاها را نخواهیم داشت و همچنین مراحل انجام اظهار و تشریفات گمرکی برای کالاها که امری زمانبر است نیز انجام نمی شود.
نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: ترانزیتی شدن مرز خسروی با توجه به عضویت عراق در کنوانسیون تیر برای حمل یکسره کالاها به صورت پلمب شده از مبدا تا مقصد انجام شده است.
تاتار گفت: تمامی زیرساخت های ما برای حمل یکسره کالاها فراهم است ولی طرف عراقی نیز باید زیرساخت های خود را برای این امر آماده کند تا شاهد عملیاتی شدن آن به زودی باشیم.
او ادامه داد: کاهش هزینه های صادرات برای صادرکنندگان و جلوگیری از فساد و خراب شدن کالاها از دیگر مزایای حمل یکسره و ترانزیت است.
او گفت: هم اکنون روزانه شاهد صادرات ۵۰۰ دستگاه کامیون کالا از مرز خسروی به عراق هستیم.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.