به گزارش ایرنا، «مجید ترکان» روز یکشنبه در گفت و گویی در مورد برگزاری کارگاه همسانسازی تمرینات با حضور مدرسان انستیتو کشتی اظهار داشت: نگاه مثبتی در خصوص تدوین سرفصلهای آموزش مربیان در این کارگاه مطرح شد. یکی از معضلاتی که در برگزاری کلاسهای آموزش مربیان در سراسر کشور شاهد آن بودیم ناهماهنگی در چگونگی طرح درس و نحوه آموزش مربیان بود. اکثر مدرسان که در این کارگاهها حضور مییافتند چه خواسته و چه ناخواسته از دیدگاه خودشان فنهایی را تدریس میکردند که موجب ناهماهنگی در نحوه آموزش بود.
دارنده مدال طلای جهان تصریح کرد: با دعوت انستیتو کشتی به منظور طرح یکسانسازی طرح درس مدرسان مربیگری کشتی، کارگاهی را هفته گذشته برگزار کردیم که در آن بیشتر روی آموزش پایه تأکید داشتیم و اینکه فنها اصولی و به درستی اجرا شود و چه فنهایی باید توسط مدرسین تدریس شده و با آموزش بنیادی نیز همراه باشد و به شخصه علاقمندم که این کار پیگیری شود. هر قدر بتوانیم در آموزش رده سنی پایه بکاریم در رده بزرگسالان راحتتر میتوانیم، برداشت کنیم.
دارنده مدال نقره جهان در مورد این که رئیس فدراسیون اظهار داشته که دانش فنی مربیان به روز نیست و کشتی از این مورد ضربه میخورد، گفت: ورزش با علم پزشکی دو بالی هستند که به پرواز در میآیند، نمیتوانیم بگوییم که علم پزشکی پیشرفت کرده ولی ورزش نه چون هر دو برای سلامتی هستند. در کشتی نیز همین را میگویم، وقتی علم ورزش پیشرفت و تغییر کرده و بحث علم بیومکانیک میشود خود به خود کشتی از نظر اصول اجرایی تکنیکها باید به روز شود و میبینیم که بسیاری از کشورها با فنونی کاربردی میآیند و حرکتهای خاصی در اجرای فن بوجود میآورند که با کمترین انرژی و با کمترین زمان بیشترین امتیاز را میتوانند کسب کنند. پس وقتی صحبت از به روز کردن دانش کشتی میکنیم، یعنی اینکه قوانین کشتی روز به روز تغییر کرده و به فرض در خاک آن فرصت را نمیدهند، فنهایی که در گذشته به اجرا در میآمد به اجرا در بیاید و کشتیگیران از فنونی که راحتتر و با اصل بیومکانیک هماهنگ است و با کمترین انرژی و زمان میتواند پوئن کسب کند استفاده میکنند و به روز بودن کشتیگیران و مربیان را بر روی این اصول میگوییم.
دارنده مدال برنز جهان در مورد موارد مطرح شده در کارگاه همسانسازی طرح درس مدرسان کشتی، خاطر نشان کرد: مدرسان فدراسیون باید بدانند که چه چیزی را در کلاسهای آموزشی تدریس کنند و تأکید نیز بر این بود که هرچه را در آموزش رده پایه بکاریم در بزرگسال درو میکنیم. این کارگاه برای مدرسان بود که نحوه آموزش را بروزرسانی کنند و با تبادل اطلاعات یکدیگر نسبت به همسانسازی اقدام و تدریسها در استانها به یک مدل انجام شود تا در تمامی استانها و مناطق کشور، کشتیگیران در ردهی پایه فنون را به یک صورت و به بهترین نحو یاد بگیرند و باید تلاش کنیم در رده پایه اصول بنیادی را یکسانسازی کنیم که بعد از آن که پس از چند سال به ردههای بالاتر آمدند بتوانند بینش کشتی خود را با استفاده از مربیان بالا ببرند.
مدیر فنی سابق تیمهای ملی کشتی آزاد تصریح کرد: برگزاری این کارگاه به جهت اینکه مدرسان سلیقهای رفتار نکنند خیلی خوب بود ضمن اینکه هر مدرسی میتواند ایده و نظرش را برای بهتر به اجرا درآوردن طرح درس آموزش مربیان ارائه دهد تا در نهایت آموزش مربیان در سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و یا خوزستان روی یک اصول و طرح درسی که قبلا در یک کارگاه از طریق مدرسان به نتیجه رسیده است تدریس شود.
ترکان اظهار داشت: مربیانی هستند که از دانش روز به دور هستند و این وظیفه مدرسین است که با بروز کردن و یکسان سازی طرح درس نسبت به بازآموزی اقدام کنند و این موضوع تنها در کشتی نیست و در تمامی فنها و علمها نیز بروزرسانی وجود دارد.
نظر شما