اطلاعات طرح بافت پیرامونی حرم رضوی به مدیریت شهری ارائه نشده‌است

مشهد- ایرنا- رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بر خلاف اعلام برخی مدیران، داده‌ها و اطلاعات مربوط به طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی پیش از تصویب در کمیسیون ماده ۵، در اختیار شورای شهر و شهرداری مشهد قرار نگرفته ‌است.

محمدرضا حیدری روز دوشنبه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: بنا نداشتم در موضوع طرح اطراف حرم در این جلسه ورود کنیم اما مصاحبه‌هایی روزهای گذشته منتشر و اطلاعات نادرست به شورای شهر منتسب شد، لذا از این فرصت برای تبیین این موضوع استفاده می کنم.
وی خاطرنشان کرد: طرح بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در کمیسیون ماده ۵ مصوب شده اما موضوع تحقق پذیری طرح همچنان دغدغه است که با پیگیری و تلاش همکاران در شورای شهر برخی از دغدغه های جدی و مهم در این طرح در مصوبه کمیسیون ماده ۵ لحاظ شده اما همچنان دغدغه‌های جدی وجود دارد.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: هنوز مصوبه کمیسیون ماده ۵ به صورت کامل منتشر نشده‌است ولی بر اساس اطلاعات موجود برخی دغدغه‌ها در حوزه شارستان و ره‌باغ ها اعمال شده اما در موضوع حقوق مکتسبه و تراکم‌ها همچنان دغدغه وجود دارد.
حیدری خاطرنشان کرد: تاکید شورای پنجم از ابتدا بر اصلاح طرح نوسازی بافت اطراف حرم رضوی بود؛ حال چگونه است که نمایندگان مردم نسبت به داده‌های طرح نامحرم دیده شده‌اند؟
وی ادامه داد: گفته شده اطلاعات را به شورای شهر داده‌اند اما اطلاعاتی به شورا داده نشده و فقط خلاصه گزارشی توسط مشاور ارائه شده که باید پرسید مگر خلاصه گزارش مبنای عمل کمیسیون ماده‌ ۵ است.
وی ادامه داد: این ادعا که داده‌ها، اطلاعات و اسناد در اختیار شورای شهر قرار گرفته صحت ندارد، شورا و شهرداری متولی اجرا و تامین منابع و اجرای این مصوبه است و چگونه می‌شود در جریان داده‌های این طرح نباشد.
حیدری افزود: برای تصویب طرح تفصیلی در کمیسیون ماده ۵ باید نقشه کاربری اراضی، سند دفترچه مقررات، سند تراز مالی و فیزیکی و مطالعات پشتیبان طرح در اختیار کارشناسان مربوطه قرار گیرد اما شورا و شهرداری این ارکان را ندیده‌است.
وی پرسید: اگر در مسیر پیگیری این الزامات باید وجود داشته باشند، ارکان کمیسیون ماده ۵ آیا این اسناد را مشاهده کرده‌اند؟ بهترین مدل برای این موضوع انتشار عمومی آن است، در فضای شفافیت پنهان کاری و عدم ارائه اسناد قبل از تصویب حتی به متولیان کار بیانگر چیست؟
حیدری افزود: پیشنهاد می کنیم با وجود اینکه طرح تصویب شده این ارکان در اختیار مردم قرار گیرد تا ابهامات برطرف شود.
وی گفت: ۲۵ سال پیش دستگاه‌های دولتی طرح نوسازی محدوده بافت حرم مطهر رضوی را تصویب کردند بعد خود منتقد طرح شدند و مجدد مصوب طرح دیگری شدند و جایگاه مردم و نمایندگان مردم در این مراحل نادیده گرفته شده‌است که این موضوع عقب گرد به گذشته است.
رییس شورای اسلامی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: مشاور برای توجیه طرح به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص طرح استناد کرده‌است؛ دغدغه رهبری در خصوص تملک زمین و املاک مردم است که در سال ۸۶ مطرح شد اما در طرح ابلاغی از سوی شورای عالی شهرسازی این دغدغه اعمال نشد؛ حال چگونه به فرمایشات رهبری استناد می‌کنید؟
حیدری افزود: یکی از محورهای سخنان رهبری، اخذ نظر تولیت‌های آستان قدس رضوی در خصوص این طرح است که در زمان حیات آیت‌الله طبسی از طرح نوسازی این بافت حمایت کردند؛ آیت الله رئیسی به اصلاح واقع بینانه طرح اعتقاد داشتند و در ارتفاع برخی پروژه‌ها اعتراض داشتند که با انسجام مدیریتی در استان دستور توقف طرح از دیوان عدالت اداری اخذ شد. 
وی گفت: حجت الاسلام مروی نیز با توجه به برخی مواضع، با اینکه سرمایه اجتماعی آستان قدس هزینه طرحی شود که آثار اجتماعی و اقتصادی آن مشخص نیست، مخالف هستند، مشاور طرح موجود چگونه موافقت آستان قدس رضوی را اخذ کرده‌است؟
حیدری خاطرنشان کرد: اعلام شده که در طرح جدید، تثبیت مجاوران و مالکان شکل خواهد گرفت، سیاست شورای پنجم نیز از ابتدا همین موضوع بوده است و از ابتدای ورود بر حفظ ساکنان محل تاکید شد و زیرساخت‌های لازم را فراهم کردیم، اینگونه برخورد ناصادقانه با مردم نداشته باشید.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: احیای مسیر تشرف و توجه به هویت تاریخی و مذهبی نیز همواره مورد تاکید بوده و هست، این ادعا که امروز عده ای با این طرح می خواهند به هویت تاریخی و مذهبی فکر کنند، قابل قبول نیست.
حیدری افزود: قبل از سال ۹۶، ۲۸ مسجد و حسینیه در طرح بافت پیرامون حرم تخریب و معاوضه شد اما در سال جاری یک مسجد با مستندات در مسیر شارستان تخریب شد اما با بازی گرفتن احساسات مردم چه هیاهویی برپا شد اما با تخریب ۲۸ مسجد که البته آنها نیز قانونی بود، هیچ صدای اعتراضی بلند نشد.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: برای توجیه یک طرح تلاش‌ها و زحمات گذشتگان نباید نادیده گرفته شود، در این دوره مدیریت شهری هم به بحث‌های هویتی پایبند بوده‌ایم .
حیدری تصریح کرد: به برخی از مدیران غیربومی که تعهدی نیز به سازمان مسکن و شهرسازی دارند و با فوریت و بدون طی کردن مراحل کارشناسی، این طرح را مصوب کردند، یادآوری می‌کنم که چند ماه از کار دولت باقی نمانده، از این پست‌ها خداحافظی خواهید کرد اما عمل شما از ذهن مردم پاک نخواهد شد هنوز فرصت برای جبران باقی است.
وی تاکید کرد: باید برای تحقق پذیری طرح دلسوزی کرد، برای اعتماد سازی به سرمایه گذاران و حفظ حقوق مردم تلاش کرد، مدیریت شهری و شورای شهر نیز منطق، استدلال و دلایل خود را در خصوص موضوعات مختلف بیان و در حد وسع تلاش می‌کند اما هر کجا احساس کنیم به نفع مردم شهر نیست در فضای تصمیم گیری ورود نمی‌کنیم.
حیدری ادامه داد: البته از شهردار مشهد نیز انتظار می‌رفت در خصوص طرح بافت پیرامون حرم رضوی همین مسیر شورا را طی کند اما وی در کمیسیون ماده ۵ حضور یافت که به زودی باید توضیحات لازم را در این خصوص ارائه دهند. 
طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در خرداد ماه سال ۱۳۷۴ در کمیسیون ماده پنج قانون شهرداری به تصویب رسید و در سال ۱۳۷۷ مورد بازنگری قرار گرفت و فروردین سال ۷۸ الگوی طرح به تصویب کمیسیون ماده پنج رسید اما این طرح تاکنون چندین بار دستخوش تغییر شده است.
طرح نوسازی و بهسازی حرم مطهر رضوی مصوب سال ۱۳۸۷ طبق مصوبه ۱۹ تیر ماه سال ۹۶ شورای عالی معماری و شهرسازی لغو و اجرای آن متوقف شد و هدف از این تصمیم جلوگیری از تداوم اقدامات مخالف با حفاظت از حیثیت مکان و ارزش‌های ملموس و ناملموس بافت تاریخی - فرهنگی پیرامون حرم مطهر رضوی عنوان شد.
با این حال آبان ماه پارسال استاندار وقت خراسان رضوی اعلام کرد که نقشه راه بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مورد توافق وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد قرار گرفته‌ است. قرار بود وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد به صورت مشترک تا پایان سال ۹۸ طرح تفصیلی جدید را با در نظر گرفتن مبانی شهرسازی و دغدغه های موجود در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی تهیه و آن را در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب برسانند اما شورای عالی شهرسازی خود به صورت مستقیم به این موضوع ورود کرد.
این اقدام، اعتراض شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد را در پی داشت به طوری که همچنان پس از گذشت بیش از ۲۰ سال از تصویب نخستین طرح، هنوز طرحی نهایی برای نوسازی این بافت وجود نداشت اما اواخر هفته گذشته طرح تفصیلی این بافت در کمیسیون ماده ۵ استان مصوب شد.
کمیسیون ماده ۵ بر اساس ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تشکیل شده که بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهری و تغییرات آنها در هر استان به عهده این کمیسیون است که در آن تغییرات نقشه های تفصیلی در حوزه وظایف آن است.
استاندار یا معاون عمرانی او، شهردار، نماینده وزارت راه و شهرسازی، نماینده وزارت جهاد کشاورزی، نماینده میراث فرهنگی، نماینده شورای اسلامی شهر، نماینده سازمان نظام مهندسی متخصص در معماری یا شهرسازی اعضای این کمیسیون را در استان ها تشکیل می دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha